Το Αιγαίο πέλαγος είναι μια ημίκλειστη θάλασσα, η οποία χαρακτηρίζεται από μία ιδιαίτερη γεωμορφολογία. Αναρίθμητες βραχονησίδες και ύφαλοι είναι διάσπαρτοι σε όλο το Αιγαίο, θέτοντας εμπόδια στις θαλάσσιες μεταφορές. Έπειτα, εξίσου ιδιαίτερες είναι και οι καιρικές συνθήκες, καθώς είναι γνωστό ότι στο Αιγαίο αναπτύσσονται συχνά θυελλώδεις άνεμοι που προκαλούν θαλασσοταραχή. Τέλος, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την υψηλή συχνότητα των θαλάσσιων δρομολογίων στο Αιγαίο, γεγονός που στατιστικά αυξάνει τον κίνδυνο των ατυχημάτων. Λαμβάνοντας υπ’ όψη τους παραπάνω παράγοντες διαπιστώνουμε ότι υπάρχει αυξημένος βαθμός επικινδυνότητας ναυτικού ατυχήματος.
Με την επεξεργασία δεδομένων σε συνεχή ροή από τις αρχές του 1999 έως και τα τέλη του 2009 , καταγράφουμε τα χαρακτηριστικά κάθε πλοίου που έχει εμπλακεί σ’ ατύχημα το παραπάνω διάστημα, όπως τύπος, σημαία, φορτίο, μέγεθος. Στόχος της διπλωματικής είναι να γίνει μια πραγματική εκτίμηση τόσο της κίνησης των πλοίων στο Αιγαίο όσο και της πραγματικής επικινδυνότητας ατυχήματος ναυσιπλοΐας από την «ελεύθερη και χωρίς έλεγχο ναυσιπλοΐα πλοίων» όλων των τύπων, στα βασικά θαλάσσια περάσματα του Αιγαίου.
Τα βασικά θαλάσσια περάσματα του Αιγαίου που επικεντρώνεται η έρευνα είναι:
Η ζώνη 6 η οποία είναι Suez - Δαρδανέλια
Η ζώνη 2 η οποία έναι Αδριατική - Δαρδανέλια
Η ζώνη 3 η οποία είναι Θεσσαλονίκη - Ηράκλειο
Για να προκύψει η εκτίμηση της επικινδυνότητας προϋποθέτει την εύρεση της πιθανότητας να συμβεί ατύχημα στη κάθε ζώνη με βάση την κατανομή Poisson. Η εκτίμηση της παραπάνω πιθανότητας βασίζεται στην συχνότητα, δηλαδή, στην εκτίμηση του αριθμού των διερχομένων πλοίων στο Αιγαίο στη κάθε ζώνη επιμέρους. Το πρόβλημα αυτό επιλύθηκε με την συνεισφορά της ΙΜΙΣ μέσω της παροχής μιας βάσεως δεδομένων, στην οποία υπήρχαν τα στίγματα των πλοίων στο Αιγαίο για κάθε ημέρα επί των τελευταίων δυόμισι χρόνων. Την πιθανότητα αυτήν την πολλαπλασιάσαμε με το μέγεθος της Κινητικής Ενέργειας των εμπλεκομένων πλοίων σε ατυχήματα στις τρεις ζώνες έτσι ώστε να αποκτήσουμε μια αίσθηση της επικινδυνότητας στη κάθε ζώνη ξεχωριστά.
The Aegean Sea is a a semi-enclosed sea, which is characterized by a particular geomorphology. Numerous islets and reefs are scattered across the Aegean, putting obstacles to the normal execution of the shipping transportations. Furthermore, most of the times the weather conditions in the Aegean are bad, causing strong winds, which can lead to enormous waves. Finally, no one can ignore the high frequency of the passages in the Aegean sea, which statistically increases the risk of having accidents. Taking into account these factors, we find out that there is an increased degree of risk of a maritime accident.
By data analysis from early 1999 until late 2009, we record the characteristics of each ship, which has been involved in an accident during this period, such as type, flag, gross tonnage. The aim of this research is to make a true assessment of the ships’ passages in the Aegean and to estimate the real risk of having a navigational accident of all types of ships which can pass through the Aegean freely and without any control.
The main passages in the Aegean Sea on which the research focuses are:
Zone 6 which is Suez - Dardanelles
Zone 2, which is Adriatic - Dardanelles
Zone 3, which is Thessaloniki - Heraklion
In order to obtain the risk assessment we have to find the probability of having a navigational accident in each zone, which is based on the distribution of Poisson. The estimation of the probability is based on frequency, meaning the estimated number of ships’ crossing in the Aegean sea. This problem was resolved with the contribution of IMIS by providing us a database in which there were the recorded positions of ships in the Aegean for each day of the past two and a half years. We multiply this probability with the kinetic energy of each ship which is involved in accidents in the three zones in order to get a sense of risk in each zone separately.