Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση της σημασίας του σχεδιασμού των μεταφορών στη χωροθέτηση βιομηχανικών πάρκων σε ορεινές περιοχές, και συγκεκριμένα η επίδραση της Εγνατίας Οδού στην ανάπτυξη επιχειρηματικών πάρκων όπως είναι το επιχειρηματικό πάρκο που πρόκειται να κατασκευαστεί στο Δήμο Εγνατίας και η περιγραφή του πάρκου αυτού. Στόχος είναι η αποτίμηση των επιδράσεων των μεταφορικών υποδομών στην ανάπτυξη συστάδων επιχειρήσεων και η ανάλυση των βιομηχανικών πάρκων και των επιδράσεων τους στην κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα και στο περιβάλλον. Αρχικά γίνεται περιγραφή της ισχύουσας νομοθεσίας σχετικά με τη χωροθέτηση, οργάνωση και εγκατάσταση βιομηχανικών πάρκων σε μια περιοχή καθώς και η εξέλιξη του νομοθετικού πλαισίου, δηλαδή η διαδικασία ίδρυσης, διαχείρισης και εποπτείας των βιομηχανικών περιοχών καθώς επίσης οι επιτρεπόμενες δραστηριότητες και η πολεοδόμηση των περιοχών αυτών. Στη συνέχεια γίνεται περιγραφή σε θεωρητικό πλαίσιο των βιομηχανικών πάρκων, δηλαδή τι είναι βιοτεχνικά πάρκα και ποια είναι η θεωρία του Marshall για τις συστάδες επιχειρήσεων. Ενώ στη συνέχεια γίνεται περιγραφή των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων της συγκέντρωσης των επιχειρήσεων σε συστάδες και ποια είναι η δυναμική των συστάδων αυτών. Επίσης παρατίθενται ορισμένα παραδείγματα επιχειρηματικών συστάδων όπως είναι το παράδειγμα εσωτερικής διαφοροποίησης (North Rhine Westphalia) και την κατάσταση που επικρατεί στην Κίνα σχετικά με την εγκατάσταση επιχειρηματικών πάρκων. Όσον αφορά την κατάσταση στην Ήπειρο, η οποία είναι περιοχή με πλούσιο φυσικό περιβάλλον και πλήθος φυσικών διαθεσίμων, παρατηρείται μειωμένη ανάπτυξη επιχειρήσεων. Παρόλα αυτά τα τελευταία χρόνια η κατασκευή υποδομών μεταφοράς φαίνεται να μεταβάλλει σημαντικά την μέχρι τώρα κατάσταση της Ηπείρου, μιας και ευνοείται σημαντικά η ανάπτυξη επιχειρήσεων στην περιοχή και η οργάνωση τους σε συστάδες, ενώ φαίνεται να εξελίσσεται σε σημαντικό εμπορευματικό κόμβο. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η επίδραση των υποδομών μεταφοράς στην ανάπτυξη επιχειρηματικών συστάδων όπως είναι η προσπελασιμότητα, η κινητικότητα, η προσβασιμότητα και τα δίκτυα των οικισμών, καθώς επίσης η επίδραση τους στην κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα και το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον αλλά και την επιρροή τους στο εργατικό δυναμικό και την ανεργία. Ενώ περιγράφεται και το παράδειγμα της Εγνατίας Οδού και ποιος είναι ο αναπτυξιακός δυναμισμός της. Τέλος, αναφέρονται και περιγράφονται οι επιπτώσεις των βιομηχανικών πάρκων, κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές, τόσο για το δήμο φιλοξενίας των βιοτεχνικών πάρκων όσο και για τις επιχειρήσεις, καθώς επίσης προτείνονται κάποια μέτρα αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ενώ στην τελική φάση, αναφέρεται και αναλύεται το παράδειγμα του βιοτεχνικού πάρκου που αναμένεται να κατασκευαστεί στο Δήμο Εγνατίας και πως θα επηρεάσει την περιοχή.
Purpose of this dissertation is to investigate the transport planning importance of locating industrial parks in mountain areas. In particular, we will measure the impacts of the Egnatia Highway on constructing business parks such as the business park that is going to be constructed in the Municipality of Egnatia, as well as we will depict a representative description of this park. Our goal is to assess the effects of transport infrastructure in the development of business clusters and to analyse industrial parks and their effects both on the socio-economic reality and the environment. At first, a description of the current legislation takes place regarding the procedure of locating such parks, the organization and the establishment of industrial parks in a region as well as the progress noticed on the legal framework. The process of establishment, management and supervision of industrial areas as well as all permitted activities and the urbanization of these areas are taken into consideration. After that we proceed with a description on theoretical level of the industrial parks, e.g. what the Industrial Park means, what is the Marshall’s theory on clusters e.t.c.. After that, descriptions on what are the advantages and disadvantages of the firm clusters and what are the dynamics of these clusters is our main subject of interest. Furthermore, we will give some examples of business clusters such as the example regarding an internal differentiation (North Rhine Westphalia) and the situation that was prevalent in China regarding the establishment of business parks. Taking into account the real situation on the Epirus Region, which is a region with rich natural environment and many natural assets, reduced growth of companies constitutes the main characteristic. However, in recent years the construction of transport infrastructure appears to significantly alter the situation so far in Epirus, as a significant growth in business undertaking as well their organization in clusters is being encouraged. These all help so Epirus can appear to be a major freight crossroad. After that, the impact of transport infrastructure in the growth of business clusters is being presented. With this we refer to the convenience to access, mobility, accessibility and the network of settlements, as well as the effect on the socio-economic reality and the natural or cultural environment as well as their influence in the labour capacity and the unemployment rates. Herewith, it is described both the example of the Egnatia Highway and what is its development dynamics. Finally, the impact of industrial parks, not only in social but in economic and environmental level is being described, both by the host municipality of industrial parks and the businesses side. Further, there are also proposed some measures to address to the environmental impacts. Into the final phase, we refer to and analyse the example of the industrial park that is expected to be constructed in the Municipality of Egnatia and in what way will its construction affect the general region.