Η ραγδαία αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού καθώς και ο υψηλός ρυθμός αστικοποίησης των τελευταίων χρόνων, έχει επιφέρει ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση μεγάλου αριθμού ανθρώπων και τη συγκέντρωση σημαντικού τμήματος της εμπορικής και βιομηχανικής δραστηριότητας μιας χώρας στον περιορισμένο αστικό χώρο. Τα σύγχρονα αστικά κέντρα, έχουν μετατραπεί στην πλειοψηφία τους σε χιλιάδες χιλιόμετρα ασφάλτου και σε αυτά εκατομμύρια αυτοκίνητων «δηλητηριάζουν» τον αέρα και αυξάνουν τα ντεσιμπέλ. Σημαντική παράμετρος του προβλήματος αποτελούν οι αστικοί δρόμοι, οι οποίοι επεκτείνονται πρακτικά χωρίς όρια. Τα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν όλο και περισσότερο από το χώρο που προορίζεται για τον άνθρωπο, με αποτέλεσμα τη συνεχή μείωση των χώρων πρασίνου. Τα τελευταία χρόνια η αυξανόμενη τάση αξιοποίησης του υπόγειου χώρου για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων υποδομής, που εμφανίζεται όχι μόνο σε παγκόσμιο αλλά και σε εθνικό επίπεδο, επιβεβαιώνει τη δυναμική των υπογείων έργων στην αντιμετώπιση των σύγχρονων προβλημάτων. Στην περιοχή της Κυψέλης του Δήμου Αθηναίων, η αξιοποίηση του οικοπέδου Λέλας Καραγιάννη στις οδούς Κύπρου και Πατησίων έχει προκαλέσει μια εντεταμένη σχέση μεταξύ των κατοίκων της περιοχής και του Δήμου Αθηναίων. Πιο αναλυτικά, ο Δήμος Αθηναίων θέλησε να παραχωρήσει το χώρο σε ιδιώτες εργολάβους για την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης 280 θέσεων και πάνω από την ισόγειο επιφάνεια να διαμορφωθεί χώρος πρασίνου και παιδική χαρά. Ωστόσο, η πρόταση αυτή δεν είναι αποδεκτή από τους κατοίκους της περιοχής οι οποίοι επιθυμούν ο υπάρχων χώρος να μετατραπεί αποκλειστικά σε χώρο πρασίνου και παιδική χαρά ώστε να απολαμβάνουν στιγμές ηρεμίας μαζί με τις οικογένειές τους. Αντικείμενο λοιπόν της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η αξιολόγηση – διερεύνηση των δυο αυτών εναλλακτικών προτάσεων με μεθόδους περιβαλλοντικής οικονομίας, προκειμένου να επιλεγεί τελικά η πιο κοινωνικά ωφέλιμη λύση. Η διπλωματική εργασία έχει την παρακάτω δομή: Στο 1ο κεφάλαιο γίνεται μια εισαγωγή σχετικά με το φαινόμενο της αστικοποίησης και τα προβλήματα που απορρέουν για τα σύγχρονα αστικά κέντρα. Στο 2ο κεφάλαιο μελετάται η έννοια των αστικών μεταφορών, το πρόβλημα της στάθμευσης στις ελληνικές πόλεις και οι παράγοντες που το επηρεάζουν. Στο 3ο κεφάλαιο γίνεται μια σύντομη περιγραφή της ισχύουσας νομοθεσίας όσον αφορά στη στάθμευση. Στο 4ο κεφάλαιο γίνεται μια παρουσίαση της υπόγειας ανάπτυξης, των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων που προκύπτουν από τη χρήση του υπόγειου χώρου στα αστικά κέντρα και όχι μόνο και τέλος δίνονται παραδείγματα υπόγειων χώρων στάθμευσης από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Στο 5ο κεφάλαιο περιγράφεται η περιοχή της Κυψέλης όσον αφορά στην οικιστική και πληθυσμιακή εξέλιξη, στο δίκτυο των συγκοινωνιών και τέλος παρατίθενται μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί από το Δήμο Αθηναίων για την καταλληλότητα κατασκευής υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων στην περιοχή. Στο 6ο κεφάλαιο δίνεται ο ορισμός της περιβαλλοντικής οικονομίας και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για τη μελέτη αποτίμησης των ωφελειών ενός έργου. Στο 7ο κεφάλαιο γίνεται αποτίμηση των ωφελειών της λειτουργίας του υπόγειου παρκινγκ και της διαμόρφωσης του πάρκου με τη μέθοδο Benefit Transfer. Τέλος, στο 8ο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα και οι παρατηρήσεις που προκύπτουν από την ολοκλήρωση της εργασίας αυτής.
Rapid growth in population and extensive civilization rates, have led during the last years to concentration of a great number of population as well as of many of the most important industrial activities, in the limited available urban space. In that framework, contemporary urban centers have turned –in their majority- into thousands of kms of asphalted roads and also into millions of cars poising the atmosphere and increasing the noise levels. So, a very important parameter to the problem under consideration seems to be the existence of endless civil roads: today’s car fleets appear to take over more and more of the available for human-use space resulting a continuous minimization of the existing areas. During the past few years, the increasing exploitation of underground for the development of infrastructure projects, which is met not only at international but also at national level, certifies the dynamic nature of underground projects in the contribution of contemporaneous, associated problems. In Kypseli area, in the Municipality of Athens, the exploitation of the Lela Karagianni’s site situated at Cyprus and Patission Street junction has rendered a rather intense relationship between the local residents and the Municipality of Athens. More analytically, the Municipality of Athens intended to assign the place to private contractors so as to construct an underground car parking station of 280 lots and on the surface of it a green park with a playground. Nevertheless, this proposal is not accepted by the local residents who wish the existing space to be exclusively converted to a green park along with a playground, so as to enjoy moments of tranquility with their families. Considering all the above, the aim of the present dissertation is to appraise/ compare the external benefit deriving from the construction of an underground car- parking station, in a place where at the moment a green park exists, , in Kypseli area, in the municipality of Athens. This comparison will be made with the usage of environmental economy’s tools, and the deriving solution will be the solution with the maximum social benefit for local residents. Therefore the present dissertation has the following structure: • In chapter 1, an introduction to the problem of urban civilization is made along with an emphasis on the deriving problems, for civil centers • In chapter 2, the concept of urban transportation, the parking problem as well as the major factors affecting it are studied • In chapter 3, a brief description of the relative (parking) legislation, it is made. • In chapter 4, the underground development is studied as well as the pros and cos which derive from the usage of underground space in civil and other types of centers are presented. Also, some examples of undergrounds parking stations from Greece and from rest world are provided. • In chapter 5, the under examined area of Kypseli is described, in terms of residential and population evolution. Moreover the transportation network, as well as relative studies conducted by the Municipality of Athens, concerning the suitability of the construction of the underground parking station, are also presented. • In chapter 6, a preliminary determination of what is environmental economy and layout of the methods used for the benefit appraisal analysis are also presented. • In chapter 7, a benefit appraisal is made concerning the operation of the underground parking at one hand and of the green park configuration, on the other hand, by using the method of Benefit Transfer. • Finally in chapter 8, the conclusion deriving of the work are analyzed and presented.