Στόχος της παρούσας Διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση της επιρροής στην οδική ασφάλεια της αύξησης του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους από 120 σε 130 km/h τον Ιούνιο του 2007. Για την επίτευξη του στόχου αυτού συλλέχθηκαν δεδομένα οδικών ατυχημάτων για τα τμήματα αυτοκινητοδρόμων Αθήνα – Θήβα και Αθήνα – Τρίπολη μέσω του Συστήματος Ανάλυσης Τροχαίων Ατυχημάτων του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Ε.Μ.Π. με στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και για τμήματα της Εγνατίας Οδού από την Εγνατία Οδό Α.Ε. για την περίοδο 2005 – 2010. Για την διερεύνηση χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος ανάλυσης ατυχημάτων «πριν» και «μετά» με μεγάλη περιοχή ελέγχου με ελέγχους Χ2 και λόγου πιθανοτήτων, ενώ ως περιοχές ελέγχου επιλέχθηκαν το σύνολο του υπεραστικού δικτύου και το σύνολο των εθνικών οδών της χώρας. Από την εφαρμογή της μεθοδολογίας προέκυψε στατιστικά σημαντική αύξηση του αριθμού των νεκρών στο τμήμα Αθήνα – Θήβα ένα έτος μετά την αύξηση του ορίου ταχύτητας που ενδεχομένως οφείλεται στην αύξηση του ορίου ταχύτητας και στη συνέχεια παύει να είναι στατιστικά σημαντική πιθανώς λόγω βελτιώσεων που πραγματοποιήθηκαν στην υποδομή. Στο τμήμα Αθήνα – Τρίπολη προκύπτει μείωση στα ατυχήματα και τους παθόντες που πιθανώς οφείλεται σε βελτιώσεις στην υποδομή ενώ στην Εγνατία Οδό δεν προκύπτει στατιστικά σημαντική μεταβολή πιθανώς λόγω των υψηλών γεωμετρικών χαρακτηριστικών της οδού που μπορούν να ικανοποιήσουν το υψηλότερο όριο ταχύτητας.
The objective of this Diploma Thesis is to investigate the impact on road safety of increasing the speed limit on motorways from 120 to 130 km/h in June 2007. In order to achieve this objective, data was collected concerning road accidents on motorway sections Athens – Thebes and Athens – Tripoli from the database of Department of Transportation Planning and Engineering of the N.T.U.A. with data from the Hellenic Statistical Authority and on sections of the Egnatia Motorway from Egnatia Odos S.A. for the period 2005 – 2010. For the investigation, a “before” and “after” statistical analysis of accidents with large control group is used with X2 and odds ratio controls, with the selected control groups consisting of the entire interurban network and all the national roads of the country. The application of the methodology indicates a statistically significant increase in the number of deaths in the section Athens – Thebes a year after raising the speed limit, possibly due to the increase of the speed limit, and then ceases to be statistically significant, probably due to improvements made to the infrastructure. In the section Athens – Tripoli a reduction in accidents and victims is indicated probably due to improvements in the infrastructure while in the Egnatia Motorway there is no statistically significant change possibly due to the high geometrical characteristics of the road which can satisfy the higher speed limit.