Το Μπορντό, μια σχετικά μικρή πόλη της νοτιοδυτικής Γαλλίας με περιορισμένη βιομηχανία και σταδιακά υποβαθμισμένη λιμενική δραστηριότητα γνωρίζει τα τελευταία χρόνια σημαντικές μεταμορφώσεις σε ότι αφορά την εικόνα και την κοινωνικό - οικονομική του σύνθεση. Στα πλαίσια της διεθνούς ανταγωνιστικότητας, η πόλη του Μπορντό στράφηκε στη διαμόρφωση της ταυτότητας που θα την ξεχωρίσει και θα αναδείξει τη σημασία της στον ευρωπαϊκό χάρτη. Παράλληλα αναζήτησε το στοιχείο εκείνο που θα της επέτρεπε να αναζωογονήσει την οικονομική της δραστηριότητα και να αναβαθμίσει τη θέση της στον τουριστικό χάρτη. Ως βασικό εργαλείο της τουριστικής και στη συνέχεια της οικονομικής αναβάθμισης της πόλης, αξιολογήθηκε η σημαντική αρχιτεκτονική κληρονομιά της από το 18ο και το 19ο αιώνα και η ανάδειξη της μέσα από ένα σύνολο πολιτικών αστικής αναζωογόνησης. Διαπιστώνεται έτσι από το 1995 μια στροφή στο ιστορικό κέντρο της πόλης με στόχο την αποκατάσταση της εικόνας του και μια προσπάθεια να ταυτιστεί η ταυτότητα της με την αρχιτεκτονική της κληρονομιά. Κομβικό σημείο στην τουριστική προβολή της πόλης αποτέλεσε η εγγραφή μεγάλου κομματιού της πόλης στη λίστα της Παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO το 2007 και η ανάδειξη της πόλης σε «Λιμάνι του φεγγαριού», ταμπέλα η οποία δημιούργησε προσδοκίες για την προώθηση της πόλης και εκτός των συνόρων της Γαλλίας.
Είναι γεγονός ότι οι πολιτικές των τελευταίων χρόνων κατόρθωσαν να «ξυπνήσουν» την πόλη από το λήθαργο, στον οποίο βρισκόταν για χρόνια, θεματοποιώντας, ωστόσο, τον αστικό χώρο και προσδίδοντας του το στοιχείο της γενικευμένης ιστορικότητας. Συνεπώς, η εργασία μας βασίστηκε στη συγκεκριμένη υπόθεση εργασίας: Πώς η θεματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς διαμορφώνει την εικόνα του Μπορντό και ποια είναι η πραγματική ταυτότητα της πόλης; Ποιές ήταν οι προσδοκίες των πολιτικών προστασίας, πώς, δηλαδή, το Μπορντό χρησιμοποίησε την πολιτιστική του κληρονομιά σαν μοχλό οικονομικής ανάπτυξης και πώς επηρεάστηκαν οι χωρο- κοινωνικές ισορροπίες.
Bordeaux, a relatively small city in southwest France, with limited industry and gradually degraded port activity has known significant transformations in the recent years in terms of city’s image and social - economic composition. In the context of international competitiveness, the city of Bordeaux turned in shaping a unique identity that will stand out and highlight the importance of the city at the European scale. At the same time, Bordeaux searched the element that would allow the city to revive its economic activity and to improve its position in the tourist map. As a key tool towards the touristic and then the economic upgrading of the city assessed the significant architectural heritage of the 18th and 19th century and the emergence of the city through a set of policies of urban regeneration. Since 1995, the attention was focused to the historical city center, with the aim of restoring his image in order to link the identity of the city with Bordeaux’s architectural heritage. A crucial point of the touristic promotion of the city was its registration to the list of World Heritage of UNESCO in 2007 and the emergence of the city as "Port of the Moon", a label that created expectations for the promotion of the city outside the borders of France.
It is a fact that the policies of recent years have managed to "wake up" the city from its lethargy, by theming though the urban space and giving it the element of general historicity. Therefore, our research was based on this working hypothesis: How the theming of heritage forms the image of Bordeaux and what is the real identity of the city. What were the expectations of protection strategy, how Bordeaux used its heritage as a lever for economic growth and how this choice affected the spatio- social balance?