Σκοπό της παρούσας μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας αποτελεί η δημιουργία ενός μεθοδολογικού πλαισίου ανάλυσης οικιστικών συγκεντρώσεων & προσδιορισμού αστικών συστοιχιών στον Ελλαδικό χώρο σε περιβάλλον ΓΣΠ. Αφού προσδιορίζεται η βασική έννοια της «αστικής συστοιχίας», κατηγοριοποιούνται οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) Α’ βαθμού σε τρία επίπεδα και με τη βοήθεια μεθόδων και τεχνικών της Γεωγραφικής Ανάλυσης προσδιορίζονται οι αποστάσεις από τους γειτονικούς ΟΤΑ, ορίζονται οι ζώνες εξυπηρέτησης με βάση των οποίων υπολογίζονται οι γεωστατιστικοί δείκτες και το χωροθετικό πηλίκο, σε περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών. Ακολούθως δημιουργείται ο δείκτης συστοιχίας (Ι) για τους ΟΤΑ του μεσαίου επιπέδου με βάση τις αποστάσεις από τους γειτονικούς ΟΤΑ των άλλων επιπέδων. Στη συνέχεια με τα δεδομένα της Στατιστικής που αφορούν τους μετακινούμενους εργαζόμενους υπολογίζονται οι εισερχόμενοι, οι εξερχόμενοι, το ισοζύγιο των ροών εργαζομένων καθώς και ένας δείκτης μετακίνησης. Ακολούθως, η εφαρμογή του μεθοδολογικού πλαισίου οδηγεί στον προσδιορισμό ενός υποδείγματος συσχέτισης του δείκτη μετακίνησης με το δείκτη συστοιχίας, πληθυσμιακές και γεωμορφολογικές μεταβλητές. Τέλος, γίνεται αναφορά στα θετικά και αρνητικά σημεία της μεθοδολογίας και προτείνονται τρόποι μελλοντικής διερεύνησης και εναλλακτικής προσέγγισης του προβλήματος.
The aim of present dissertation constitutes the assessment of methodological frame of analysis of urban clusters and determination of urban concentrations of Greece. Primarily the meaning of ‘urban cluster’ was defined. Aftermaths, the Local Administrative Unit (LAU1- municipalities/communities) were categorized in three levels. Different methods and techniques of Geographic Analysis were combined in environment of Geographical Information Systems (GIS). Nearest Neighbor Analysis, delimitation of service areas, Geostationary Indicators and Locational Quotient. Followingly was determined the cluster indicator of intermediate LAU1 basically to the Nearest Neighbor LAU1 of other levels. Then, concerning the commuting workers, the balance of entering and coming-out workers, as well as a commuting indicator were calculated. Moreover, the application of methodological frame leads to the determination of a model of cross- correlation of commuting indicator with cluster indicators, demographic and geomorphological variables. Finally, the positive and negative points of methodology are assessed and proposed ways of future investigation and alternative approach of problem.