Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 η χώρα ανέλαβε τη διοργάνωση των Ολυμπιακών
Αγώνων του 2004. Τα έργα ανάπτυξης που είχαν δρομολογηθεί παλαιότερα
επιταχύνθηκαν και η Αθήνα άλλαξε πρόσωπο μέσα σε λίγα χρόνια με δραστικές
αλλαγές στον τρόπο μετακίνησης. Το Μετρό, το Τραμ και ο Προαστιακός είναι τα
νέα μέσα σταθερής τροχιάς που δεν είχε η πρωτεύουσα και η Αττική Οδός ο
περιφερειακός που της έλλειπε. Με τη βοήθεια πινάκων προέλευσης-προορισμού
έγινε εφικτό να μελετηθεί η μεταβολή στις μετακινήσεις, όσον αφορά τον όγκο, το
μέσο και τον προορισμό, πριν και μετά τα έργα υποδομής των Ολυμπιακών Αγώνων.
Επελέγησαν οκτώ δήμοι της πρωτεύουσας, διαφορετικοί μεταξύ τους και
αντιπροσωπευτικοί των περιπτώσεων που συναντώνται στο λεκανοπέδιο και η έρευνα
εστιάστηκε στο πως κάθε έργο μεσολάβησε στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας και
των μετακινήσεων κάθε περιοχής, καθώς επίσης και το πώς επέδρασε η έλλειψη
έργων και τι κενά εντοπίστηκαν. Τα συμπεράσματα για την διεύρυνση της χρήσης ΙΧ
και τη “μάχη” μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας μετακίνησης παρουσιάζουν ενδιαφέρον
και φανερώνουν τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν για να αποκτήσουμε μια
βιώσιμη πόλη.
During the mid ‘90s, Greece undertook the 2004 Olympic Games organization.
Development projects that were programmed previously were accelerated and Athens
altered its figure thus achieving drastic changes in the ways of transport. Urban and
suburban railway and the tram added up to the new fixed track transport network the
Greek capital didn’t have and Attica Road became the ring road that was missing.
With the help of origin-destination tables we were able to study deeper the variation
in transport, concerning it’s quantum, means and destination, before and after
Olympic urban projects took place. Eight municipalities were chosen, differing each
other though representative of any catchment area case in the Attica basin, and the
survey was focused in the manner infrastructure influenced transport evolution, as
well as how the lack of infrastructure affected every region and what gaps were
spotted. Conclusions concerning the growing use of private vehicles and the
“struggle” between public and private transport are of great interest and reveal what
steps should be followed to achieve sustainability in the city.