Σκοπός αυτής της διπλωματικής εργασίας είναι η μελέτη των οργανικών επικαλύψεων στις δεξαμενές έρματος πλοίων. Τα τελευταία χρόνια στη ναυπηγική, η προστασία των δεξαμενών έρματος αποτελεί θέμα μείζονος σημασίας. Παράμετροι όπως, η αντοχή των επικαλυπτικών συναρτήσει του χρόνου ζωής του πλοίου, η εισαγωγή νέων προϊόντων στην αγορά, καθώς και η εφαρμογή νέων κανονισμών που διέπουν την προστασία στις δεξαμενές, έχουν επιφέρει ραγδαίες εξελίξεις σ’ αυτόν τον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας. Στο πλαίσιο της παρούσας διπλωματικής πραγματοποιήθηκε εκτεταμένη βιβλιογραφική έρευνα στο θέμα των επικαλύψεων. Τα στοιχεία που παρατίθενται προήλθαν κατ’αρχήν από εταιρείες παραγωγής επικαλυπτικών, π.χ. International Marine Coatings, Jotun, Chugoku, Hempel, Sigma Coatings, από τους νηογνώμονες όπως , Det Norske Veritas, American Bureau of Shipping, Bureau Veritas, καθώς και από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων. Επιπρόσθετα, στοιχεία προέκυψαν από τη βιβλιογραφική αναζήτηση σε κανονισμούς (εκδόσεις των IACS, IMO) και σχετικά επιστημονικά άρθρα από περιοδικές εκδόσεις. Στο 1ο Κεφάλαιο δίνονται βασικές έννοιες και παράμετροι που αφορούν στη διάβρωση με έμφαση στις ναυπηγικές κατασκευές. Στη συνέχεια (2ο Κεφάλαιο) παρουσιάζονται οι μορφές διάβρωσης που εμφανίζονται στις δεξαμενές έρματος και οι συνθήκες που τις προκαλούν. Ακολουθεί ανάπτυξη των τεχνολογιών των οργανικών επικαλύψεων που χρησιμοποιούνται στις δεξαμενές έρματος και παρουσιάζονται οι περιορισμοί των επικαλυπτικών που χρησιμοποιούνται σήμερα, καθώς και τα πλεονεκτήματα των νέων τύπων επικαλυπτικών που εμφανίζονται στην αγορά (Κεφάλαιο 3). Μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους είναι η τεχνολογία εφαρμογής των επικαλυπτικών, η οποία παρουσιάζεται αναλυτικά στο Κεφάλαιο 4. Στο επόμενο Κεφάλαιο (5ο), περιγράφεται ο μηχανισμός δράσης των επικαλυπτικών, προκειμένου να γίνουν κατανοητές οι μορφές αστοχίας τους, τόσο κατά τη φάση της ναυπήγησης, όσο και κατά τη λειτουργία του πλοίου, με έμφαση στο θέμα της μείωσης της ελαστικότητας των σημερινών επικαλυπτικών. Προκειμένου να γίνει αντιληπτή η συμβολή της προστασίας στο συνολικό κόστος της ναυπήγησης, στο Κεφάλαιο 6 παρέχονται οικονομικά στοιχεία για την οργάνωση και τη διαχείριση της διαδικασίας επικάλυψης. Τέλος, στο Κεφάλαιο 7, παρουσιάζεται η εξέλιξη των κανονισμών που αφορούν στην προστασία των δεξαμενών έρματος που οδήγησε στη θέσπιση του τρέχοντος προτύπου PSPC (Performance Standard for Protective Coatings).
The aim of this dissertation is the study of organic coatings used in the ballast tanks of ships. Recently, this is of major concern in naval architecture. Some coating parameters, like limited year corrosion performance, the introduction of new types of coatings , as well as new standing regulations referring to tank corrosion protections, all have contributed to tremendous advancement of this shipbuilding industry sector. Under this dissertation held extensive literature survey on the issue of coatings. Many data came up by literature survey in regulations of organizations such as IACS and IMO and scientific magazine publications. Coating manufacturers (International Marine Coatings, Jotun, Chugoku, Hempel, Sigma Coatings), classification societies such as the Det Norske Veritas, American Bureau of Shipping, Bureau Veritas and the Greek Merchant’s Ship Inspection Directorate, were also contacted for additional information. The 1st Chapter includes basic concepts and parameters concerning corrosion with emphasis on shipbuilding construction. Then 2nd Chapter presents the corrosion forms in ballast tanks and the conditions that are causing them. Consequently there are developing technologies of organic coatings of ballast tanks, outlining the limitations of coatings currently used and the advantages of new types of coatings appearing on the market (Chapter 3). One of the most important factors, the application technology of coatings is explained in detail in Chapter 4. In the next Chapter (5th) the mechanism of coatings is described, to elucidate the forms of failure, both during the construction and in ship operation. In order to appreciate the contribution of coating protection to the total cost of construction, Chapter 6 provides financial data for the organization and management of the process of coating. Finally, Chapter 7, is showing the development of regulations concerning the protection of ballast tanks which led to the adoption of current PSPC standard (Performance Standard for Protective Coatings).