Η παροχή νερού ύδρευσης ανέκαθεν αποτελούσε σημαντικό ζήτημα στις περισσότερες περιοχές της χώρας και ιδιαίτερα στις νησιωτικές. Τα τελευταία χρόνια, λόγω της υπέρμετρης τουριστικής ανάπτυξης πολλών περιοχών τα προβλήματα εντάθηκαν, είτε λόγω της ποιοτικής υποβάθμισης των διαθέσιμων υδατικών πόρων είτε εξαιτίας της ποσοτικής τους ανεπάρκειας. Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί και η
περιοχή του Δήμου Γεροποτάμου στο Νομό Ρεθύμνης, όπου το ζήτημα της ύδρευσης έχει αναδειχθεί ως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για την τοπική κοινωνία. Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία στοχεύει στην οικονομική αξιολόγηση των προτεινόμενων έργων ύδρευσης που προτάθηκαν για τον εν λόγω Δήμο από τη Διαχειριστική Μελέτη Ύδρευσης, λαμβάνοντας υπόψη αφενός μεν τις υδρολογικές συνθήκες της
περιοχής, αφετέρου δε τις δυνατότητες επίλυσης των δυσχερειών μέσω των συγκεκριμένων έργων.
Η εργασία δομείται στα ακόλουθα κεφάλαια.
Στο Κεφάλαιο 1 γίνεται μια εισαγωγή και παρουσιάζεται η κατάσταση των διαθέσιμων υδατικών πόρων σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα γίνεται μια καταγραφή της ιστορικής εξέλιξης των δικτύων ύδρευσης από την αρχαιότητα μέχρι και τις μέρες μας. Τέλος αναλύεται η ελληνική πραγματικότητα στο ζήτημα της διαχείρισης των υδατικών πόρων.
Στο Κεφάλαιο 2 πραγματοποιείται μια συνοπτική παρουσίαση του πλαισίου αξιολόγησης, το οποίο έχει τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κοινωφελή έργα και δη έργα ύδρευσης. Γίνεται αναφορά στον καθορισμό των στόχων, στην εκτίμηση των βασικών μεγεθών, καθώς και στη μεθοδολογία της οικονομικής ανάλυσης, η οποία θα πρέπει να ακολουθείται. Στη συνέχεια, στο Κεφάλαιο 3 δίνονται οι βασικοί ορισμοί και αναλύονται τα οικονομικά στοιχεία που διέπουν μια επένδυση. Παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιείται μια χρηματοοικονομική αξιολόγηση μιας επένδυσης και περιγράφονται αναλυτικά τα χαρακτηριστικά των πινάκων χρηματοροών, των απαιτούμενων δεδομένων εισόδου και του τρόπου υπολογισμού των. Τέλος, παρουσιάζονται βασικά κριτήρια αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων και συγκρίνονται τα δύο σημαντικότερα,
ήτοι η καθαρά παρούσα αξία (ΚΠΑ, NPV) και ο εσωτερικός βαθμός απόδοσης (ΕΒΑ, IRR).
Στο Κεφάλαιο 5 παρουσιάζονται τα δεδομένα και οι σημερινές και μελλοντικές εκτιμήσεις ζήτησης νερού για την περιοχή, καθώς και η ανάλυση της μεθοδολογίας που χρησιμοποιείται για το σκοπό αυτό. Στη συνέχεια, συνοψίζονται τα δεδομένα προσφοράς και ζήτησης υδρευτικού νερού και αναλύεται το υδατικό ισοζύγιο της περιοχής μελέτης.
Στο Κεφάλαιο 6 περιγράφονται οι εναλλακτικές λύσεις που εξετάσθηκαν κατά την εκπόνηση των μελετών και παρουσιάζεται λεπτομερώς η προκριθείσα πρόταση, όπως προέκυψε από τη Διαχειριστική Μελέτη Ύδρευσης του Δήμου.
