Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τη μελέτη και την κατασκευή των μέτρων υποστήριξης της σήραγγας Τ11 «Μαύρα Λιθάρια» η οποία αποτελεί μέρος του έργου του αυτοκινητοδρόμου «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πυργός – Τσάκωνα». Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται περιγραφή της τοποθεσίας στην οποία θα πραγματοποιηθεί το έργο και τι οφέλη θα υπάρχουν από την κατασκευή του. Στο δεύτερο κεφάλαιο αναφέρονται τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστηκά της περιοχής του έργου αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Το τρίτο κεφάλαιο περιλαμβάνει το πρόγραμμα των ερευνητικών γεωτρήσεων και των δοκιμάστικών φρεάτων που πραγματοποιήθηκαν και μελετήθηκαν. Στο τέταρτο κεφάλαιο παραθέτονται τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την μελέτη των σχηματισμών ως προς την τεχνικογεωλογική και γεωτεχνική συμπεριφορά τους. Στο πέμπτο κεφάλαιο αναφέρονται και αναλύονται τα μέτρα υποστήριξης που προέκυψε ότι είναι κατάλληλα για την εκάστοτε γεωτεχνική συμπεριφορά των σχηματισμών. Όπως είναι φυσικό σε έργα τέτοιας έκτασης κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους είναι πιθανό να συναντηθούν διαφορετικές συνθήκες από αυτές που αρχικά αναμένονταν και γι αυτό το λόγο πρέπει να αναπροσαρμοστούν τα μέτρα τα οποία είχαν προβλευθεί αρχικά ώστε να ανταπεξέρχονται στις καινούργιες συνθήκες. Αυτές οι αλλαγές περιγράφονται αναλυτικά στο έκτο κεφάλαιο ενώ στο έβδομο κεφάλαιο παρατίθονται τα συμπεράσματα τα οποία προέκυψαν από τη συνολική μελέτη των μέτρων υποστήριξης.
This thesis discusses the design and construction of measures to support the tunnel T11 "Black Litharia" which is part of the new highway "Elefsina - Corinth - Patra - Pyrgos - Tsakonas. The first chapter is a description of the site where the work will be done and what benefits will be available from the new highway. In the second chapter describes the geomorphological features of this project area and the wider region. The third chapter includes the program of exploratory boreholes and trial pits. The fourth chapter presents the results obtained by studying the cluster in the Engineering geological and geotechnical behavior. The fifth chapter presents and analyzes the measures that showed that they are suitable for the geotechnical behavior of the rockmass. As is normal for projects of this magnitude during construction are likely to meet different conditions than those originally expected and for this reason we must adjust the measures were initially so far in coping with the new conditions. These changes are described in detail in the sixth chapter, while the seventh chapter cited the conclusions drawn from the general study of measures of support.