Στην παρούσα εργασία πρόκειται να ασχοληθούμε με ατυχήματα δεξαμενόπλοιων μεσαίου μεγέθους τύπου HANDY-SIZE (20,000-34,999 DWT) και HANDY-MAX (35,000-60,000 DWT) κατά τη χρονική περίοδο 1990 – 2009. Τα ατυχήματα τα οποία λαμβάνουν χώρα κατά τη περίοδο αυτή τα χωρίζουμε στις παρακάτω εννέα κατηγορίες: • ατυχήματα σύγκρουσης πλοίων, (Collision Incidents) • ατυχήματα επαφής πλοίων με σταθερά ή επιπλέοντα αντικείμενα, (Contact Incidents) • ατυχήματα προσάραξης, (Grounding Incidents) • ατυχήματα έκρηξης, (Explosion Incidents) • ατυχήματα φωτιάς, (Fire Incidents) • ατυχήματα κατασκευαστικής αστοχίας της γάστρας, (Non-Accidental Structural Failure) • ατυχήματα αστοχίας εξαρτημάτων και εξοπλισμού του πλοίου, (Hull Fitting Incidents) • ατυχήματα αστοχίας μηχανικών εξαρτημάτων του πλοίου, (Machinery Failure Incidents) • ατυχήματα αγνώστων αιτιών, (Unknown Reason Incidents). Θα ασχοληθούμε και θα αναλύσουμε τις έξι πρώτες κατηγορίες καθώς ατυχήματα τέτοιου τύπου μπορεί να οδηγήσουν σε δυνητική απώλεια υδατοστεγούς ακεραιότητας του πλοίου (LΟss οf Watertight Integrity, LOWI) και σε διαρροή πετρελαίου στο θαλάσσιο περιβάλλον. Επίσης, θα ακολουθήσει μια σύντομη αναφορά της νομοθεσίας που αφορά την πρόληψη της ρύπανσης η οποία προκαλείται από τα ατυχήματα των πλοίων καθώς και μια εκτενής αναφορά ενός ατυχήματος δεξαμενόπλοιου μεσαίου μεγέθους που οδήγησε στη θέσπιση νέων κανονισμών σχετικά με την ασφάλεια και το σχεδιασμό ενός δεξαμενόπλοιου. Επιπλέον, σε παράρτημα που παρατίθεται θα γίνει μια εκτενής περιγραφή της βάσης δεδομένων των ατυχημάτων όσον αφορά τη λειτουργία και τον χειρισμό της. Η ανάλυση των ατυχημάτων αρχικά γίνεται ξεχωριστά για κάθε κατηγορία δίνοντας έμφαση στο τόπο και τις συνθήκες στις οποίες έλαβε χώρα το ατύχημα, στο τύπο της γάστρας του εκάστοτε πλοίου αλλά και στη μόλυνση που προκλήθηκε εξαιτίας του ατυχήματος. Στο τέλος θα ακολουθήσει ανάλυση των συγκεντρωτικών αποτελεσμάτων αλλά και σύγκριση αυτών με αντίστοιχες μελέτες για δεξαμενόπλοια μεγαλύτερου μεγέθους.
At the present study we are going to analyse incidents of medium size tankers with deadweight range between 20,000-60,000 tonnes, covering the tanker HANDYSIZE and HANDYMAX size vessels, that occurred in the period 1990 to 2009. The incidents which take place at this period where categorise as : • Collision Incidents • Contact Incidents • Explosion Incidents • Fire Incidents • Non-Accidental Structural Failure • Hull Fitting Incidents • Machinery Failure Incidents • Unknown Reason Incidents The particular study focuses on the first six (6) events that potentially lead to ship’s Loss Of Watertight Integrity (LOWI), namely navigational incidents (collision, contact, grounding), fire, explosion, non-accidental structural failure (NASF), which all may lead to accidental oil pollution. Also, there is a short report of the regulations that concern the prevention of pollution which is caused by the incidents of ships as well as an extensive report of an incident of a medium size tanker that led to the establishment of new regulations with regard to tanker's safety and design. Moreover, in an annex, there is an extensive description of the database of the incidents (NTUA-SDL database) with regard to the usage of the database. The analysis of the incidents initially becomes separately for each category giving accent at the place and the conditions in which took place the incident, at the type of the hull of each ship but also at the pollution that was caused by the incident. At the end there is an analysis of the entire results but also a comparison of these with corresponding studies of larger size tankers.