Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η μελέτη του προβλήματος στάθμευσης στην περιοχή Κυψέλη του Δήμου Αθηναίων. Στη περιοχή μελέτης, όπως συμβαίνει και σε πολλές άλλες περιοχές του κέντρου της Αθήνας υπάρχει μια πληθώρα IX αυτοκινήτων που κινούνται στους δρόμους και ένας πολύ περιορισμένος αριθμός χώρων για τη στάθμευσή τους. Στο Κεφάλαιο 1 παρουσιάζεται σε γενικές γραμμές το θέμα της στάθμευσης στην Αθήνα, ενώ στο Κεφάλαιο 2 επιχειρείται η παρουσίαση γενικών στοιχείων που αφορούν στα γενικά χαρακτηριστικά της Αθήνας, την πληθυσμιακή εξέλιξή της αλλά και την ιστορική και πολεοδομική εξέλιξη της περιοχής της Κυψέλης. Το Κεφάλαιο 3 πραγματεύεται τη θέση του αυτοκινήτου στην σύγχρονη Ελλάδα και Ευρώπη αλλά και την αντιμετώπισή του από τους πολίτες, ενώ βασικά στοιχεία του θεσμικού πλαισίου στάθμευσης παρουσιάζονται στο Κεφάλαιο 4. Στο Κεφάλαιο 5 αναλύονται τα χαρακτηριστικά και οι ανάγκες στάθμευσης, παρατίθενται ορισμοί και συμβολισμοί, που βοηθούν στην ανάλυση που ακολουθεί, γίνεται αναφορά στην ταξινόμηση των χώρων στάθμευσης και αναφέρονται οι παράγοντες που επιδρούν στα χαρακτηριστικά αυτής. Το Κεφάλαιο 6, αποτελεί το κύριο μέρος της παρούσας διπλωματικής εργασίας, αφού σε αυτό παρουσιάζονται και αναλύονται συστηματικά τα αποτελέσματα της πραγματοποιηθείσας έρευνάς. Οριοθετείται η ειδικότερη περιοχή μελέτης και επιχειρείται απογραφή οικοπέδων και κτιρίων. Ακόμη, παρουσιάζονται δημογραφικά στοιχεία της περιοχής, οι χρήσεις γης και οι εγκαταστάσεις κυκλοφορίας και μεταφορών. Στη συνέχεια, γίνεται μια πλήρης καταγραφή των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης. Ακολουθεί ο υπολογισμός της διάρκειας και συχνότητας στάθμευσης καθώς και της εναλλαγής και συσσώρευσης στάθμευσης οχημάτων, αποτελέσματα τα οποία προήλθαν από έρευνα που έγινε με βάση τη μέθοδο καταγραφής πινακίδων κυκλοφορίας. Μετά την χαρτογράφηση των προβλημάτων στο Κεφάλαιο 7 προτείνονται εναλλακτικά σενάρια προκειμένου να αμβλυνθεί το πρόβλημα στάθευσης στην περιοχή. Επόμενο βήμα, στο Κεφάλαιο 8 είναι η ποιοτική αξιολόγηση των εναλλακτικών σεναρίων εφαρμόζοντας τη μέθοδο SWOT και η επιλογή του καταλληλότερου έχοντας ως κριτήριο το κόστος και τον αριθμό των δημιουργούμενων νέων θέσεων στάθμευσης. Τέλος, τα σημαντικότερα συμπεράσματα της παρούσας εργασίας παρατίθενται στο Κεφάλαιο 9.
The main scope of this thesis is the study of the parking conditions in Kipseli, an area of the Municipality of Athens. As many other central districts in Athens, this particular area suffers from limited parking spaces while a large number of cars are seeking for parking. Chapter 1 deals with the parking problem, in general. Chapter 2 presents the main characteristics of the city of Athens, as well as the historical and urban evolution of the area of Kipseli. Chapter 3 concerns car ownership in modern Greece and Europe and the attitude of drivers towards it, while Chapter 4 sets the main parking legislation in Greece. In addition, Chapter 5, presents the definitions and symbolisms, that helps understanding the analysis following. It also refers to the categorization of parking station and the factors that influence parking. Furthermore, in Chapter 6, the main chapter of this particular study, the presentation and systematic analysis of research results takes place. This Chapter, defines, in detail, the study area and provides the reader with useful information concerning study area, such as number of buildings, demographic data, traffic and transportation facilities and land use. In the same Chapter the number of available parking places is examined. In addition, the duration, the frequency, the switching and the accumulation of vehicle parking are calculated. The methodology followed was recording car plates. Alternative scenarios are proposed in Chapter 7, in order to resolve parking problem in this area. A SWOT analysis is used in Chapter 8 with a view to evaluate the scenarios suggested in Chapter 7 and the optimal one is selected. The conclusions of the present study are given in Chapter 9.