Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση της πορείας της κυπριακής ναυτιλίας μετά την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 2004. Για την ανάλυση των προκλήσεων, των ωφελημάτων καθώς και των προβλημάτων που προέκυψαν από την προσχώρηση της Μεγαλόνησου στην Ευρωπαϊκή Οικογένεια κρίθηκε σκόπιμο να γίνει μια κριτική επισκόπηση ανά τομέα. Με αφετηρία το γεγονός ότι η οικονομία της Κύπρου ανέκαθεν στηριζόταν σε μεγάλο βαθμό στη ναυτιλία έγινε μια ιστορική αναδρομή με ιδιαίτερη επικέντρωση στο Τουρκικό Εμπάργκο. Ίσως αυτή να ήταν και η πρώτη απογοήτευση της Κυπριακής Κυβέρνησης που παρά την πολυπόθητη ένταξη δεν είδε το εν λόγω πρόβλημα να βρίσκει τη λύση του. Στη συνέχεια, αναλύθηκε η πορεία και το πρόγραμμα δράσης της Κύπρου ώστε να επιτύχει τη νομοθετική αλλά και διοικητική εναρμόνιση με το Κοινοτικό Κεκτημένο. Σημειώνεται ότι οι προσπάθειες στέφθηκαν με επιτυχία. Ωστόσο, η υιοθέτηση ενός συνόλου νέων κανόνων και οδηγιών, σε συνδυασμό και με άλλους παράγοντες, είχε σημαντικό κόστος για την κυπριακή ναυτιλία που υπέστη σοβαρή μείωση του νηολογίου της. Παρά το γεγονός ότι η κυπριακή σημαία αναβαθμίστηκε και κέρδισε το σεβασμό σε διεθνές επίπεδο, η κυπριακή κυβέρνηση και οι εμπλεκόμενοι φορείς αντιμετώπισαν την κατακόρυφη συρρίκνωση του κυπριακού στόλου. Ωστόσο, ιδιαίτερα θετική εξέλιξη σημειώθηκε στον τομέα της ασφάλειας και στη μείωση των θαλάσσιων ατυχημάτων. Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι η ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε. συνέβαλε σημαντικά προς την ποιοτική αναβάθμιση και τη συμμόρφωση της κυπριακής ναυτιλίας και οι συνεχείς και εντατικές προσπάθειες της κυπριακής κυβέρνησης είχαν ως αποτέλεσμα να πάψει η κυπριακή σημαία να θεωρείται «σημαία ευκαιρίας» και να περάσει από τη μαύρη στη λευκή λίστα των Paris MOU, Tokyo MOU και USCG. Σημαντικός τομέας ο οποίος αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας είναι αυτός της φορολογίας. Η Κύπρος κατόρθωσε να ξεπεράσει τη φορολογική ακαταστασία που επικρατούσε στη χώρα με το ανάλογο βέβαια κόστος αφού παρά τα σημαντικά κίνητρα που συνέχισε να προσφέρει διαλύθηκε πλέον η εικόνα του φορολογικού παραδείσου. Παρόλ’ αυτά, πρέπει να σημειωθεί ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατόρθωσε να διεκδικήσει και να κερδίσει ευνοϊκή φορολόγηση και για τις πλοιοδιαχειρίστριες εταιρείες. Στη συνέχεια της εργασίας έγινε ιδιαίτερη αναφορά στους φορείς που εμπλέκονται στην κυπριακή ναυτιλία και στο ρόλο τους για την ανάπτυξή της, με ιδιαίτερη εστίαση στην Αρχή Λιμένων Κύπρου. Αυτό γίνεται γιατί η ΑΛΚ αποτελεί σημαντικό παράγοντα αξιοποίησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων και χρηματοδοτήσεων που στο πλαίσιο της ένταξης της Κύπρου στην Ε.Ε. θα έχουν ως αποτέλεσμα την αναδιάρθρωση και την ανάπτυξη των κυπριακών λιμένων. Γι’ αυτό το λόγο ένα σημαντικό μέρος της εργασίας αφιερώθηκε στην ανάλυση και παρουσίαση των κυπριακών λιμένων, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι η Κύπρος καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να αποτελεί το ανατολικότερο λιμάνι της Ευρώπης. Τέλος, παρατίθενται υπό τη μορφή παραρτήματος ορισμένοι πίνακες και σχήματα που περιλαμβάνουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες και νούμερα και που στηρίζουν την ανάλυση των θεμάτων που προηγήθηκαν, ενώ στον επίλογο της εργασίας γίνεται αναφορά σε βασικά συμπεράσματα που συνοδεύονται από προτάσεις – εισηγήσεις.
Aim of present work is the presentation of course of Cypriot shipping afterwards the integration of Cyprus in the European Union, 2004. For the analysis of challenges, the profits as well as the problems that resulted from the adhesion of Cyprus in the European Family were judged advisable becomes a critical review per sector. With starting line the make that the economy of Cyprus always supported to a large extent s the shipping became a historical retrospection with particular focalisation in the Turkish Embargo. Perhaps this it was also the first disappointment of Cypriot Government that despite the polypo'citi integration did not see the problem in question finding his solution. Then, were analyzed the course and the action plan of Cyprus so that it achieves the legislative but also administrative harmonisation with the Community Vested. It is marked that the efforts were crowned with success. However, the adoption of total of new rules and directives, in combination and with other factors, had important cost for the Cypriot shipping that suffered serious reduction of her shipping register. Despite the make that the Cypriot flag were upgraded and gained the respect in international level, the Cypriot government and the involved institutions they faced the vertical shrinkage of Cypriot fleet. However, particularly positive development was taken place in the sector of safety and in the reduction of marine accidents. Is undeniable the make that the integration of Cyprus in the EU contributed considerably to the qualitative upgrade and the conformity of Cypriot shipping and the continuous and intensive efforts of Cypriot government had as result ceases the Cypriot flag is considered "flag of occasion" and it passes from the black in the white list of Paris MOU, Tokyo MOU and USCG. Important sector which was developed in the frame of present work is that of taxation. Cyprus achieved it exceeds the tax untidiness that prevailed in the country with the proportional of course cost after despite the important motives that it continued offering was dissolved henceforth the picture of tax paradise. Paro'l' these, should be marked that in European level it achieved it claims and it gains favourable tax imposition and for the plojodjahejrj'strjes companies. Sti continuity of work became particular report in the institutions that are involved in the Cypriot shipping and in their role for her growth, with particular focus in the Beginning of Ports Cyprus. This becomes because the ALK constitutes important factor of exploitation of European chalk-lines and financing that in the frame of integration of Cyprus in the EU will have as result the anadja' rcrwsi and the growth of Cypriot ports. For this the reason a important part of work was dedicated in the analysis and presentation of Cypriot ports, mainly because the make that Cyprus overwhelms each possible effort so that it constitutes the anatoljko'tero harbour of Europe. Finally, are mentioned under the form of annex certain tables and forms that include interesting information and noy'mera and that support the analysis of subjects that preceded, while in the conclusion of work becomes report in basic conclusions that are accompanied by proposals – proposals.