Με την παρούσα διπλωματική εργασία μελετάται το φαινόμενο της αστικής διάχυσης που λαμβάνει χώρα τα τελευταία χρόνια στο νότιο αστικό και περιαστικό τμήμα της πόλης της Λάρισας λόγω τις δημιουργίας δύο νέων μορφών εμπορικών πόλων. Αυτοί οι νέοι εμπορικοί πόλοι αποτελούνται από μεγάλους εμπορικούς πολυχώρους οι οποίοι συνδυάζουν τα ψώνια με ψυχαγωγικές δραστηριότητες (καφετέριες, εστιατόρια, κινηματογράφους, κ.α.) μεταβάλλοντας τα παραδοσιακά καταναλωτικά πρότυπα και κατανέμοντας το ελεύθερο χρόνο με διαφορετικό τρόπο. Οι πόλοι εμφανίζονται σε δύο μορφές. Η μία, η οποία βρίσκεται στο νότιο όριο του σχεδίου πόλης της Λάρισας, αφορά την διασπορά των πολυχώρων και την έλλειψη ενιαίου σχεδιασμού ενώ η δεύτερη που εμφανίζεται στο βόρειο τμήμα τους δήμου Νίκαιας (νότιος περιαστικός χώρος της Λάρισας) αναφέρεται στην χωροθέτηση των λιανικών εμπορικών σε ενιαίο χώρο ακολουθώντας συλλογικές πολιτικές διαχείρισης. Στην πραγματικότητα, οι νέες εμπορικές κεντρικότητες της Λάρισας αναπτύσσονται γραμμικά κατά μήκος βασικών υπερτοπικών αρτηριών και επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις χωρικές συγκεντρώσεις, τα κυκλοφοριακά δίκτυα, την οικονομία, τα κοινωνικά χαρακτηριστικά και το περιβάλλον τόσο της περιοχής μελέτης όσο του ευρύτερου αστικού και περιαστικού χώρο. Οι μεταβολές που προκαλούν στον χώρο σχετίζονται με το φαινόμενο της αστικής διάχυσης το οποίο αναπτύσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια λόγω της μεγάλης ζήτησης για κατοικία σε περιοχές που έχουν διαθέσιμο οικιστικό απόθεμα και της έλλειψης ολοκληρωμένου σχεδιασμού. Αρχικά, στην διπλωματική παρουσιάζεται το εννοιολογικό πλαίσιο των φαινομένων των νέων κεντρικοτήτων και της αστικής διάχυσης με την συχνή χρήση παραδειγμάτων ενώ στην συνέχεια αναλύεται η υπάρχουσα κατάσταση και οι τάσεις της περιοχής μελέτης γεγονός που με την σειρά του καταλήγει σε σημαντικά συμπεράσματα τα οποία σχετίζονται με τις επιπτώσεις σε διάφορους τομείς που συνδέονται με τον πολεοδομικό χώρο. Τέλος, προτείνονται σημαντικές παρεμβάσεις που μπορούν να πραγματοποιηθούν στην περιοχή για την μείωση του φαινομένου της αστικής διάχυσης.
The present thesis deals with the concurrent phenomenon of urban sprawl which takes place in the south urban and suburban part of the city of Larissa due to the development of two new poles of retail trade. These new retail poles include large retail Mall which combine shopping with entertainment (cafeterias, restaurant, cinemas, et.al.) and as an effect they change the traditional consumer behavior and the way the spare time is being distributed. These two commercial clusters appear different forms of development. The one, which is located in the south borders of the city of Larissa, deals with the dispersion of the shopping Μall and lack of complete design. On the other hand, the second cluster places in the north part of the municipality of Nikaia (south suburban area of Larissa) and comprises the construction of large Mall in a cohesive space under collective administration. In fact, the new retail clusters of Larissa evolves in a linear form along important arterial roads and affect the area, the vehicular traffic, the economy, the society and the environment both local place and wider urban and suburban area of Larissa. The changes that the poles produce are relevant to the meaning of urban sprawl which is booming the last years due to the great demand for accommodation in areas with free residential reserve and incomplete design. The first part of the project reports the methodology of the new commercial clusters and urban sprawl combined with the use of examples while the empirical application includes the resolution of the existing circumstances with their evolvement and the conduct of important conclusions. Finally, a number of important solutions is recommended in order to reduce the phenomenon of urban sprawl in the examined are