Η παρούσα διπλωματική εργασία εστίασε στο πρόβλημα των ατυχημάτων πυρκαγιών και των εκρήξεων επί του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Το ζήτημα της θαλάσσιας ασφάλειας παραμένει πάντα στη κορυφή της ημερήσιας διάταξης και του ΙΜΟ και της ναυτιλιακής κοινότητας. Τα ατυχήματα από πυρκαγιά/έκρηξη θεωρούνται γεγονότα υψηλού κινδύνου υπό την έννοια ότι παρουσιάζουν συνήθως τις σημαντικές συνέπειες από την άποψη των ανθρώπινων απωλειών, της κατάληξης του πλοίου και του φορτίου όπως επίσης και της ποιότητας του περιβάλλοντος. H εργασία εξετάζει τα ατυχήματα αυτά χρησιμοποιώντας τα αρχεία μιας ολοκληρωμένης βάσης δεδομένων για ναυτικά ατυχήματα, όπως είναι η βάση δεδομένων Lloyds SeaWeb για την περίοδο 1999 ως και 2009. Μια λεπτομερής και πολυδιάστατη στατιστική ανάλυση (συμπεριλαμβανομένων της περιγραφικής στατιστικής, ποσοστά και συχνότητες, τεστ υποθέσεων και μέθοδος λογιστικής παλινδρόμησης) εφαρμόζεται για να αναλύσει τα δεδομένα για τις πυρκαγιές και τις εκρήξεις στο σύνολο του εμπορικού στόλου και για να προσδιορίσει τις τους παράγοντες για την πραγματοποίηση τέτοιου τύπου ναυτικών ατυχημάτων. Επιπλέον, παρουσιάζεται μια μεθοδολογία που υπολογίζει την πιθανότητα να συμβεί ατύχημα ή όχι στο πλοίο, σε συνάρτηση με τις επιλεγμένες μεταβλητές του στόλου όπως το μέγεθος, η ηλικία των πλοίων, η σημαία κ.λπ. αυτή η μέθοδος υιοθετήθηκε κυρίως από τον επιστημονικό τομέα της Βιοστατιστικής και μπορεί να προσαρμοστεί κατάλληλα στην εξέταση των ατυχημάτων από πυρκαγιά ή/και έκρηξη. Τέλος, η διπλωματική αυτή εργασία ολοκληρώνεται με μια σειρά από σημαντικές διαπιστώσεις και συμπεράσματα.
The following diploma thesis has focused in the problem of the occurrence of fires and explosions onboard the world merchant fleet. The issue of marine safety always remains on the very top of the agenda of both IMO and the shipping community and as such it attracts the focus of all involved stakeholders; FX accidents are considered as high risk events in the sense that they usually present increased/significant consequences in terms of human losses, fate of the ship and cargo and the quality of the environment. The diploma thesis examines FX casualties by examining the records of a dedicated marine accident database, i.e. the Lloyds SeaWeb database for the period from 1999 till 2009. A thorough and multi-facet statistical analysis (including descriptive statistics, rates and frequencies, hypothesis tests and logistic regression methods) is implemented to consolidate the records for fires and explosions onboard the global merchant fleet and to identify patterns and trends for the incidence of such type of marine accidents. Attention is given to the effort to determining the causes that lead to the examined fires and explosions along with the severity of the results/consequences of these accidents. Moreover, the paper gives a methodology that comes up with the probability for the occurrence or not of FX accidents onboard ships, in relation to selected variables of the fleet such as ship size, the age of vessels etc; this method was adopted mainly from the scientific field of biostatistics and it can be properly adjusted to the examination of FX casualties. Finally, this diploma thesis is concluded with major findings and insights from the aforementioned tasks.