Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η ανάλυση του οδικού δικτύου 20
παράκτιων και ορεινών πόλεων της Ελλάδας. Bασιστήκαμε στην υπόθεση πως ηθελημένα ή
συγκυριακά το υπάρχον οδικό δίκτυο και ο εν γένει αστικός ιστός παρέχουν στα κτίρια τη
δυνατότητα να χωροθετηθούν σωστά στα οικόπεδα σύμφωνα με τις αρχές του βιοκλιματικού –
πολεοδομικού σχεδιασμού. Σε μεγαλύτερο βαθμό εξετάζεται κατά πόσο εξυπηρετείται ο ηλιασμός
των πόλεων από τον τρόπο πολεοδόμησής τους. Μέσα από τη διαδικασία της έρευνας αυτής
πρόκειται να επαληθευτεί ή να διαψευσθεί η αρχική υπόθεση.
Οι πόλεις που μελετούνται βρίσκονται σε διάφορα γεωγραφικά πλάτη και είναι πόλεις ποικίλων
γεωγραφικών και ιστορικών χαρακτηριστικών: πόλεις με μακραίωνη ιστορία όπως το Άργος, η
Κίσσαμος , η Λειβαδιά, η Μύρινα, η Σπάρτη, πόλεις που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια της
οθωμανικής κατοχής όπως η Καρδίτσα, πόλεις νεότερες με οικιστική εξέλιξη τους τελευταίους
δύο αιώνες όπως τα Νέα Μουδανιά. Για κάθε πόλη εξετάζονται τα πολεοδομικά χαρακτηριστικά
της (προσανατολισμός οδών, πλάτος, γεωμετρία οικοδομικών τετραγώνων, συντελεστής δόμησης
κτιρίων) τα οποία συσχετίζονται κατόπιν με τα γεωφυσικά χαρακτηριστικά αυτής (κλίμα,
ανάγλυφο) στα πλαίσια της τρισδιάστατης περιβαλλοντικής ανάλυσης του χώρου. Η δε ανάλυση
του οδικού δικτύου των 20 παράκτιων αυτών πόλεων σε δυο διαστάσεις, πραγματοποιείται με τη
βοήθεια της ρουτίνας βιοκλίμα σε περιβάλλον AutoCAD, δίνοντας στοιχεία για το πλήθος και το
μήκος των δρόμων με ευνοϊκό προσανατολισμό. Επιπρόσθετα γίνεται καταγραφή της οικιστικής
εξέλιξης των πόλεων στο πέρασμα των αιώνων με αντίστοιχους χάρτες.
The purpose of this diploma thesis is to analyze the road network of 20 coastal and mountainous
cities in Greece.
Initially, it is assumed that, either by design or by chance, the existing road network enables the
arrangement of buildings on plots in compliance with the principals of sustainable design. In
particular, it is examined whether a city’s layout best serves the receipt of solar energy.
The scope of this study includes cities that are located in a variety of different latitudes, and with
variable geographical and historical traits are the following: historical cities such as Argos,
Kissamos, Livadia, Myrina, Sparti. Cities that, developed during the occupation of the Ottoman
such as Karditsa. Cities that have been developed during the last two centuries such as Nea
Moudania . It is studied the urban layout of each city (road orientation, width, geometry of blocks),
which is then connected to the geophysical characteristics (climate, bass-relief, etc.) under the three
dimensional environmental analysis of the scenery. The road network analysis of the
aforementioned cities is achieved via AutoCAD’s Bioclimatic routine, providing findings
concerning the multitude and length of roads with favorable orientation. Through this research
procedure, it is feasible to group cities with common characteristics, as well as appoint cities that
validate the initial hypothesis. Furthermore, the residential development of these cities throughout
the centuries is recorded and is presented through maps.