Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής είναι η αξιολόγηση των προοπτικών των Μοιραζόμενων οχημάτων, σε συνδυασμό με τις νέες τεχνολογίες που προσφέρει το διαδίκτυο και ειδικά μεσώ των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε μεθοδολογικά με τη χρήση Αποδοτικού Σχεδιασμού (efficient design) ερωτηματολογίου για να παραχθεί κατάλληλη Συνάρτηση Ωφέλειας (Utility Theory). Με βάση τις αρχές που όρισε ο Αποδοτικός Σχεδιασμός (Μεθοδολογικό Πλαίσιο), γίνεται η αξιολόγηση του ερωτηματολογίου και η εκτενής παρουσίαση των αντίστοιχων αποτελεσμάτων του σχεδιασμού. Για την καλύτερη και σφαιρικότερη αντίληψη του αποδοτικού σχεδιασμού, ακολουθεί μία σύγκριση μεταξύ του υπάρχοντος ερωτηματολογίου και ενός παρελθόντος εφαρμοσμένου. Ακολουθεί η δομή του ερωτηματολογίου της παρούσας εργασίας και γίνεται παρουσίαση των διαδικασιών για την επιλογή μέρους ερωτήσεων του γνωστού ερωτηματολογίου για τον προσδιορισμό οικολογικής συνείδησης ΝΕΡ (New Ecological Paradigm). Στο τελευταίκο κομμάτι αναφέρονται τα αποτελέσματα με τον υπολογισμό των προτύπων (models) που χρησιμοποιήθηκαν και εξηγούνται οι έννοιες των λανθανουσών μεταβλητών (latent variables) στα υπάρχοντα πρότυπα. Ακολουθεί ο προσδιορίσμος οριακών λόγών υποκατάστασης (MRS) και μία παρουσίαση κατανομών που ταιριάζουν στα αποτελέσματα.
The subject of this thesis is to evaluate the prospects of Carpooling, coupled with new technologies on the internet and especially through the pages of social networking. The study was based, in terms of methodology, in efficient design modeling questionnaire in order to produce appropriate Utility Functions (Utility Theory). The creation of the design was done with the statistical program SAS 9.2. (2008) and the processing results with the program «R: Development Core Team (2013). R: A language and environment for statistical Computing ». The thesis also presents in detail the methodological framework which formes the basis for this study. This framework is divided in two parts. The first develops the Utility Theory. It examines the connections between Transportation and Utility Theory, analyzes the options for applying the Theroy and the topic of "Discrete Choice Analysis" is presented extensively. In the next module, this paper analyzes the concept of experimental design and clarifies the meaning of “efficiency design modeling” as the optimal experimental design. Finally, the chapter ends presenting the basic concepts, such as Coding, significant comparisons through experimental technics are made and an algorithm is recorded, in order to illustrate how to create efficient designs for experiments.In the fourth chapter, the analysis of the questionnaire presented in this thesis follows. First, the purpose of the questionnaire and research are determined. Based on the principles defined in Chapter 3 (Methodological Framework) the questionnaire is evaluated and the detailed designing results are presented. . For better and more comprehensive understanding of the efficient design modeling, a comparison between the existing questionnaire and a past appliqué follows. Finally, the structure of the questionnaire of this study is presented and the procedure for selecting individual questions of the famous questionnaire NEP (New Ecological Paradigm), in order to determine ecological consciousness, is analysed. In the last part, the results are reported and interesting findings are documented. Suggestions of new ways and methods for further study are also conducted. Specifically, the way that data are processed is presented and the results of this treatment follow. The partial use of NEP (New Ecological Paradigm) questionnaire allows separate analysis that allows identifying the ecological consciousness with more certainty. After that, the calculation of the models is presented, explaining the concept of latent variables thoroughly. Finally, Marginal Rates of Substitution (MRS) of variables examined are documented and presentations of distributions that fit the results are also presented.