Για την αποτύπωση των μνημείων είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός λεπτομερούς υπόβαθρου, σε κατάλληλη μορφή και κλίμακα ώστε οι μηχανικοί και οι αρχαιολόγοι που θα ασχοληθούν με τη συντήρηση ή αναστήλωση τους να έχουν όλη την απαραίτητη πληροφορία για να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε παρέμβαση. Η πολυπλοκότητα ενός μνημείου ειδικά αν αυτό έχει μεγάλες φθορές από τα διάφορα φυσικά φαινόμενα ή τις ανθρώπινες παρεμβάσεις είναι και ο βασικός λόγος που καθιστά την καταγραφή και αποτύπωση του επίπονη και ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία.
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία, πραγματεύεται τις μεθόδους αποτύπωσης μνημείων μέχρι και σήμερα και έχει ως βασικό στόχο τη Γεωμετρική Τεκμηρίωση του ΒΑ αναλήμματος του Θεάτρου του Διονύσου με τοπογραφικές μεθόδους.
Στο Κεφάλαιο 1 (Ιστορικά Στοιχεία) παρουσιάζεται η περιοχή μελέτης όπου έγινε η εφαρμογή της μεθοδολογίας τρισδιάστατης σάρωσης, αναφέρονται κάποια ιστορικά στοιχεία και περιγράφονται τα μνημεία και οι ιδιαιτερότητές τους.
Στο Κεφάλαιο 2 (Γεωμετρική Τεκμηρίωση Μνημείων) αναλύεται η έννοια της γεωμετρικής τεκμηρίωσης και γίνεται μια ιστορική αναδρομή στις μεθοδολογίες που εφαρμόζονταν παλαιότερα αλλά και στη σημερινή εποχή με την τεχνολογία του τρισδιάστατου σαρωτή.
Στο Κεφάλαιο 3 (Ο Επίγειος Σαρωτής Laser) γίνεται λεπτομερής παρουσίαση του επίγειου τρισδιάστατου Laser Scanner. Αναφέρεται η αρχή λειτουργίας του, τα μέρη από τα οποία αποτελείται καθώς και οι παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν και καθορίζουν την ακρίβεια αποτύπωσης. Τέλος γίνεται αναφορά στο ευρύ πεδίο εφαρμογών της τρισδιάστατης σάρωσης.
Στο Κεφάλαιο 4 (Γεωδαιτικός Εξοπλισμός-Διαδικασία – Επεξεργασία Μετρήσεων) παρουσιάζονται τα όργανα που χρησιμοποιήθηκαν για την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης μελέτης αλλά και τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους. Περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία των μετρήσεων τόσο για την ίδρυση των στάσεων όσο και για την ταχυμετρία. Στο Κεφάλαιο 5 (Παράγωγα Μετρήσεων) παρουσιάζονται τα παράγωγα που προκύπτουν από τη δημιουργία του τρισδιάστατου μοντέλου: Δημιουργία κάτοψης, κατακόρυφων τομών, όψεων, μέσω των διαδικασιών επεξεργασίας.
Τέλος, στο Κεφάλαιο 6 (Τελικά Σχέδια-Συμπεράσματα-Προτάσεις) παρουσιάζονται τα τελικά σχέδια του Θεάτρου, συνοψίζονται τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την όλη εργασία και δίνονται κάποιες σκέψεις για περαιτέρω συνέχεια της.
For the documentation of the monuments, the existence of a detailed background is necessary in proper form and scale so that the engineers and archaeologists who will occupy with the maintenance and restoration will have all the information needed to go on with any intervention. The complexity of a monument, especially if it has a lot of damage from weather conditions or human intervention, is the main reason that makes its recording and scheming α painful and very difficult process.
This thesis deals with the methods of scheming monuments up to now and has as a basic target the Geometrical Documentation of the Northeast’s embankment theater of Dionysus with topographic methods.
In Chapter 1 (Historical Data) presents the study area where the dimensional scan methodology was applied, mentions historical data of the monuments and describes its peculiarities.
In Chapter 2 (Geometrical Documentation of monuments) the meaning of the Geometrical Documentation is analyzed and there is a historical flashback on the methods which were applied in the past but also today using the technology of the three dimensional scanner.
In Chapter 3 (Terrestrial Laser Scanner) is given a detailed presentation of the terrestrial 3D Laser Scanner. Basic principles of its operation are demonstrated as well as the parts of which it is composed and the factors that influence and determine the precision of the outcome. Finally, the reference to the broad scope of three-dimensional scanning is involved in this chapter.
In Chapter 4 (Geodetic Equipment-Procedure-Measurements Processing) the equipment used for the completion of this study and also its technical characteristics are featured The procedure of measurements is described in detail for the establishment of stands and detail surveying.
In Chapter 5 (Derivatives Resulting) presents the derivatives resulting from the creation of the three-dimensional model: creation of plan, vertical sections, facades through the whole process.
In Chapter 6 (Final plans, Conclusions, Suggestions) presents the final draft of the Theater summarizing the conclusions drawn from the entire process and exposing some thoughts for further research.