Αντικείμενο της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι η ανάπτυξη μεθόδου πολυκριτηριακής αξιολόγησης. Αρχικά στη Διδακτορική Διατριβή παρουσιάζεται η συγκριτική αξιολόγηση υφισταμένων μεθόδων πολυκριτηριακής αξιολόγησης συγκοινωνιακών έργων. Ακολουθεί κριτική αυτών των μεθόδων και προτείνονται νέες συνθήκες-τρόποι εφαρμογής τους. Από την ανάλυση των υφισταμένων μεθόδων σε διάφορα επίπεδα (στρατηγικό – εννοιολογικό – λογισμικό) εξάγονται συμπεράσματα ως προς τις αδυναμίες των μεθόδων σε διάφορα σημεία.
Βάσει των παραπάνω αναπτύσσεται νέα μέθοδος, με σκοπό την κατά το δυνατό πληρέστερη αντιμετώπιση αυτών των αδυναμιών. Η δόμηση της νέας μεθόδου γίνεται σε έξι βασικούς θεωρητικούς άξονες, ήτοι:
• «Χρηστική» βαρύτητα των κριτηρίων αξιολόγησης
• Ενοποίηση των κριτηρίων αξιολόγησης σε ευρύτερα κριτήρια
• Χρονική διακύμανση των επιδόσεων του έργου ανά κριτήριο εντός της χρονικής περιόδου αξιολόγησης
• Εξάρτηση μεταξύ κριτηρίων
• Κλίμακες επιδόσεων εναλλακτικών του έργου ανά κριτήριο
• Αβεβαιότητα στην πολυκριτηριακή αξιολόγηση
Για κάθε στοιχείο της προτεινόμενης μεθόδου δίδονται οι εξισώσεις και αλγόριθμοι υπολογισμού του. Τέλος, δίδονται αναλυτικά παραδείγματα εφαρμογής της και γίνεται αποτίμηση των δυνατοτήτων εφαρμογής της στα συγκοινωνιακά έργα. Η προτεινόμενη μέθοδος, αν και αναπτύσσεται για τα συγκοινωνιακά έργα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλους τομείς υποδομών.
The subject of this Dissertation thesis is to develop a new multi-criteria evaluation method. Initially, in the thesis the presentation of a comparative assessment of existing multi-criteria methods for transport projects is done. Based on this, a critical analysis of them is carried out, as well as, new conditions-ways of their application are proposed. An analysis/assessment of existing methods at various levels (strategic-semantic-calculus) draws conclusions at to their weaknesses.
Based on the above, a new method is developed, aiming to remedy such weaknesses. The structure of the proposed method is based on six basic theoretical axes:
• Evaluation criteria utility weighting
• Aggregation of evaluation criteria into broader criteria
• Temporal variation of project performance per criterion within the assessment period
• Dependence amongst criteria
• Assessment scaling of project’s alternatives – alternatives’ performances per criterion
• Uncertainty in multi-criteria evaluation
For each element of the proposed method the corresponding equaties and algorithms are presented for its computation. Finally, detailed examples of its application are provided and the potential of its application to transport projects is assessed. The proposed method, although it is developed for transport projects, it can be applied to other fields as well.