Σκοπός της παρούσας διπλωματικής είναι ο προσδιορισμός παραμέτρων που επηρεάζουν την απόκριση των επαγγελματιών οδηγών στα μηνύματα των Πινακίδων Μεταβλητών Μηνυμάτων (ΠΜΜ). Η διερεύνηση διεξήχθη στην περιοχή της Αθήνας με τη μέθοδο του ερωτηματολογίου. Διακόσιοι δεκαπέντε οδηγοί ταξί και βαρέων οχημάτων συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο το οποίο αποτελούνταν από τέσσερα μέρη. Στο πρώτο μέρος του ερωτηματολογίου τίθενται ερωτήσεις που αφορούν στη γενικότερη συμπεριφορά των οδηγών καθώς και σε χαρακτηριστικά της μετακίνησης. Στο δεύτερο μέρος, παρουσιάζονται στους οδηγούς μηνύματα σε ΠΜΜ και μελετάται έτσι η απόκριση των οδηγών σε αυτά. Στο τρίτο μέρος διερευνάται η εξοικείωση των οδηγών στις ΠΜΜ και τέλος, στο τέταρτο μέρος, διερευνώνται τα κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά των επαγγελματιών οδηγών. Οι παράγοντες που επηρεάζουν την απόκριση των οδηγών στα μηνύματα των ΠΜΜ αναλύθηκαν μέσω της ανάπτυξης δύο διακριτών μοντέλων (διατεταγμένο logit και διατεταγμένο probit) με σκοπό να ληφθεί υπόψη η συσχέτιση μεταξύ διατεταγμένων απαντήσεων καθώς και η ετερογένεια μεταξύ των ατόμων. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι οι επαγγελματίες οδηγοί επηρεάζονται από τη συχνότητα με την οποία ενημερώνονται μέσω ραδιοφώνου για την κυκλοφορία καθώς και από την αντιλαμβανόμενη χρησιμότητα των ΠΜΜ. Η ανάλυση δείχνει επίσης ότι το περιεχόμενο του μηνύματος (αναμενόμενη καθυστέρηση και προτεινόμενη εναλλακτική διαδρομή) επηρεάζει την τάση των επαγγελματιών οδηγών για αλλαγή διαδρομής. Άλλοι σημαντικοί παράγοντες αποτελούν η ηλικία καθώς και η επαγγελματική εμπειρία. Νέο στοιχείο είναι η διαπίστωση ότι οι επαγγελματίες οδηγοί δεν επηρεάζονται σημαντικά από το συμβάν που δημιουργεί την καθυστέρηση. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε ανάλυση και για υποσύνολα των δύο πληθυσμών. Τα αποτελέσματα βοηθούν να κατανοήσουμε τη συμπεριφορά τόσο των οδηγών βαρέων οχημάτων όσο και των οδηγών ταξί και να αναπτυχθούν αποτελεσματικότερα οι ΠΜΜ.
The purpose of this study is to identify parameters affecting professional drivers’ response to Variable Message Signs (VMS). The study was conducted in the Athens Metropolitan area and was addressed through a stated preference questionnaire survey. Two hundred and fifteen taxi and truck drivers completed the questionnaire which consisted of four sections. In the first section information about travel characteristics has been asked. The second section addressed diversion intentions under specific descriptions of VMS messages. In the third section drivers’ familiarity with VMS was investigated and last, in the fourth section, users’ socio-economic characteristics were recorded. The factors affecting professional drivers’ route choice under the influence of VMS messages were analyzed through the development of two discrete choice models, ordered logit and ordered probit, so as to take into account the correlation between ordered responses as well as to capture the heterogeneity between individuals. The results indicate that professional drivers’ response is dependent on drivers’ propensity to seek for via the radio traffic information as well as from the perceived usefulness of VMS. The analysis also suggests that the content of the message (expected delay and provision of an alternative route) affects professional drivers’ willingness to divert. Other significant factors include age and professional experience. A new finding is that professional drivers are not affected significantly by the cause of delay. Subsequently, analysis on subsets of the population was also performed. The results help to understand the truck and taxi drivers’ behavior and to develop more efficient VMS.