Η επιστήμη της γεφυροποιίας είναι ένας από τους πιο ενδιαφέροντες κλάδους έργων πολιτικού μηχανικού. Ξεκίνησε από αρχαιοτάτων χρόνων, όταν ο άνθρωπος με τα ελάχιστα υλικά που διέθετε έκανε τα πρώτα δειλά βήματα για να γεφυρώσει τα φυσικά εμπόδια με σκοπό την επικοινωνία με άλλους ανθρώπους για την ανταλλαγή προϊόντων. Με την πάροδο των χρόνων η επιστήμη αυτή, με την εξέλιξη τόσο στον τρόπο σχεδιασμού όσο και στη χρήση νέων υλικών, οδήγησε στα αριστουργήματα που κοσμούν μέχρι και σήμερα ολόκληρο τον κόσμο.
Η παρούσα διπλωματική ασχολείται με τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των γεφυρών όλου του κόσμου τόσο από άποψη μορφολογίας όσο και από άποψη αισθητικής. Συγκεκριμένα γίνεται αναλυτική περιγραφή των μεθόδων κατασκευής και της επιλογής του είδους της γέφυρας. Οι μέθοδοι κατασκευής είναι οι εξής: κατασκευή με δόμηση σε πρόβολο, με σταδιακή προώθηση και με εφέδρανα. Η κατάταξη του είδους της γέφυρας γίνεται με βάση: το υλικό κατασκευής, το ελεύθερο άνοιγμα, το είδος του φορέα, τη ροή των δυνάμεων, τη χρήση και τη δυνατότητα μετακίνησης. Επιπλέον, επειδή η στατική αρτιότητα δεν είναι αρκετή για να αποδοθεί ένα καλό αποτέλεσμα, αναλύονται οι βασικοί παράγοντες που σε συνδυασμό με τη μορφολογία οδηγούν σε μία καλαίσθητη κατασκευή. Οι παράγοντες αυτοί είναι: ακολουθία, αναλογία, μορφή, χρώμα και φωτισμός, αφού πρώτα πρέπει να γίνει η κατάταξη του περιβάλλοντος σε συγκεκριμένη κατηγορία για τη σωστή ενσωμάτωση της κατασκευής σε αυτό.
Χρησιμοποιήθηκαν παραδείγματα από όλο τον κόσμο για να διαπιστώσουμε στην πράξη όλες αυτές τις μεθόδους και πως ο κάθε λαός τις χρησιμοποίησε από την αρχαία προϊστορία έως τα νεότερα χρόνια. Εν συνεχεία, έγινε μία ειδική έρευνα πάνω στις γέφυρες που κοσμούν την πόλη της Αθήνας, με σκοπό την καλύτερη κατανόηση μίας συγκεκριμένης κατηγορίας γεφυρών, οι οποίες ονομάζονται αστικές. Χρησιμοποιώντας όλα τα παραπάνω, εξάγονται γενικά συμπεράσματα τόσο για τις αστικές όσο και για τις υπόλοιπες κατηγορίες γεφυρών.
The science of bridge is one of the most interesting branches of civil engineering works. It started from the earliest times, when the man with the minimum materials had made the first tentative steps to bridge the physical barriers in order to communicate with other people and exchange products. Over the years the art, with the development of both the fashion design and the use of new materials has led to masterpieces that adorn even today throughout the world.
This thesis deals with the architectural design of bridges around the world both in terms of morphology and in terms of aesthetics. Specifically, there is a detailed description of the manufacturing processes and the selection of the type of bridge. Construction methods are: construction building cantilevered with gradual promotion and bearings. The classification of the type of bridge is based on: material, free opening and type of institution, the flow of forces, use and mobility. Furthermore, because the static perfection is not enough to yield a good result, there has been analyzed the key factors in conjunction with morphology leading to an elegant construction. These factors are: sequence, proportion, shape, color, and lighting after the first must be the classification of the environment in this class for the correct integration of the structure into it.
Used examples from around the word to see in practice all these methods and how to use every people from ancient history to modern times. Subsequently, it became a special investigation on the bridges that adorn the city of Athens, with a view to better understanding of a particular class of bridges called urban. Using all the above general conclusions, for both civil and other types of bridges.