Περίληψη:
Αντικείμενο της διατριβής είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη του συστήματος εκπαίδευσης με όνομα: F-LauReLxp, το οποίο ενσωματώνει παιχνιδοποιημένες εφαρμογές, ένα σύστημα ηλεκτρονικού υποστηρικτικού υλικού και το πλαίσιο των superforecasters’ project για την βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο πεδίο των τεχνικών προβλέψεων. Η μελέτη εστιάζει τόσο στο σχεδιασμό όσο και την μελέτη των αποτελεσμάτων εφαρμογής του.
Βάσει της βιβλιογραφικής επισκόπησης που εκπονήθηκε, η χρήση της παιχνιδοποίησης στην εκπαίδευση έχει αυξηθεί σε πληθώρα εκπαιδευτικών αντικειμένων. Οι περισσότερες μελέτες αναφέρουν θετικά αποτελέσματα σχετικά με τη χρήση της παιχνιδοποίησης στην εκπαίδευση, ωστόσο είναι επιτακτική η ανάγκη για βαθύτερη γνώση σχετικά με την αποτελεσματική χρήση της βάση εμπειρικών αποτελεσμάτων. Εν τω μεταξύ, βιώνουμε έκρηξη παραγωγής και αποθήκευσης δεδομένων που καθιστούν την απόκτηση γνώσεων στατιστικής και τεχνικών προβλέψεων αναγκαία έτσι ώστε να μπορούμε να κατανοήσουμε τον κόσμο γύρω μας και να κάνουμε εκτίμηση για μελλοντικά γεγονότα ή τιμές μεγεθών. Ωστόσο η εκπαίδευση σχετικά με τις τεχνικές προβλέψεων χρήζει ανανέωσης, καθώς συχνά δεν παρέχονται αντίστοιχα μαθήματα ή οι εκπαιδευόμενοι δεν είναι πρόθυμοι να συμμετέχουν κυρίως λόγω της πολυπλοκότητας τους. Συνεπώς, η συμβολή της διατριβής είναι να εισάγει την παιχνιδοποίηση στην εκπαίδευση των τεχνικών προβλέψεων, υλοποιώντας παιχνιδοποιημένες εφαρμογές, συνεισφέροντας στο πεδίο της παιχνιδοποιημένης εκπαίδευσης, τόσο σχετικά με τις επιπτώσεις, όσο και τον αποτελεσματικό σχεδιασμό, παρέχοντας εμπειρικά δεδομένα. Επίσης συμβάλει και στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, παρακινώντας τους χρήστες μέσω διαδικτυακών εφαρμογών και του πλαισίου superforecasters’ project, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στην τηλεκπαίδευση σχετικά με το αντικείμενο των τεχνικών προβλέψεων.
Συνεπώς, αναπτύχθηκε το F-LauReLxp, το οποίο είναι μία διαδικτυακή πλατφόρμα, που φιλοξενεί παιχνιδοποιημένες εφαρμογές με στόχο να διδάξουν βασικές κατηγορίες προβλέψεων. Οι παιχνιδοποιημένες εφαρμογές είναι οι εξής: το «Horses for Courses», με αντικείμενο τις στατιστικές προβλέψεις, το «JudgeIt» στοχεύοντας στη διδασκαλία των κριτικών προβλέψεων και τέλος το «Metrics to Escape», εστιάζοντας στη σημασία της αξιολόγησης της ακρίβειας των προβλέψεων. Το F-LauReLxp, περιλαμβάνει επίσης το σύστημα ηλεκτρονικού υποστηρικτικού υλικού «PubIt», το οποίο αποτελείται από συλλογή πληροφορίων, με σκοπό να κατευθύνει κατάλληλα τον εκπαιδευόμενο για περεταίρω μελέτη. Το τελευταίο στοιχείο του F-LauReLxp, είναι το superforecasters’ project, το οποίο ενσωματώνει επιπλέον κριτικές μεθόδους πρόβλεψης, έτσι ώστε να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των εκπαιδευόμενων, να βελτιώσει τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα και την ακρίβεια των προβλέψεών τους.
Πειραματική αξιολόγηση των εφαρμογών έγινε με τη βοήθεια μεταπτυχιακών και προπτυχιακών φοιτητών της σχολής των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΕΜΠ), όπως επίσης και με συμμετοχή φοιτητών της σχολής Διοίκησης και Οργάνωσης (Παν. Θεσσαλίας) (N=855). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η εισαγωγή της παιχνιδοποίησης στην εκπαίδευση των τεχνικών προβλέψεων επιφέρει σημαντική βελτίωση στα μαθησιακά αποτελέσματα έως και 20.3%, ιδιαίτερα σχετικά με τις στατιστικές προβλέψεις. Ωστόσο παράμετροι όπως το είδος της παιχνιδοποίησης, το αντικείμενο, το φύλο και το εκπαιδευτικό υπόβαθρο των εκπαιδευόμενων προτείνεται να λαμβάνονται υπόψη κατά το σχεδιασμό. Τέλος, προτείνονται επιπλέον εφαρμογές για το εκπαιδευτικό σύστημα F-LauReLxp, κατευθύνσεις για την ανάπτυξή του, καθώς και η συσχέτισή του με την ακρίβεια πρόβλεψης βάση του superforecasters’ project.