Όλες οι ανθρώπινες δραστηριότητες παράγουν κάποιο είδος απορριμμάτων / υπολειμμάτων στο βραχυπρόθεσμο ή μακροπρόθεσμο χρονικό διάστημα τα οποία, όσον αφορά το παρελθόν, απλώς μεταφέρονταν και συσσωρεύονταν σε απόμακρους κοινόχρηστους χώρους. Όσο οι ποσότητες τους ήταν μικρές και η σύσταση τους ήταν κυρίως από βιοαποδομησιμα υλικά δεν αποτελούσαν πρόβλημα. Καθώς αυξανόταν ο πληθυσμός και ανέβαινε το βιοτικό επίπεδο υπήρχε ταυτόχρονα μείωση των διαθέσιμων κοινοχρήστων περιοχών και αύξηση της παραγωγής απορριμμάτων. Ο συνδυασμός αύξησης της παραγωγής των απορριμμάτων και η μεταβολή της σύστασης τους μας έχει οδηγήσει στα τελευταία χρόνια να νομοθετούμε και να διερευνούμε λύσεις μακροπρόθεσμης προοπτικής για την διαχείριση τους.
Στης Κυκλάδες οι μέθοδοι διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων δεν επιλύουν ικανοποιητικά το πρόβλημα που έχει διογκωθεί. Αναλύοντας τις χωρικές και χρονικές παραμέτρους του θέματος αναδεικνύονται οι ιδιαιτερότητες της περιοχής που είναι συνδεδεμένες με τον χώρο και την κοινωνία. Ειδικότερα ο χώρος είναι ο περιοριστικός παράγοντας, ο χρόνος περιέχει την δυναμική της συνεχόμενης επιβάρυνσης, η τοπική κοινωνία είναι ο αποδέκτης του προβλήματος και οι θεσμοί προσπαθούν να δημιουργήσουν τις συνθήκες επίλυσης.
Η μέχρι σήμερα η προσέγγιση από μέρους των θεσμών και η συνήθης πρακτική της κοινωνίας είναι ανεπαρκείς και πρέπει να διερευνηθούν λύσεις. Η χωρική κατανομή και η χρονική επιβάρυνση είναι οι παράγοντες που μπορούν να ενεργοποιήσουν τον τοπικό πληθυσμό σε ανάπτυξη μιας νέας μορφής συνεργασίας του νησιωτικού συμπλέγματος με καινοτόμες διαδικασίες διαχείρισης μεταφοράς των ΑΣΑ.
Η ανάλυση του χώρου των νησιών μάς αποδεικνύει ότι υπάρχουν διαθέσιμες εκτάσεις για χωροθέτηση νέων εγκαταστάσεων. Επιπλέον η ανάπτυξη μεθόδων διαλογής στην Πηγή μπορούν να μειώσουν την τελική ποσότητα των ΑΣΑ οι οποίες θα διατίθενται στους Χώρους Υγειονομικής Ταφής των Νησιών και ταυτόχρονα να επιτρέπουν τον σχεδιασμό μικρών εγκαταστάσεων δευτεροβάθμιας διαλογής και προσωρινής αποθήκευσης των εξαχθέντων υλικών. Τέλος η ανάλυση της συνολικής έκτασης των Κυκλάδων, σε σχέση με τις θέσεις των λιμένων, μας οδήγησε στο σχεδιασμό της διαδρομής σύνδεσης των κεντρικών νησιών με σκοπό την αξιοποίηση των παραχθέντων υλικών από τις μονάδες που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή Αττικής.
Η ιδέα βασίζεται στην υλοποίηση απλών διαδικασιών διαχείρισης πολλών διακριτών ρευμάτων απορριμμάτων και ταυτόχρονα στην μεταφορά των μη οργανικών ανακυκλώσιμων υλικών εκτός νησιωτικού χώρου. Προτεραιότητα για την εύρυθμη λειτουργία της μεθόδου είναι η απομάκρυνση του βιοαποδομήσιμου κλάσματος των οργανικών υπολειμμάτων. Η προτεινόμενη δομή περιλαμβάνει τα σημεία συλλογής ΑΣΑ που προκύπτουν κατόπιν εφαρμογής διαλογής στην πηγή σε 6 ρεύματα (οργανικό 30%, χαρτί 27%, πλαστικό 20%, μέταλλα 3,5%, υφάσματα 2,3% και υπόλοιπα 17,2%). Ακολούθως το οργανικό θα επεξεργάζεται τοπικά σε κάθε νησί ενώ τα υπόλοιπα ανακυκλώσιμα ρεύματα θα μεταφέρονται από τα περιφερικά νησιά στα κεντρικά όπου θα υπάρχουν μικρές ευέλικτες μονάδες δευτερεύουσας διαλογής όπου θα γίνεται η συμπίεση και προσωρινή αποθήκευση. Στους τοπικούς ΧΥΤ θα διατίθενται τα υπολείμματα των διαδικασιών ενώ το οργανικό μετά την επεξεργασία μπορεί να αξιοποιηθεί ως εδαφοβελτιωτικό, τοπικά σε κάθε νησί για την βελτίωση του εδάφους στις αναβαθμίδες και να χρησιμοποιηθεί για την βελτίωση των τοπικών γεωργικών πρακτικών (μείωση στην χρήση λιπασμάτων ). Τέλος, πλωτές μονάδες μεταφοράς υλικών θα υλοποιούν κυκλικά δρομολόγια συνδέοντας τα κεντρικά νησιά μεταξύ τους και θα ξεφορτώνουν το περιεχόμενο τους σε λιμένες της Αττικής προκειμένου να προωθούνται για αξιοποίηση ή περεταίρω διαλογή.
