Ο πρωταρχικός στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας, αποτελεί η μελέτη και αξιολόγηση της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης ενός πραγματικού πλοίου. Για την εκπόνηση της εργασίας λήφθηκαν μετρήσεις, φωτογραφίες και δεδομένα από το υπό μελέτη πλοίο και η αξιολόγηση του έγινε τόσο με κλασσικές μεθόδους όσο και με τη βοήθεια του λογισμικού PSS/E.
Στο πρώτo κεφάλαιο παρουσιάζονται οι ιδιαιτερότητες που έχουν τα ηλεκτρικά δίκτυα των πλοίων, επίσης γίνεται μια παρουσίαση του τρόπου λειτoυργίας των αξονικών γεννητριών αλλά και των πλεονεκτημάτων - μειονεκτημάτων τους. Τέλος γίνεται μια γενική παρουσιάση της δομής του Συστημάτος Ηλεκτρικής Ενέργειας των πλοίων.
Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται η παρουσίαση του συγκεκριμένου συστήματος αξονικών γεννητριών και του ηλεκτρικού δικτύου του υπό μελέτη πλοίου . Στη συνέχεια εξηγείται ο λόγος αποφυγής παραλληλισμού των αξονικών γεννητριών του πλοίου με τις ντηζελογεννήτριες και τέλος γίνεται αξιολόγηση των καλωδίων του κύριου πίνακα .
Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζεται και σχολιάζεται ο ηλεκτρικός ισολογισμός του πλοίου , ενώ στη συνέχεια παρατίθενται οι διακριτές καταστάσεις λειτουργίας του πλοίου. Τέλος, παρατίθενται οι μετρήσεις που λήφθηκαν από το πλοίο και γίνεται σύγκρισή τους με τον ηλεκτρικό ισολογισμό.
Στο τέταρτο κεφάλαιο επιλέγονται ορισμένα χαρακτηριστικά σενάρια λειτουργίας από το κεφάλαιο τρία. Για κάθε ένα από τα σενάρια αυτά υλοποιείται και σχολιάζεται μια προσομοίωση ροής φορτίου στο πρόγραμμα PSS/E.
Στο πέμπτο κεφάλαιο παρουσιάζονται ορισμένες ιδιαιτερότητες για τις μελέτες βραχυκυκλωμάτων σε πλοία, με βάση τα διεθνή πρότυπα. Στη συνέχεια παρουσιάζεται η διαδικασία προσομοίωσης βραχυκυκλώματος με το πρόγραμμα PSS/E και τέλος παρουσιάζονται τα αποτελέσματα από τις προσομοιώσεις βραχυκυκλωμάτων στο PSS/E συγκρινόμενα με τη δοσμένη μελέτη βραχυκυκλωμάτων.
Στο έκτο κεφάλαιο παρατίθενται τα συμπεράσματα από τη παρούσα διπλωματική εργασία και οι προτάσεις για περαιτέρω μελέτη.
The scope of this thesis is to study and evaluate the power system of a new-built Ro-Ro ship. For that purpose, we took measurements of the consumed power and voltage, we also took data and photographs from the ship’s electrical installation. The evaluation of the ship’s power system was made not only with classical methods but also with the use of PSS/E software.
In the first chapter, there is a general presentation of the particularities that a shipboard installation has. There is also a presentation of the advantages and disadvantages of shaft generators, and a general overview of a ship’s electric energy system.
In the second chapter, there is a presentation of the shaft generator system and the electric energy system that the ship of study has. Moreover it is explained why the personnel of this ship avoids to use in parallel operation shaft generators and diesel generators . The last topic of this chapter is a size evaluation of the Main Switchboard’s cables.
In the third chapter, we present the electric load balance of this specific ship, and then we give the discrete situations that the ship’s electric energy system has. At the end of this chapter, we present our measurements and we try to compare and evaluate them with the electric load balance.
In the fourth chapter, we make a selection of the most usual scenarios of the ship’s electric energy system from chapter three. For every of these scenarios we create a load flow simulation using PSS/E software and we evaluate these load flow simulations.
In the fifth chapter, we present certain particularities of the Short-Circuit studies in ships, according to the International Standards. The next step is a presentation of the process of the Short-Circuit simulation using PSS/E program. We finally present and evaluate the results of the Short-Circuit simulations .
In the last chapter, we present the conclusions of this thesis and some proposals for further study.