Η εν λόγω διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στη μελέτη μιας νέας μεθοδολογίας και τον προσδιορισμό ενός σχετικού, εύχρηστου υπολογιστικού εργαλείου για την υποστήριξη της συστηματικής παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού και, γενικότερα, την υποστήριξη της διαδικασίας μεταφοράς γνώσης. Η μεθοδολογία αυτή στηρίζεται στον τρόπο που οργανώνει στο μυαλό του τη γνώση οποιοσδήποτε πεπειραμένος και αποτελεσματικός εκπαιδευτικός, δηλαδή τον προσδιορισμό ενδιάμεσων στόχων ή βημάτων, τα οποία αυτός προσδιορίζει με τρόπο κατάλληλο, ώστε να καταστήσει ευκολότερη τη λήψη της πληροφορίας από το ακροατήριό του. Στη μεθοδολογία αυτή βασίζεται και το προτεινόμενο υπολογιστικό εργαλείο, το οποίο με χρήση κατάλληλων γραφικών στοιχείων, εύκολα κατανοήσιμων από το ανθρώπινο μυαλό και εκμεταλλεύσιμων από αυτό, επιτρέπει την αποτελεσματική οπτικοποίηση της παράστασης των ενδιάμεσων στόχων ή βημάτων και της σχετικής πληροφορίας που πρέπει να δοθεί προς το ακροατήριο. Ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στον προσδιορισμό ενός πρώτου συνόλου κατάλληλων προδιαγραφών του υπολογιστικού εργαλείου. Το εργαλείο αυτό βασίζεται στην αξιοποίηση διαγραμμάτων (ένα για κάθε προς εξέταση ζήτημα), τα οποία παρέχουν την πληροφορία των σημειώσεων του εκάστοτε ζητήματος. Αυτά τα διαγράμματα χρησιμοποιούν «αναδρομικά μπλοκ» (recursive modules) περιγραφής πληροφορίας και ειδικές δομές χρονισμού, για την εκτέλεση σειριακών κλάδων διαδικασιών (παροχής πληροφορίας), αλλά και για την υπό συνθήκη εκτέλεση παράλληλων διαδικασιών. Η επιλογή εκτέλεσης μίας εκ των παράλληλων διαδικασιών γίνεται με βάση την προτεραιότητα των αντίστοιχων πληροφοριών, ή/και την βαρύτητα αυτών, ή/και τη χρονική διάρκεια που απαιτείται για την παροχή της αντίστοιχης γνώσης, ή/και το προφίλ γνώσεων του στοχευόμενου ακροατηρίου. Διερευνήθηκαν, λοιπόν, οι πληροφοριακές δομές καθώς και το περιεχόμενο αυτών, που απαιτούνται για την υλοποίηση ενός τέτοιου υπολογιστικού εργαλείου. Η μελετηθείσα μεθοδολογία και το σχετικό υπολογιστικό εργαλείο που θα βασίζεται στις προσδιορισθείσες σε αυτή την εργασία προδιαγραφές, ευελπιστούμε ότι μπορεί να βρει ευρεία εφαρμογή σε συστήματα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, έτσι ώστε να διευκολύνει τους καθηγητές στην οργάνωση της διαδικασίας μετάδοσης της γνώσης καθώς και στην παροχή ποιοτικών και φιλικών προς το χρήστη μαθημάτων e-learning.
This diploma thesis focused on the study of a new methodology and the development of a relevant, easy to use computational tool for the support of the systematic production of educational material and, generally, the support of the process of knowledge transfer. This methodology is based on the way that any experienced and effective educator organizes knowledge in his mind, in order to convey this knowledge to its audience: Basically, he determines a necessary number of intermediate “knowledge targets” or “knowledge steps”, the succession of which makes it easier for the audience to gradually accept the corresponding knowledge. For each new knowledge target, he designs the necessary educational material in such a way, so that the audience can easily reach the corresponding knowledge level. This methodology has also been used as the base of a novel computational tool, which would make use of graphical elements easily understandable and exploitable by the human mind, in order to enable the efficient visualization of both the intermediate knowledge targets, and the relevant information that should be provided to the audience. Particular emphasis was given to identifying a first set of appropriate standards of this computational tool. The knowledge and the gradual release of the necessary information to the audience will be presented in the form of suitably designed diagrams, will make use of recursive information modules and specific timing structures for effectively representing the flow of information to the audience. Furthermore they will support the conditional execution of alternative or additional processes, depending on the priority and the significance of the information, the time required for the target audience to accept this knowledge and the knowledge profile of the target audience. The informational structures required for the creation of this tool, and their content has been investigated. The proposed methodology and the relevant computational tool, which will be based on the specifications identified in this paper, can hopefully find wide application in e-learning systems, by facilitating the teacher to organize the transfer of knowledge and ultimately provide high quality and user friendly e-learning courses to his audience.