Η αστικοποίηση συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη μίας πόλης, συγχρόνως όμως μπορεί να οδηγήσει σε πολεοδομική αναρχία και υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου ζωής των κατοίκων της. Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται την υπογειοποίηση τμήματος της Λ. Αλεξάνδρας και απαρτίζεται από δύο βασικές ενότητες, το Γενικό και το Ειδικό Μέρος. Το Γενικό Μέρος αποτελείται από τρία Κεφάλαια: Στο 1ο κεφάλαιο γίνεται μια εισαγωγή σχετικά με την ανάπτυξη των πόλεων και τα προβλήματα του αστικού περιβάλλοντος που δημιουργούνται από τη ραγδαία ανάπτυξη του φαινομένου της αστυφιλίας, με έμφαση στον τομέα των μεταφορών. Στο 2ο κεφάλαιο γίνεται αναδρομή της εξέλιξης και της χρήσης του υπόγειου χώρου καθώς επίσης μια εισαγωγή της υπόγειας ανάπτυξης στη σύγχρονη πραγματικότητα και στο ρόλο που μελλοντικά μπορεί να διαδραματίσει. Στο 3ο κεφάλαιο παρουσιάζονται οι λόγοι που ευνοούν τη χρήση του υπόγειου χώρου, οι τομείς στους οποίους βρίσκει εφαρμογή με συγκεκριμένα παραδείγματα υπόγειων κατασκευών. Το Ειδικό Μέρος αποτελείται από εννέα Κεφάλαια: Στο 1ο κεφάλαιο γίνεται μια διεξοδική περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης της περιοχής των Αμπελοκήπων και της Λ. Αλεξάνδρας, με αναφορά στη γεωγραφική θέση, στην υποδομή του οδικού δικτύου, στα δίκτυα κοινής ωφέλειας, στις χρήσεις γης, στα πολιτισμικά στοιχεία, στο φυσικό περιβάλλον, στα γεωλογικά – γεωτεχνικά χαρακτηριστικά και στο αστικό πράσινο της περιοχής. Στο 2ο κεφάλαιο γίνεται αναλυτική περιγραφή των εργασιών του μελετώμενου έργου. Πιο συγκεκριμένα, αναλύεται η υφιστάμενη κυκλοφοριακή κατάσταση, η επιλογή της τυπικής διατομής, η μέθοδος και οι φάσεις κατασκευής και τα συμπληρωματικά έργα. Τέλος, προτείνονται, περιγράφονται, συγκρίνονται και αξιολογούνται τρείς εναλλακτικές λύσεις για την υπογειοποίηση της Λ. Αλεξάνδρας. Στα κεφάλαια 3o και 4o αναλύονται οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις κατά την διάρκεια των εργασιών και τα μέτρα αντιμετώπισής τους. Στο 5ο κεφάλαιο δίνεται μια πρώτη πρόταση για την χωροταξική διαμόρφωση του επιφανειακού χώρου στην περιοχή επέμβασης. Στο 6ο κεφάλαιο παρουσιάζονται οι οικονομικές παράμετροι της κατασκευής του έργου. Στα κεφάλαια 7o και 8o περιγράφονται οι βασικές αρχές σχεδιασμού ερωτηματολόγιου και παρατίθεται η στατιστική παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας αναφορικά με την αποτίμηση του εξωτερικού οφέλους από την υλοποίηση του εν λόγω έργου. Στο 9ο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τη μελέτη του έργου.
Urbanization contributes to the city's economic growth, whilst leading to zoning anarchy and the degradation of the resident's standard of living. The thesis deals with the development of underground transportation network of Alexandras Boulevard and is composed by two main sections, the General and the Specific. The General Section consists of three chapters: The 1st chapter is an introduction dealing with the city development and the problems of the urban environment that are caused by the rapid evolution of the urban-friendly phenomenon with emphasis on the transportation sector. The 2nd chapter offers a retrospective of the evolution and use of underground spaces as well as an introduction to the underground development of modern – contemporary reality and the potential role that could materialize. The 3rd chapter presents the reasons that favor the use of the underground spaces, along with specific examples of the section where underground constructions can be applied. The Specific Section consists of nine chapters: The 1st chapter includes an extensive description of the existing situation of the area surrounding Amebelokipous and Alexandras Boulevard, while detailing the geographical position and the foundation of the traffic grid, the public utility networks, land use, cultural variables, natural environment, geological-geotechnical characteristics and the urban greenery in the area. The 2nd chapter offers an analytical description of planned work on the focused area. More specifically, the existing congestion is analyzed, choosing a typical cross-section, the method and construction phases and supplemental works. Finally, three alternative options are suggested, described, compared and evaluated for the underground Alexandras Boulevard. In the 3rd and the 4th chapters the environmental repercussions during the construction period are analyzed as are all countermeasures. The 5th chapter suggests the land-planning layout of the surface area at the operation site. In the 6th chapter the financial parameters of the project are presented. The 7th and the 8th chapters describe the basic principles of designing a questionnaire and the statistical analysis of the research results dealing with the assessment of the external benefits of the implementation of the project is presented. In the 9th chapter the final conclusions are presented in regards to the project ‘ study.