Στο Κεφάλαιο 7 πραγματοποιείται η χρηματοοικονομική ανάλυση των προτεινόμενων έργων ύδρευσης. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται και συγκρίνονται τρία κύρια σενάρια. Το Σενάριο Α αφορά στη μηδενική λύση, δηλαδή την οικονομική ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης, δίχως την κατασκευή των έργων. Το Σενάριο Β αφορά την οικονομική ανάλυση της Δ.Ε.Υ.Α.Γ. λαμβάνοντας υπόψη το προτεινόμενο
σενάριο 20ωρης λειτουργίας των μονάδων αφαλάτωσης και των γεωτρήσεων και την αντίστοιχη δυναμικότητα παραγωγής. Το Σενάριο Γ αξιολογεί οικονομικά τα προτεινόμενα έργα λαμβάνοντας υπόψη την αναμενόμενη ζήτηση υδρευτικού νερού. Επίσης, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της ανάλυσης ευαισθησίας και της στοχαστικής ανάλυσης, η οποία πραγματοποιείται με προσομοίωση Monte Carlo.
Τέλος, στο Κεφάλαιο 8, παρουσιάζονται τα συμπεράσματα και οι προτάσεις που εξήχθησαν από την εργασία αυτή.φάλαιο 4 αρχικά παρουσιάζεται η περιοχή μελέτης των προτεινόμενων έργων, όσον αφορά στη γεωμορφολογία, τη γεωλογία, τις υδρολογικές συνθήκες καθώς και
τους διαθέσιμους υδατικούς πόρους, οι οποίοι αναπτύσσονται στην περιοχή.
Water resources management has always been a major issue in many areas in Greece especially in the Greek islands. In recent years, due to the uncontrolled tourism development, the problems have increased, leading to qualitative and quantitative degradation of available water resources.
In the Municipality of Geropotamos, Prefecture of Rethymno, drinking water scarcity is the most important environmental issue that the local community faces. In order to tackle this problem, several studies have been carried out, to investigate the hydrological conditions of the region and the possibility of resolving those difficulties through the construction of new water infrastructure projects. In the current thesis, a detailed financial and technical analysis of water supply infrastructure projects, proposed by the Water Management Study of the Municipality, is presented.
The Municipality of Geropotamos has an estimated population of 9,650 (2010), residing in an area of 197km2. The capital of the Municipality is located in Perama, while the largest settlements are Aggeliana, Houmeri, Roumeli, Sises, Mpali and Panormos, with the two latter ones being significant seaside resorts. The authority responsible for the management of water supply and irrigation of the municipality is the Municipal Water Supply and Sewerage Company of Geropotamos (D.E.Y.A.G.).
The problems in the Geropotamos Municipality consist of both water shortages and the quality of the supplied drinking water. As far as the water quality is concerned, studies have shown increased values of conductivity, chloride and sulfate ions that exceed the maximum permitted values, in the majority of wells between Panormos and Roumeli. Similar problems exist in Melidoni area, where wells suffer from salination.
Regarding water shortages, the expected fresh water deficit for the coastal areas of the Municipality, for the year 2010, is 118,000 m3. This causes serious problems, particularly during the summer, leading to frequent water supply interruptions. Furthermore, similar issues are faced at mountainous settlements of the Municipality, in Agios Mamas region.
In order to address the abovementioned problems, the local authorities examined the following alternatives:
• the enhancement of the water supply infrastructure projects at the coastal areas of the Municipality through the construction of the aqueduct in Sises-Bali location
• the enhancement of the water supply infrastructure at the coastal areas and mountainous villages through the construction of two aqueducts. The first will cover the needs of the coastal areas (aqueduct Panormos - Roumeli) and the second will supply with fresh water the villages near Perama and Exanti (aqueduct Exantis- Melidoni - Perama). More specifically, the proposed solution involves the installation of a desalination unit for the aqueduct Panormos – Roumeli that will process the brackish water of Katsiridi source and the construction of a new water tank to accommodate Panormos and Rumeli fresh water needs. This is the proposal that was finally adopted.
This thesis aims at analyzing the proposed project from a financial point of view. Towards this direction, three alternative scenarios were formed, as follows:
• First scenario: The “do-nothing” scenario, with no new infrastructure projects to be constructed.