Εκτιμάται ότι αυτού του είδους η λύση μπορεί να αποτελέσει τη βέλτιστη προσέγγιση καθώς αποφορτίζει τα κλειστά οικοσυστήματα των νησιών από υλικά που δεν μπορούν αφομοιωθούν. Παράλληλα είναι σίγουρο ότι η αποδοχή από τον κόσμο θα είναι θετική καθώς τους εξασφαλίζει την απομάκρυνση του μεγαλυτέρου μέρους των απορριμμάτων. Ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα να δημιουργηθούν οι συνθήκες για την παράγωγη κόμποστ υψηλής ποιότητας, που θα μπορεί να αξιοποιηθεί για την βελτίωση των καλλιεργούμενων εδαφών. Τέλος αυτού του είδους η διαχείριση μπορεί να αποτελέσει διεθνή πρωτοτυπία, καινοτομία που θα αναδείξει το χώρο των Κυκλάδων διεθνώς
All human activities produce some kind of trash / debris in the short or long period of time which were simply transported and accumulated in distant public areas . As long as the amounts were small and their costititution was mainly comprised of biodegradable materials, they were not a problem. As the population increases and living standards rose there was a simultaneous reduction of the available communal areas and increase in the waste production . The combination of increased production of waste and the change of their constitution has led us in recent years to legislate and investigate solutions to long-term prospects for their management .
In Cyclades the management methods of municipal waste do not satisfactorily resolve the problem that has inflated . Analyzing spatial and temporal parameters of the issue highlighted the particularities of the region associated with the space and society . Space in particular, is the limiting factor , time containing the dynamic continuous charge , the local community is the recipient of the problem and institutions strive to create the conditions to resolve it.
The hitherto approach by institutions and the usual practice of society is inadequate and solutions should be explored . The spatial distribution and temporal burden are factors which could cause the local population to develop a new form of cooperation of the archipelago with innovative management processes of transport of MSW .
The spatial analysis of the islands shows us that there is available land for siting new facilities. Moreover, the development of screening methods in Source can reduce the final amount of MSW that can be obtained at the landfills of Islands and simultaneously allow the design of small installations of secondary sorting and temporary storage of the exported materials. Finally, the analysis of the total area of the Cyclades in relation to the positions of our ports led to the design of the route linking of the central islands to exploit the materials produced by the units located in the region of Attica.
The idea is based on the implementation of simple management procedures of DISTINGUISHABLE waste streams , in conjuction with the transfer of non-organic recyclables outside the insular area . Priority for the proper operation of the process is the removal of biodegradable organic residues . The proposed structure includes collection points MSW generated by applying separate collection in 6 streams ( organic 30% , 27% paper , 20% plastic , metals 3.5 % , textiles 2.3% and 17.2 % remaining ) . Subsequently, the organic material will be processed locally on each island and other recyclable streams will be transferred from the peripheral to the central islands where there will be small flexible units of secondary screening which make the compression and caching . The Residues of the processes wil be disposed at the Local CHYT disposed while the organic material after the treatment can be used as fertilizer locally on each island for soil improvement and used to improve local agricultural practices ( reduction in fertilizer use ) . Finally offshore transportation of materials will implement circular routes linking the central islands between them and unload their contents in the Attica ports to be forwarded for recovery or further screening .
It is estimated that this kind of solution may be the best approach since it relieves closed ecosystems of islands from materials that can not assimilate . It is also sure that the public acceptance will be positive as it ensures the removal of most of the waste . At the same time there is the opportunity to create the conditions to produce high quality composting that can be exploited for the improvement of cultivated soils. Finally, this kind of management can be an international originality and innovation that will showcase the Cyclades internationally
.