Στόχος της διπλωματικής εργασίας είναι να αναλύσει την αποδοτικότητα ναυτιλιακών εταιρειών με χρήση της Data Envelopment Analysis (DEA). Το δείγμα περιλαμβάνει 50 κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες εισηγμένες σε διεθνή χρηματιστήρια, που ανήκουν σε διαφορετικούς κλάδους της ναυτιλίας και είναι διαφορετικών μεγεθών.
Χρησιμοποιήθηκαν δύο υποδείγματα, τα οποία εξετάζουν τη σχετική αποδοτικότητα ως προς τη δημιουργία εσόδων της κάθε εταιρείας (έχοντας ως εισροές το Ενεργητικό και το Λειτουργικό Κόστος, και ως εκροή τα Έσοδα) και τη σχετική αποδοτικότητα ως προς τη δημιουργία κέρδους (έχοντας ως εισροές την Αξία των Πλοίων και το Λειτουργικό Κόστος των Πλοίων, και ως εκροή το Ακαθάριστο Κέρδος). Η ανάλυση πραγματοποιήθηκε για τα έτη 2007 έως και 2010.
Από την ανάλυση προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα. Γενικά, παρατηρείται και με τα δύο υποδείγματα πως οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι γενικά αποδοτικές, αλλά επίσης υπάρχουν και περιθώρια για μείωση του κόστους και βελτίωση της αποδοτικότητας. Τα αποτελέσματα των δύο υποδειγμάτων συγκλίνουν ποιοτικά και μπορούν να θεωρηθούν αξιόπιστα, αν και το πρώτο υπόδειγμα δίνει ποιοτικότερα αποτελέσματα.
Ως προς τους κλάδους της ναυτιλίας, οι εταιρείες μεταφοράς ξηρού φορτίου και οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται να είναι πιο αποδοτικές από τις εταιρείες μεταφοράς υγρού φορτίου και τις εταιρείες που έχουν στόλους μεταφοράς πολλαπλών φορτίων. Ως προς το μέγεθος των εταιρειών, αυτό φαίνεται να μην επηρεάζει ιδιαίτερα τη σχετική αποδοτικότητα τους.
Από το “Efficiency – Profitability Matrix” προκύπτει ότι αρκετές εταιρείες χαρακτηρίζονται ως «αστέρια» έχοντας υψηλή αποδοτικότητα και κερδοφορία και επίσης, αρκετές εταιρείες χαρακτηρίζονται ως προβληματικές έχοντας χαμηλή αποδοτικότητα και κερδοφορία.
Συμπερασματικά, από την ανάλυση προκύπτει ότι η μέθοδος DEA έχει καλά αποτελέσματα και στη ναυτιλία και είναι μια πολύ χρήσιμη, αποτελεσματική και αξιόπιστη μέθοδος για την σύγκριση της αποδοτικότητας μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών ή και δραστηριοτήτων μιας ναυτιλιακής εταιρείας.
This diploma thesis examines the relative efficiency of shipping companies using Data Envelopment Analysis (DEA). We use data from 50 international shipping companies listed in major stock exchanges and run two different models to assess the efficiency of shipping companies. Our analysis covers years 2007 – 2010. The first model examines the relative efficiency with regard to revenue, while the second model examines the relative efficiency with regard to gross profit. Results indicate that both models are consistent and provide similar results yet, the revenue model appears to be more useful for policy conclusions. Dry bulk and container companies appear to be more efficient compared to tanker companies and companies operating diverse fleets. Finally, our analysis also provides useful information and conclusions for each company, and results can be used as a guide for setting targets to improve their efficiency.