Σκοπός της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας είναι η συγκριτική ανάλυση της οδικής ασφάλειας σε επιλεγμένες ευρωπαϊκές Πρωτεύουσες, η οποία θα συνεισφέρει στην καλύτερη κατανόηση των αιτιών των οδικών ατυχημάτων στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Για την ανάλυση αναπτύχθηκε βάση δεδομένων που περιελάμβανε στοιχεία που αφορούσαν στον αριθμό και στα χαρακτηριστικά των νεκρών από θανατηφόρα οδικά ατυχήματα, στον πληθυσμό και σε δείκτες που αναφέρονται στα χαρακτηριστικά των εννέα ευρωπαϊκών Πρωτευουσών που επιλέχθηκαν για τη μελέτη, για την πενταετία 2007 - 2011. Για τη στατιστική ανάλυση αναπτύχθηκαν πολυεπίπεδα στατιστικά μοντέλα Poisson, τα οποία επέτρεψαν την καλύτερη αποτύπωση της ιεραρχικής δομής που παρουσιάζουν τα δεδομένα οδικής ασφάλειας και οδήγησαν στον πληρέστερο προσδιορισμό των παραγόντων που επηρεάζουν το επίπεδο οδικής ασφάλειας στις επιλεγείσες ευρωπαϊκές Πρωτεύουσες αποκαλύπτοντας νέες επιπλέον πτυχές των επιδόσεων οδικής ασφάλειας σε αυτές. Οι παράγοντες που βρέθηκαν να έχουν στατιστικά σημαντική επιρροή αφορούσαν στα χαρακτηριστικά των πόλεων (μήκος οδικού δικτύου, πυκνότητα πληθυσμού, χρήση ΜΜΜ) και των ατυχημάτων (τύπος χρήστη οδού και οχήματος). Από τη σύγκριση ανάμεσα στις ευρωπαϊκές Πρωτεύουσες προέκυψε ότι, όσο πιο μεγάλο οδικό δίκτυο έχει μία πόλη, τόσο καλύτερο είναι το επίπεδο οδικής ασφάλειας σε αυτή.
The objective of this Diploma Thesis is the comparative road safety analysis in selected European capital cities, which will contribute to a better understanding of road accident causes in European megacities. A database was developed for this analysis containing data regarding the number and the characteristics of road fatalities, the population and other indicators of the nine selected European capital cities for the period 2007 - 2011. Multilevel Poisson statistical models were developed, allowing for a clearer picture of the hierarchical structure of road safety data, and they led to a more complete identification of factors affecting road safety level in the selected European capital cities, revealing new additional aspects of road safety performance in these cities. Factors found with a statistically significant impact concerned city characteristics (road network length, population density, public transport use) and accident characteristics (road user and vehicle type). The comparison between the European capital cities showed that the bigger the city’s road network is, the better the level of road safety is in this city.