H παρούσα διπλωματικής εργασία, πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του τομέα Βιομηχανικής Διοίκησης και Επιχειρησιακής Έρευνας του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και είχε ως αντικείμενο τη δημιουργία ενός νέου επιχειρηματικού παιγνίου. Το παίγνιο επιχειρήσεων που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε, αποτελεί προσομοίωση του περιβάλλοντος του τριτογενή τομέα των υπηρεσιών και συγκεκριμένα επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο.
Βασικός σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας, ήταν η δημιουργία ενός επιχειρησιακού παιχνιδιού με αμιγώς εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Βασική επιδίωξη αποτέλεσε η ενσωμάτωση της αποκτώμενης γνώσης μιας ομάδας γνωστικών αντικειμένων του κύκλου σπουδών του μηχανικού παραγωγής σε ένα απλό στη χρήση παίγνιο το οποίο ωστόσο δίνει ολοκληρωμένη οπτική του χώρου των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών και ιδιαίτερα του τρόπου που λαμβάνονται αποφάσεις και γίνονται αλλαγές στη στρατηγική με το πέρασμα του χρόνου και σε συνάρτηση με τον ανταγωνισμό. Το εν λόγω παίγνιο επιχειρήσεων σχεδιάσθηκε, έτσι ώστε να εισάγει τον παίκτη στον επιχειρηματικό κόσμο, αναθέτοντας του αρμοδιότητες, ανάλογες με αυτές που αναλαμβάνουν ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων και εξοικειώνοντάς τον με τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και στρατηγικού σχεδιασμού.
Η υλοποίηση του παιγνίου στηρίζεται στο Microsoft Excel με εκτεταμένη χρήση μακροεντολών. Σαν σχεδιαστική βάση χρησιμοποιήθηκε το STRATEGY@NTUA. Ουσιαστικά αποτελείται από μια σειρά λογιστικών φύλλων, ένα για τον κάθε παίχτη ή ομάδα παικτών με πληροφορίες για την κατάσταση της αγοράς και της επιχείρησης του παίκτη και ένα για το διδάσκοντα – δάσκαλο ο οποίος παραμετροποιεί το παίγνιο και διαχειρίζεται το συγχρονισμό και την ενημέρωση του συνόλου των παικτών κατά την ολοκλήρωση κάθε ενός από τους επαναλαμβανόμενους κύκλους του παιχνιδιού.
Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στοιχεία και νεωτερισμοί που εισάγονται στο παρόν παίγνιο είναι η μοντελοποίηση των εργαζομένων και της διαχείρισής τους, καθώς επίσης και οι τρεις ανεξάρτητες μεταξύ τους αγορές, για τις οποίες καλείται κάθε επιχείρηση να διαμορφώσει την κατάλληλη στρατηγική.
This thesis was developed at the Industrial Management and Operational Research, Department of Mechanical Engineering in the National Technical University of Athens and aimed at creating a new business game. The business game is designed and implemented, simulating the environment of the tertiary service sector and in particular that of companies operating in the retail trade.
The main purpose of this thesis was to create a business game, STRATEGY@NTUA, with purely educational nature. The primary objective was the integration of acquired knowledge of a group of courses related to production engineering through a business game that gives an integrated approach of the services domain and especially the decision making process and the way strategies change given time and competitiveness. This business game is designed so as to introduce the player in the business world, delegating responsibilities, similar to those undertaken by senior business executives and accustoming the student to the decision-making and strategic planning.
The game was implemented using Microsoft Excel enriched with VB.NET code. STRATEGY@NTUA was used as a design base. Essentially the game consists of a series of spreadsheets, one for each player or group of players with information on the market situation and the company of the player and one for the administrator-teacher who customizes the game and manages the synchronization and updating of all players at the completion of each of the repetitive cycles of play.
Particularly interesting features introduced in this game are the modeling of employees and their management, as well as the existence of three independent markets with different characteristics leading to the need to use different strategies for each one in order to prevail in the game.