Μία από τις σημαντικές παραμέτρους που υπεισέρχονται στη μελέτη και το σχεδιασμό των υπογείων έργων είναι ο τομέας της ασφάλειας και ειδικότερα η διαδικασία εκκένωσης του υπόγειου χώρου κατά το στάδιο της λειτουργίας στην περίπτωση που προκύψει επείγουσα κατάσταση. Στη συγκεκριμένη εργασία γίνεται παρουσίαση του σχεδίου ασφαλείας το οποίο καταρτίζεται για τα τεχνικά έργα (περιεχόμενα, διαδικασία εκπόνησης, βασικά στοιχεία, ομάδα εκπόνησης, διαχείρισης και υλοποίησης του σχεδίου κλπ) με βάση τους υφιστάμενους κανονισμούς. Επίσης περιγράφονται τα στοιχεία που συνθέτουν τη διαδικασία της εκκένωσης, αναλύονται οι παράμετροι που επηρεάζουν και καθορίζουν την εκκένωση, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο χρόνο της εκκένωσης που αποτελεί βασικό κριτήριο για τον έλεγχο του αποτελεσματικού σχεδιασμού της διαδικασίας. Στη συνέχεια γίνεται παρουσίαση της διαδικασίας μοντελοποίησης της εκκένωσης και περιγράφονται οι βασικές αρχές που χρησιμοποιούνται από σχετικά μοντέλα προσομοίωσης της συγκεκριμένης διαδικασίας.
Τα προαναφερθέντα θέματα και ειδικά οι προδιαγραφές και η διαδικασία της εκκένωσης διερευνήθηκαν στο πλαίσιο ενός συγκεκριμένου υπόγειου χώρου, του Σταθμού «Δημοκρατίας» του Μετρό Θεσσαλονίκης με το λογισμικό προσομοίωσης Pathfinder. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν αναλύσεις με το συγκεκριμένο λογισμικό για διαφορετικά σενάρια με μεταβλητές παραμέτρους του προβλήματος τον πληθυσμό των χρηστών του χώρου, την ταχύτητα κίνησής τους, την συμπεριφορά τους, τον αριθμό των μέσων εξόδου με σκοπό τον προσδιορισμό του απαιτούμενου χρόνου εκκένωσης και τον έλεγχο της συμμόρφωσης του με τα επίπεδα του διαθέσιμου χρόνου εκκένωσης. Επίσης, διερευνήθηκε η επάρκεια και συμμόρφωση με τις κανονιστικές διατάξεις των κατασκευαστικών διατάξεων. Ειδικότερα, πραγματοποιήθηκαν δύο ομάδες αναλύσεων με 6 σενάρια για κάθε ομάδα. Σε κάθε ομάδα υπάρχει το βασικό σενάριο το οποίο αποτελεί τη βάση αναφοράς και σύγκρισης για τα υπόλοιπα σενάρια που είναι παραλλαγές του. Από τα αποτελέσματα που εξήχθησαν από τις αναλύσεις ο μέγιστος χρόνος εκκένωσης που προέκυψε για ειδικές συνθήκες (πληρότητα πληθυσμού χρηστών, μη λειτουργία κλιμάκων ή εξόδων) είναι περίπου 13.5 min. Επίσης, ο απαιτούμενος χρόνος εκκένωσης που υπολογίστηκε ικανοποίει τα προβλεπόμενα όρια για το διαθέσιμο χρόνο εκκένωσης. Τέλος, ο σχεδιασμός του σταθμού κρίθηκε επαρκής και επιβεβαιώθηκε ότι οι κατασκευαστικές του διατάξεις συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις των κανονισμών (δυναμικότητα οδεύσεων, μήκος όδευσης διαφυγής).
One of the important parameters involved in the study and design of underground structures is the security sector and particularly the evacuation of underground space during the operation in the event of any emergency. In this thesis the security plan drawn up for technical projects is presented (content, process development, key data, team development, management and implementation of the plan, etc. ) under the existing regulations. Also, the elements that make up the process of evacuation are described, the parameters which influence and determine the discharge are analyzed, with emphasis on the time of evacuation which is a key criterion for the control of effective planning process. Then the modeling process of evacuation is presented and the basic principles used by simulation models on this process are described.
The above issues and especially the requirements and the process of evacuation was investigated in the context of a particular underground project, the Station "Dimokratias" in Thessaloniki Metro with the evacuation simulation software Pathfinder. Specifically, analyses were performed with this software for different scenarios with varying parameters of the issue: the population of the users of the area , the speed of their movement, their behavior, the number of means of egress. The object of the simulation was the determination of the required time for evacuation and the check of compliance with the levels of the available time for evacuation. Also the adequacy and compliance with the regulations of the construction provisions was investigated. In particular, there were two sets of analyses with 6 scenarios for each group. In each group there is the basic scenario that forms the basis for comparison and reference for other scenarios that are variations of. From the results that were exported from the analyses the maximum evacuation time incurred for special conditions (user population, non-occupancy function scales or exits) is approximately 13.5 min. Also, the required evacuation time calculated satisfies the specified limits for the available evacuation time. Finally, the design of the station was deemed adequate and confirmed that construction of the provisions comply with the requirements of the regulations (capacity routes, length of escape path).