Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να εξετάσει τις συνθήκες
προσπελασιμότητας των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της Αθήνας και του Πειραιά,
να εντοπίσει τα υφιστάμενα προβλήματα της, και να προτείνει λύσεις
αντιμετώπισής τους. Αρχικά παρουσιάζεται ο σκελετός της εργασίας και η
μεθοδολογία εκπόνησης της. Στη συνέχεια αποτυπώνεται η υπάρχουσα
κατάσταση, δηλαδή η καταγραφή των μέσων πρόσβασης, από τα οποία
εξυπηρετείται κάθε ακαδημαϊκό ίδρυμα, η επιλογή αυτών από τα μέλη των
ιδρυμάτων και οι συνθήκες που επηρεάζουν την επιλογή τους. Τα υπάρχοντα
μέσα πρόσβασης κατά την σειρά επιλογής τους είναι: Τα μέσα συλλογικής
μεταφοράς, το ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο, το περπάτημα, τα μηχανοκίνητα
δίκυκλα και το ποδήλατο. Το ποσοστό χρήσης του κάθε μέσου μεταβάλλεται
αναλόγως της θέσης του ακαδημαϊκού ιδρύματος και της επαρκούς
εξυπηρέτησής του από τα μέσα συλλογικής μεταφοράς, της δυνατότητας
στάθμευσης του ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτου και τέλος της δυνατότητας
ευχερούς προσπέλασης του ιδρύματος με το ποδήλατο ή τα πόδια. Ο
εντοπισμός των προβλημάτων επιτεύχθηκε με επιτόπια έρευνα και
δειγματοληπτική ερώτηση μελών των ιδρυμάτων. Διαπιστώνεται ότι αρκετά
από αυτά είναι κοινά για όλα τα ακαδημαϊκά ιδρύματα και οφείλονται κυρίως σε
ανεπάρκειες των μέσων συλλογικής μεταφοράς και στο υποβαθμισμένο αστικό
περιβάλλον των ιδρυμάτων. Για την αντιμετώπισή τους προτείνονται λύσεις
πολιτικών βιώσιμης κινητικότητας και βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών
από τα μέσα συλλογικής μεταφοράς. Τέλος παρουσιάζονται τα διαπιστωθέντα
ιδιαίτερα προβλήματα εκάστου των κυριότερων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και
προτείνονται εξειδικευμένες λύσεις αυτών.
The aim of this diplomatic work is to examine the conditions of accessibility of
the academic institutions of Athens and Piraeus, to locate the existing
problems and propose a set of solutions for their confrontation. Initially, the
basic structure of work and its elaborate methodology are presented.
Afterwards, the present situation is developed, including the recording of
means of access, by which each academic institution is served, the choice
of these ones from the members of institutions as well as the conditions that
influence their choice. The contemporary means of transportation according to
the preferences’ order are the following ones: The means of public transport,
the passenger car assigned for private use, the process of walking, the
motorcycles and the bicycle. The rate of usage of each means is altered in
proportion to the situation of each academic institution and its sufficient service
by the means of public transport, the possibility of vehicles’ parking and finally
the possibility of a convenient access to the university either by bicycle or on
foot. The localization of problems was achieved through a research and a
sampling questionnaire towards the institutions’ members. It is realized that
most of the above problems are common ones to every academic institution
and the main causes of their existence are based on the insufficiencies of
means of public transport and the institutions’ downgraded urban environment.
A variety of solutions on policies of sustainable mobility and the improvement
of provided services are proposed as a means of confrontation through the
means of public transport. Finally, the aforementioned particular problems of
the most renowned academic institutions are presented and a range of
specialized solutions are proposed.