...Η συστηματική παρακολούθηση της πορείας και της γεωμετρίας των τεχνικών έργων, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την σωστή και ασφαλή λειτουργία τους. Παραδοσιακά, σε εργασίες διάνοιξης σηράγγων ο έλεγχος αυτός διεξάγεται με την χρήση γεωδαιτικού σταθμού, με περιορισμένες όμως δυνατότητες. Τα τελευταία χρόνια όμως η εισαγωγή και εφαρμογή του συστήματος TMS Profiler σε σχετικές εργασίες, κατέδειξε τις δυνατότητες και την συνεισφορά αυτής της μεθόδου. Πρόκειται για ένα ειδικό λογισμικό γεωδαιτικού σταθμού που παρέχει τη δυνατότητα χάραξης, συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων για κατασκευαστικούς και επιμετρητικούς σκοπούς σε όλες τις υπόγειες εργασίες. Σε αντίθεση με τους κλασικούς τρόπους αποτύπωσης, η νέα τεχνολογία της τρισδιάστατης σάρωσης laser, προσφέ¬ρει συνολική και σχεδόν συνεχή αποτύπωση του εσωτερικού της σήραγγας, παρέχοντας με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα επιλογής διατομών σε οποιασδήποτε θέση. Επιπλέον, προ¬σφέρει μεγάλη ταχύτητα και ευκολία στις εργασίες πεδίου, δεδομένου ότι ο κυρίως όγκος εργασιών αφορά στην επεξερ¬γασία των δεδομένων. Σε αυτή την εργασία διερευνάται η δυνατότητα χρησιμοποίησης σύγχρονων γεωδαιτικών σταθμών και σαρωτών laser για την αποτύπωση διατομών σηράγγων και την εν συνεχεία επεξεργασία των δεδομένων που προκύπτουν. Για τον σκοπό αυτό, χρησιμοποιήθηκαν γεωδαιτικός σταθμός και επίγειος σαρωτής laser. Και τα δύο όργανα εγκαταστάθηκαν πολύ κοντά στις περιοχές ενδιαφέροντος και προσανατολίστηκαν στο ίδιο σύστημα αναφοράς. Από την ανάλυση των παρατηρήσεων προκύπτουν χρήσιμα συμπεράσματα ως προς την ακρίβεια και την αξιοπιστία της κάθε μεθόδου, και η δυνατότητα χρήσης της κάθε μεθόδου σε ένα ευρύ φάσμα εργασιών. Αναφέρεται ότι για τις τρεις μεθόδους που εφαρμόσθηκαν στην παρούσα εργασία, οι διαφορές των αποτελεσμάτων είναι της τάξης του 1-6%
The systematic monitoring of the progress and the geometry of the Construction Works constitutes a basic condition for their proper as well as safe serviceability. Traditionally, during Tunnel construction this control checks are carried out by the use of total stations, with limited however capabilities. However in recent years, the introduction and application of TMS Profiler in relative field works, proved the potential and contribution of this method. It is about a special geodetic instrument software that provides the possibility of setting out, data collection and processing, for construction as well as quantitative purposes in all kinds of underground works. Unlike the conventional methods of tunnel profiling and mapping, this new three-dimensional laser scanning technology, offers total, comprehensive and almost continuous tunnels profile, providing by this way the possibility of cross-sections selection in any required location. In addition, it provides great speed and ease in the field works, since the main work volume mostly concerns the data procession. This diploma thesis investigates the possibility of utilization of modern total stations and laser scanner methods for tunnel cross-sections profile mapping and the subsequent procession of the data obtained. For this purpose, one total station and one laser scanner were used. Both of them were placed close to the areas of interest and orientated to the same reference system. From the analysis of the overall data collected, useful conclusions were obtained regarding the accuracy and reliability of each method, as well as the possibility of implementing each method in a wide range of tasks. It is reported that for the three methods applied in the present thesis, the outcome is ranging from 1.0 - 6.0%