Η παρούσα μελέτη, όπως προδίδει και ο τίτλος της, είναι μια προσπάθεια ένταξης του
ποδηλάτου στο δήμο των Αγίων Αναργύρων. Για το σκοπό αυτό θέτει αρχικά τις
θεωρητικές βάσεις του σχεδιασμού για το ποδήλατο και ακολούθως δίνει ως ένα βαθμό
τις προτάσεις και τις λύσεις για την πρακτική εφαρμογή του στην περιοχή μελέτης.
Στο κεφάλαιο 1 γίνεται μια εισαγωγή στη σχέση πόλης και μεταφορών και πως η μορφή
της πόλης μέσα από την ιστορία αλλά και σήμερα, επηρεάζει και ίσως δημιουργεί τις
μετακινήσεις μέσα σε αυτή. Επίσης γίνεται μια αναφορά στο ιστορικό της επικράτησης
του αυτοκινήτου ως βασικό μέσο μεταφοράς στις πόλεις του 20ου αιώνα και στα
προβλήματα που μέχρι σήμερα έχει προκαλέσει αυτή η κατάσταση.
Στο κεφάλαιο 2 προσεγγίζεται θεωρητικά η έννοια της βιώσιμης κινητικότητας και
παρουσιάζονται οι ελληνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές σε σχέση με αυτή. Ακόμα γίνεται
αναφορά στο ποδήλατο σαν εναλλακτική μορφή μετακίνησης στην πόλη. Παρατίθενται
ιστορικά στοιχεία του ποδηλάτου, τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειoνεκτήματά του.
Στο 3ο κεφάλαιο αναπτύσσεται η μεθοδολογία σχεδιασμού των δικτύων ποδηλάτου.
Αναλύονται μέσα από την ελληνική και ξένη βιβλιογραφία ο σκοπός και η δομή του
δικτύου κορμού του ποδηλάτου, όπως και τα κριτήρια σχεδιασμού. Επίσης αναφέρονται
συνοπτικά η διαστασιολόγηση της υποδομής, ο σχεδιασμός των κόμβων και η σήμανση
του δικτύου ποδηλάτου.
Η ανάλυση της περιοχής μελέτης γίνεται στο κεφάλαιο 4. Ο δήμος των Αγίων
Αναργύρων αναλύεται μέσα από ιστορικά, δημογραφικά, πολεοδομικά και κυκλοφοριακά
δεδομένα. Προυσιάζονται πίνακες, διαγράμματα και αναλυτικοί χάρτες, που σε πολλές
περιπτώσεις δεν περιορίζονται στα στενά όρια του δήμου αλλά παρουσιάζουν και
στοιχεία της ευρύτερης περιοχής. Η ανάλυση του κεφαλαίου 4 είναι ένας σημαντικός
κρίκος στην προσπάθεια κατανόησης της λειτουργίας της περιοχής και προσφέρει τα
βασικά εφόδια ώστε να ξεκινήσει η φάση του σχεδιασμού.
Στο κεφάλαιο 5 γίνονται κάποιες προτάσεις κυκοφοριακών ρυθμίσεων σε
συγκεκριμένους δρόμους του δήμου. Παρουσιάζονται αναλυτικά και με χάρτες οι προτεινόμενες παρεμβάσεις και αιτιολογούνται κατάλληλα. Επίσης σε αυτό το κεφάλαιο
παρουσιάζονται οι ζώνες ήπιας κυκλοφορίας ή αλλιώς “Ζώνες 30”.
Στο 6ο κεφάλαιο γίνεται η παρουσίαση της πρότασης του δικτύου ποδηλάτου.
Παρουσιάζονται αναλυτικά ο χάρτης του δικτύου κορμού αλλά και οι διατομές των
βασικών οδών διέλευσης του ποδηλατοδρόμου. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην
παρουσίαση της οδού Κωνσταντινουπόλεως, πάνω από τις υπογειοποιημένες
σιδηροδρομικές γραμμές, καθώς αποτελεί το βασικό κομμάτι του δικτύου
ποδηλατοδρόμων. Τέλος γίνεται αναφορά και στους χώρους στάθμευσης του
ποδηλάτου.
As denoted in the title, this study deals with the schedule of cycling in the municipality of
Agioi Anargyroi, Attiki. The approach is served first by setting the principles of bike use
and then by trying to give, in a certain extent, realistic suggestions and solutions for the
practical implementation of it in the specified area.
Chapter 1 is an introduction to the relationship between town and transportation and
explains how the form of the city affects historically and even effectuates transfer within
its limits. Also a reference is made of the predominance of the automobile as the primary
mean of transportation in the cities of the 20th century and the consequent problems.
In Section 2 we approach theoretically the concept of sustainable mobility and present
the relevant Greek and other European policies on the matter. Further we refer to the
bicycle as a form of an alternative transport mean in the city. We quote a brief history of
the bike and present its pros and cons.
The 3rd chapter describes the design methodology of cycling networks. Through Greek
and foreign bibliography, the scope and the structure of the principal net for the bicycle is
analysed as well as the design criteria. Presented in brief are also the dimensioning of
the infrastructure, the design of junctions and the marking of a bicycle network.
The analysis of the study area is given in Chapter 4. The city of Agioi Anargyroi is
examined thoroughly through historical, demographic, urban and traffic data. Tables,
charts and detailed maps, are presented in many cases not merely confined in the
narrow limits of the municipality but also including elements of a wider region. The
analysis of Chapter 4 is a significant tool in the effort to understand the functioning of the
region and provides useful data to commence the designing stage.
In Chapter 5 some suggestions are made on traffic adjustments in certain streets of the
municipality. We present through detailed maps the proposed interventions and justify
them accordingly. Also in this chapter, we present the low traffic areas or "Zones 30”.
The 6th chapter constitutes the presentation of the proposed bicycle network. We offer a detailed map with the principal net and the cross sections of the main streets included to
the bicycle path. Particular attention is given to the presentation of Constantinoupoleos
street over the recently subterranean railroad tracks, as this is a key part of the proposed
network. Finally, a reference is made of the parking places for bikes.