Οι αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων είναι ένας τομέας της ναυτιλιακής αγοράς ιδιαιτέρως σημαντικός για την ανάπτυξη της ναυτιλίας. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει κανείς τη κατάλληλη χρονική στιγμή (timing) για μια ενδεχόμενη πώληση ή αγορά μεταχειρισμένου πλοίου αναλόγως με την εξέλιξη του ναυτιλιακού κύκλου (Κεφάλαιο 1). Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να κατασκευαστεί ένα χρήσιμο εργαλείο εκτίμησης πραγματικής εμπορικής αξίας μεταχειρισμένου πλοίου. Ένα τέτοιο εργαλείο θα είναι ένα μοντέλο εκτίμησης όπου θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από έναν πλοιοκτήτη/επενδυτή μιας ναυτιλιακής εταιρείας ή έναν shipbroker προκειμένου να υπάρχει μια εκτίμηση για τις τρέχουσες αξίες (spot prices) των μεταχειρισμένων πλοίων, πράγμα που μπορεί να βοηθήσει στη λήψη μιας μεγάλης επενδυτικής απόφασης. Η παρούσα εργασία θα επικεντρωθεί σε πλοία δεξαμενόπλοια (tankers) ή ξηρού φόρτου χύδην (bulk carriers), όπου και αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό σε προσφορά χωρητικότητας στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, όπως θα δούμε και παρακάτω (Κεφάλαιο 1). Αρχικά, θα γίνει ένα ποιοτικός καθορισμός των παραγόντων που επηρεάζουν την πραγματική εμπορική αξία ενός μεταχειρισμένου πλοίου (Κεφάλαιο 2). Αυτή θα καθορίζεται από την κατάσταση της ναυτιλιακής αγοράς τη δεδομένη (spot) χρονική στιγμή όπως οι τιμές των ναύλων, οι τιμές μεταχειρισμένων, οι τιμές διάλυσης και οι τιμές ναυπήγησης πλοίων. Όσον αφορά τις τιμές των ναύλων θα εξετάσουμε τις ναυλώσεις τύπου timecharter, διότι για τις ναυλώσεις τύπου voyage charter και WorldScale θα ήταν αδύνατη η συγκέντρωση ομαδοποιημένων δεδομένων για την ανάπτυξη των μοντέλων εκτίμησης. Οι παραπάνω παράγοντες αφού εξεταστούν εκτενώς θα γίνει μια ανάλυση προκειμένου να καθοριστεί ένας συντελεστής συσχέτισης του κάθε παράγοντα με την εμπορική αξία του μεταχειρισμένου πλοίου από δεδομένα πραγματοποιηθέντων αγοραπωλησιών τα τελευταία 25 χρόνια. Ο συντελεστής συσχέτισης θα υπολογιστεί σύμφωνα με την θεωρία του Pearson μέσω του στατιστικού υπολογιστικού software SPSS. Τα αποτελέσματα θα είναι καθοριστικά για την ανάπτυξη των μοντέλων εκτίμησης για κάθε τύπο πλοίων. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να γίνει μια άντληση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων των Clarksons για αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων καθώς και των στοιχείων ως άνω χρηματοοικονομικών παραγόντων-μεταβλητών τα τελευταία 25 χρόνια (1/1976-3/2010). Μετέπειτα, με τη χρήση ενός λογισμικού, όπως το Cubist, θα γίνει η ανάπτυξη του μοντέλου, βάσει τεχνικής data mining, για την εκτίμηση της πραγματικής εμπορικής αξίας του μεταχειρισμένου πλοίου. Το Cubist βασίζεται στη δημιουργία συλλογής πολυμεταβλητών γραμμικών κανόνων. Ο κάθε κανόνας είναι μια γραμμική σχέση με παράγοντες τις προκαθορισμένες μεταβλητές του προβλήματος που επηρεάζουν την ζητούμενη τιμή εκτίμησης. Το μοντέλο που θα κατασκευαστεί θα εξάγει τις εκτιμημένες τιμές μεταχειρισμένων πλοίων ανά τύπο πλοίου και ανά διεθνείς κατηγορίες DWT tonnage (Capesize, Panamax, κ.τ.λ.). Αυτές θα συγκριθούν με τις πραγματικές τιμές μεταπώλησης από τα υπάρχοντα δεδομένα με το μικρότερο δυνατό σφάλμα απόκλισης και μεγαλύτερο συντελεστή συσχέτισης (πιο κοντά στη μονάδα). Στο παράρτημα της εργασίας παρατίθενται τα μοντέλα που κατασκευάστηκαν ανά τύπο πλοίου και ανά διεθνείς κατηγορίες DWT tonnage. Στο τέλος του κυρίου μέρους της παρούσας εργασίας (Κεφάλαιο 4), παρατίθενται τα συμπεράσματα καθώς και προτάσεις για μια νέα μεγαλύτερη έρευνα ιδίου θέματος προκειμένου να κατασκευαστεί ένα πιο ολοκληρωμένο εργαλείο.
The Sales and Purchase market is one sector of the shipping market very important for the shipping cycle. It is very important to know the right timing to sell or purchase a secondhand ship. It is something that depends on the phase of the shipping cycle. The purpose of this thesis, is to construct one useful tool fot the prediction of a vessel's secondhand commercial value. One such tool coud be useful for one shipowner/investor of a shipping company or one shipbroker to have a prediction of the spot prices for the secondhand prices and this could be to useful for a big investment desicion. This thesis is refferd to ships tankers and bulk carriers that consist a big sector of the supply gross tonnage of the internatinaol shipping market. Firstly, a definition of the parameters that determine the real commercial value of a secondhand ship will be shown. This will be determined from the current status of the shipping market, the freight rates, the secodhand prices, the domolition prices kai the shipbuilding prices. For the freight rates, the time charter rates will be concluded, because voyage charters and Worldscale index data could not be grouped for the construction of the prediction models. An analysis will be made for the above parameters. After that their Pearson's correlations will be tested towards the vessel's commercial value from data timeseries for the last 25 years. The Pearson's correlation will be calculated from the statistic software SPSS. The results will be crucial for the prediction prices for every vessel type. To apply this procedure we have to grant data timeseries from the shipbroking company, Clarksons, for the above parameters for the last 25 years (01/1976-03/2010). In addition to that, with a data mining software, Cubist, the construction of the premiction models will be made for the prediction of the real secondhand commercial prices. Cubist is based in the creation of multivariate linear rules. Each rule is a linear connection with the parameters of the problem that determine the requested prediction price. The model will output the prediction secondhand prices in each DWT tonnage categories (Capesize, Panamax, etc). These prices will be compared with the real secondhand prices with the minimun predicted error and maximun correlation coefficient (close to 1). At the Annex of this thesis are the constructed models at each vessel type and at each international DWT tonnage. Finally, at the end of this thesis there are the conclusions and the suggestions for further research, in order to build an integrated decision tool.