Οι συνέπειες μίας πυρκαγιάς σε μία οδική σήραγγα περιλαμβάνουν μεγάλες υλικές ζημιές με σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο λόγω επισκευών και διακοπής λειτουργίας, καθώς και ενδεχόμενους τραυματισμούς ή ακόμα και θανάτους. Η συχνότητα τέτοιων περιστατικών αυξάνεται συνέχεια παγκοσμίως με την κατασκευή νέων σηράγγων και την αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων, οπότε είναι αναγκαίο όλες οι παλαιές σήραγγες να εφοδιαστούν με τα πιο αποδοτικά συστήματα πυρασφάλειας και οι νέες να σχεδιάζονται με το βλέμμα στην ασφάλεια. Για την πρόληψη και αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών, γίνεται μία λεπτομερής ανάλυση προδιαγραφών και λειτουργίας συστημάτων πυρανίχνευσης και καταστολής πυρκαγιών, καθώς και θεμάτων σχεδιασμού μίας οδικής σήραγγας. Συγκεκριμένα στο Κεφάλαιο 1 γίνεται μια πρώτη παρουσίαση των θεμάτων που πρόκειται να εξεταστούν ξεκινώντας με τις βασικές έννοιες της πρόληψης και προστασίας από πυρκαγιές σε σήραγγες. Ορίζεται έπειτα η παθητική και ενεργητική πυροπροστασία και δίνονται στον αναγνώστη κάποιες πρώτες σκέψεις για το σχεδιασμό της πυρασφάλειας. Στο Κεφάλαιο 2 περιγράφονται τα προβλήματα που παρουσιάζονται κατά την ανίχνευση πυρκαγιών σε σήραγγες και οι απαιτήσεις όσων αφορά τις επιδόσεις. Θα αναφερθούν επιγραμματικά διαφορετικές προσεγγίσεις για την ειδοποίηση των χρηστών της σήραγγας σε περίπτωση πυρκαγιάς. Επίσης θα γίνει μία ανασκόπηση των «state-of-the-art» συστημάτων πυρανίχνευσης που χρησιμοποιούνται σήμερα η οποία θα οδηγήσει στην εκτίμηση των τεχνολογιών σε σχέση με τις απαιτήσεις απόδοσης που ζητούνται. Τέλος, το κεφάλαιο αυτό αναδεικνύει τις μελλοντικές τάσεις και οι νέες τεχνολογίες, οι οποίες σκοπεύουν να αυξήσουν περαιτέρω την αποδοτικότητα των συστημάτων ανίχνευσης πυρκαγιάς και ενεργοποίησης συναγερμού. Στο Κεφάλαιο 3 αναλύονται οι διάφορες μέθοδοι παθητικής και ενεργής πυροπροστασίας. Συγκεκριμένα για την παθητική πυροπροστασία δίνονται κατασκευαστικές απαιτήσεις και πρότυπα μαζί με κάποιες ιδέες υλοποίησης. Για την ενεργή πυροπροστασία, αναλύουμε συστήματα καταστολής πυρκαγιών, όπως συστήματα κατακλυσμού και ομίχλης νερού και αναφέρουμε τα ζητήματα που προκύπτουν από τη χρήση τους. Τέλος αναφέρουμε κάποια state-of-the-art συστήματα. Στο Κεφάλαιο 4 αναλύουμε το μείζον ζήτημα του εξαερισμού, την επιρροή του σε μια πυρκαγιά και την προτεινόμενη λειτουργία του σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Συγκεκριμένα αναφερόμαστε στα διαφορετικά συστήματα που βρίσκονται σε λειτουργία σε οδικές σήραγγες, τους στόχους σχεδιασμού τους για τον έλεγχο του καπνού μιας πυρκαγιάς καθώς και για την επίδραση τους στα χαρακτηριστικά της πυρκαγιάς. Τέλος αναφερόμαστε στις μεθόδους μοντελοποίησης των ροών καπνού υπό την επίδραση εξαερισμού και κάνουμε μια συζήτηση πάνω στη σωστή χρήση αυτών των μοντέλων. Στο Κεφάλαιο 5 κάνουμε μια ανάλυση της λειτουργίας έκτακτης ανάγκης σε μια οδική σήραγγα κατά τη διάρκεια μιας πυρκαγιάς και την πιθανή αυτοματοποίησή της. Δίνουμε τους παράγοντες επιχειρησιακής ασφάλειας μιας σήραγγας και αναλύουμε σχέδια και μέτρα αντιμετώπισης μιας πυρκαγιάς. Στο Κεφάλαιο 6 κάνουμε μία διερεύνηση των νομικών ζητημάτων που προκύπτουν σχετικά με τον σχεδιασμό, αλλά και τη λειτουργία, ενός συστήματος πυρασφάλειας σε μια σήραγγα. Αναφέρουμε πώς δύνανται να διεξαχθούν νομικές έρευνες μετά από ένα περιστατικό πυρκαγιάς, σε τι στοιχεία θα βασιστούνε και τέλος πώς μπορεί να προστατευτεί καλύτερα ένας μηχανικός πυρασφάλειας (και αυτοματισμού) από τις νομικές συνέπειές τους. Τέλος στο Κεφάλαιο 7 (Επίλογος) κάνουμε κάποιες σκέψεις πάνω σε προβλήματα που θα αντιμετωπίσει ένας μηχανικός αυτοματισμού πυρασφάλειας και προτείνουμε κάποιες λύσεις τους.
The consequences of a fire in a road tunnel include heavy damage with significant economic impact due to repairs and downtime, and potential injuries or even deaths. The frequency of such incidents has been increasing worldwide with the construction of new tunnels and increased traffic, so it is necessary that all the old tunnels to be equipped with the most efficient fire protection systems and the new ones to be designed with a focus on safety. To prevent and respond to such incidents, a detailed analysis of specifications and operational fire detection and fire suppression systems is done, as well as of design issues of a road tunnel. Automated systems, with particular emphasis on ventilation, are of particular importance for this purpose. Through modern techniques and procedures, always taking into account the current international guidelines, there can be achieved significant reduction of the possibility of fires and their impact. In this work we discuss techniques and procedures and assess the legal considerations regarding the decision making process for these, on all matters relating to fire safety of road tunnels. Even by the applicable directives and regulations, there is a considerable margin to reduce the frequency and severity of incidents by automating processes with these techniques.