Αντικείμενο της παρούσας εργασίας αποτελεί η διερεύνηση της διεργασίας της αντίληψης ως συνθήκης συσχέτισης της ανθρώπινης συμπεριφοράς με τον εξωτερικό κόσμο. Η σύλληψη αυτής της σχέσης αμεσότητας του ανθρώπου με τον κόσμο και κατ’ επέκταση με τον δομημένο χώρο και την αρχιτεκτονική, εξετάζεται μέσα από τη φαινομενολογική θέση του Maurice Merleau-Ponty, όπως διατυπώνεται στο έργο του, Φαινομενολογία της Αντίληψης. Αρχικά, επιχειρείται η δικαιολόγηση και κατανόηση του όρου μέσω σύντομης αναφοράς στην εξέλιξη του φιλοσοφικού αυτού ρεύματος και στις θεμελιώδεις απόψεις των κυριότερων εκφραστών της Φαινομενολογίας. Αποδεικνύεται, έτσι, η στενή συσχέτιση της αντιληπτικής διαδικασίας με την ευρύτερη αυτή φιλοσοφική θεωρία. Ακολούθως, εξετάζεται η δυνατότητα διαστολής της θεωρίας και η πιθανή εφαρμογή της στη θεώρηση της αρχιτεκτονικής. Εξασφαλίζοντας το θεωρητικό αυτό υπόβαθρο, επιχειρείται στη συνέχεια μια πρώτη σύνθεση της αντίληψης βασισμένη στη θεωρία του Merleau-Ponty, και διευρυμένη με συγκεκριμένες φιλοσοφικές θέσεις. Η διερεύνηση ολοκληρώνεται, με την εξαγωγή των συμπερασματικών θέσεων, που αφορούν τόσο στο ρόλο της αντίληψης στην καθημερινότητα που βιώνουμε ως χρήστες του αρχιτεκτονικού χώρου όσο και στη σημασία που έχει η εν λόγω προσέγγιση για τη διαδικασία της αρχιτεκτονικής σύνθεσης. Μπορούμε να αναφερθούμε, πλέον, στην αντίληψη της σύνθεσης.
The purpose of this study is to investigate the perceptual process as a means of associating human behavior to outside world, and thus, to built space and architecture. This immediate relationship developed between the two, man and world, is examined through the phenomenological thesis of Maurice Merleau-Ponty, as expressed in his work, Phenomenology of Perception. Initially, we attempt to conceive and justify the term -phenomenology of perception- through a brief reference to the evolution of this philosophical movement and its main representatives. We demonstrate, in turn, the close correlation between perceptual process and this philosophical theory in general. Subsequently, we examine the possibility of expanding the theory and examine how this could have application in view of architecture. Since the theoretical background has been established, then a first synthesis of perception is made, based on Merleau-Ponty’s theory, and expanded with specific philosophical aspects. The investigation is completed with some concluding positions regarding both the role of perception in everyday life, as users experience architectural space as well as the importance of this approach in the process of architectural design. We can now refer to perception of synthesis.