• Second scenario: The 20 hour function of the new water supply infrastructure.
• Third scenario: The new water supply infrastructure will produce as water is needed as the expected water consumption is calculated.
In order to examine the economic viability of the alternative scenarios the Discounted Cash Flow method was used. Annual cash flows were estimated taking into consideration the construction and operation costs of the proposed solution, the operating costs of the operator D.E.Y.A.G., and the expected revenues. It should be noted that the total investment cost of new infrastructure is estimated 8.212.975 €. The investment of the water supply project will be covered by EU funds. On this basis, the scenarios were investigated from the standpoint of D.E.Y.A.G. (i.e. no own funds were considered), as well as from the proposed guidelines of the Water Framework Directive 2000/60 (WFD), involving the economic cost of the project (i.e. considering the subsidies offered).
The results of the analysis are, as follows:
• First scenario: The NPV is estimated at 2.028 million €. From a financial point of view, the “do-nothing” scenario is considered acceptable. However, it should be rejected from a social point of view, given that water problems remain.
• Second scenario: The NPV is 8.87 million € from the standpoint of D.E.Y.A.G. However, according to the framework set out by the WFD, the NPV of the proposed solution is only 1.42 million €. Nevertheless, in every case, the proposed solution is considered acceptable.
• Third scenario: The project’s NPV value is 5.034 million €, from the standpoint of D.E.Y.A.G. Nevertheless, following the WFD guidelines, the project is considered unacceptable given that the NPV value is estimated at -2.42 million €.
Given that the third scenario is the most realistic one in terms of expected water consumption a sensitivity analysis was performed to analyze the effect of some critical parameters. More specifically, the sensitivity analysis aimed at estimating the values of the critical parameters involved for which the investment is viable “at the margin” (i.e. the project’s NPV is zero). On this basis, the price of drinking water sold to the final consumer and the annual growth rate of seasonal and permanent population were investigated.
The NPV becomes zero when the price of drinking water is set to 0.988 €/m3. Practically, this means that the price of drinking water should be increased by 0.113 € or 13% compared to existing pricing policy. Regarding the permanent population, the NPV is zero when the annual growth rate becomes 2.5%, i.e. an increase of 500% compared to the assumed rate. As regards, the seasonal population, the NPV becomes zero when the annual growth rate of non-residents and tourists is 15.8% and 6.6%, respectively. Based on time-series population data, it is unlikely to have annual growth rates as high as estimated. Thus, the only viable solution would be an increase in the price of drinking water.
Given the uncertainties involved in real world, Scenarios 2 and 3 were also investigated by means of stochastic analysis to gain an in-depth understanding of the critical input variables. The analysis was based on Monte Carlo simulations, taking into account input variables suggested by widely accepted guidelines. More specifically, the following variables were used:
• The annual growth rate of permanent population.
• The annual growth rate of seasonal population (non-residents and tourists).
• The energy costs for Panormos – Roumeli and Exanti - Melidoni – Perama aqueducts.
• The energy costs for supplying drinking water to the mountainous region of the Municipality of Geropotamos.
According to the stochastic analysis, the expected NPV is 1.364.756.59€ for the second scenario. The cost of energy in the mountainous region of Geropotamos Municipality is the most significant parameter in terms of project’s estimated NPV, followed by the annual growth rate of the permanent population. As regards the third scenario, the NPV is negative, with a 100% probability. The estimated NPV is mainly influenced by the annual growth rate of tourists, followed by the annual growth rate of permanent population and the energy costs of the desalination unit.
Considering the results of the deterministic and the stochastic analyses, the proposed project is considered acceptable from the point of view of D.E.Y.A.G. for both Scenarios 2 and 3. Nevertheless, when the proposed investment is analyzed according to the WFD guidelines, Scenario 3, which is based on a realistic estimated demand of drinking water, is unacceptable from an economic point of view. Towards this direction, water pricing policy should be reformed to make the scenario viable. As estimated, an increase of 13% in water rates would be deemed as necessary not only to prevent economic damage but also to encourage rational and sustainable management of water resources.