Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η μελέτη και η αξιολόγηση με χρήση πολυκριτηριακής ανάλυσης εναλλακτικών μεθόδων για την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας στο φωτισμό εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Οι περιπτώσεις που μελετώνται αφορούν χώρους διδασκαλίας, γραφεία εκπαιδευτικού προσωπικού και κοινόχρηστες εγκαταστάσεις που στεγάζονται στα νέα κτήρια της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Ε.Μ.Π. στην Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου.
Αρχικά πραγματοποιείται καταγραφή εναλλακτικών εξαρτημάτων φωτισμού όπως λαμπτήρες Τ5, Τ8, LED’s, ballasts, καθώς και συστημάτων ελέγχου όπως αισθητήρες παρουσίας, καθώς και σύζευξης φυσικού και τεχνητού φωτισμού και παρουσιάζονται τα τεχνικά και οικονομικά κριτήρια, με τα οποία αξιολογείται κάθε εναλλακτική. Στη συνέχεια εφαρμόζεται η πολυκριτηριακή μέθοδος ELECTRE I και παρουσιάζεται η καλύτερη δυνατή επιλογή για κάθε κατηγορία.
Ακολούθως, πραγματοποιούνται μελέτες φωτισμού με τη βοήθεια εμπορικού λογισμικού προσομοιώσεων σε επιλεγμένες αίθουσες διδασκαλίας και χώρους των νέων κτιρίων της Σ.Η.Μ.Μ.Υ του Ε.Μ.Π.. Σε κάθε χώρο γίνεται μελέτη με τη δημιουργία σεναρίων στα οποία χρησιμοποιούνται διαφορετικές επιλογές εξοπλισμού. Τα αποτελέσματα της κάθε μελέτης αξιολογούνται πολυκριτηριακά και πάλι με χρήση της ELECTRE I, για την εύρεση της τεχνολογίας που εξυπηρετεί περισσότερο την κάθε περίπτωση.
The purpose of this thesis is the study and evaluation of alternatives for saving electricity in education infrastructures, by the means of multicriteria analysis. The cases studied involve classrooms ,educational staff’s offices and facilities of public use which lay on the new buildings of NTUA’s Electrical and Computer Engineering School at Zografou Campus.
Initially, different parts of lighting equipment, such as T5 and T8 lamps, LED's, ballasts, and control systems, as occupancy sensors and photocensors, are presented. At the same time all technical and economic data of every device ,that could be used as criteria, are shown. Then an application of the multicriteria method ELECTRE I takes place and the results deduce the best option for each category.
The lighting design simulations, which concern selected classrooms and areas of new buildings of the School, are made with the use of a commercial software. At each location a study has been conducted by creating scenarios that used different equipment options. The results of each study are evaluated again using multicriteria analysis ELECTRE I, for finding the technology that serves more each case