Η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας επιφέρει ριζικές αλλαγές στην καθημερινότητα των ανθρώπων, δημιουργώντας νέες καινοτόμες υπηρεσίες και εκμεταλλεύοντας στο έπακρον όποια δυνατότητα παρουσιαστεί. Οι κυβερνήσεις σε παγκόσμια κλίμακα δεν θα μπορούσαν να απέχουν από την παραπάνω πρόκληση, εισάγοντας την έννοια της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στα πλαίσια της μετάβασης στην ευρύτερη ηλεκτρονική δημοκρατία. Η παροχή δημόσιων υπηρεσιών προς πολίτες και επιχειρήσεις ηλεκτρονικά αποτέλεσε αναμφίβολα καίριο βήμα προς την βελτίωση της ποιότητας αυτών, την ταχύτερη και αμεσότερη εξυπηρέτηση των ενδιαφερομένων και την τελική ανάπτυξη υγιέστερης σχέσης μεταξύ πολιτών και δημόσιου τομέα. Ενώ αρχικά, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση ήταν άμεσα συνυφασμένη με το τεχνολογικό υπόβαθρο των υπηρεσιών και την ανάπτυξη σύγχρονων λογισμικών και εξελιγμένων συστημάτων δικτύων, στην πορεία έγινε σαφές ότι για να καταστεί το εν λόγω εγχείρημα επιτυχές χρειάζεται κάτι πολύ περισσότερο, με πρωταγωνιστή την δημιουργία ψηφιακής και τεχνολογικής κουλτούρας στον πολίτη. Η ανάγκη να γνωρίζουμε την υποκειμενική άποψη των άλλων σχετικά με κάθε είδους ζήτημα υπήρξε πάντοτε υψίστης σημασίας για τον άνθρωπο και αναπόφευκτα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι προς την επιτυχή μετάβαση στην παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Καθοριστική κρίνεται και η ανάπτυξη του Ιστού 2.0 που συνέβαλε στην άμεση αλληλεπίδραση των χρηστών του διαδικτύου και άλλαξε ριζικά τον τρόπο επικοινωνίας αλλά και μεταφοράς πληροφοριών σε παγκόσμια κλίμακα. Οι χρήστες πλέον έχουν την δυνατότητα να διατυπώνουν ελεύθερα κάθε είδους γνώμη και άποψη και να την μοιράζονται μέσω του Παγκόσμιου Ιστού, επηρεάζοντας κατ’ αυτό τον τρόπο την υποκειμενική στάση των υπόλοιπων χρηστών. Η υπερχείλιση πληροφοριών στο διαδίκτυο αποτελεί θησαυρό και ταυτόχρονα πρόκληση για τους ερευνητές για την όσο το δυνατόν καλύτερη αξιοποίησή τους. Φυσικά, η αυτόματη κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση άποψης πάνω σε ένα οποιοδήποτε θέμα μόνο εύκολη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Παρ’ όλα αυτά έχουν αναπτυχθεί διάφοροι αλγόριθμοι κατηγοριοποίησης αλλά και έτοιμα λογισμικά που είναι σε θέση να επιτύχουν τον παραπάνω στόχο. Το πεδίο της αυτόματης εξόρυξης συναισθήματος έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των ερευνητών την τελευταία δεκαετία και αποτελεί ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο στα πλαίσια της ευρύτερης ανάπτυξης του πεδίου της Τεχνητής Νοημοσύνης. Ο εν λόγω κλάδος έχει απασχολήσει τις εταιρίες που επιθυμούν να γνωρίζουν την άποψη των καταναλωτών τους σχετικά με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τα προϊόντα τους, ώστε να αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού, αλλά φυσικά και τις κυβερνήσεις για τις οποίες η γνώση της άποψης των πολιτών σχετικά με τις κινήσεις τους κρίνεται μεγίστης σημασίας. Προς αυτή την κατεύθυνση, στόχος των κυβερνήσεων αποτελεί πλέον η εξόρυξη γνώμης των πολιτών σχετικά με τις παρεχόμενες υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με στόχο την βελτιστοποίηση αυτών, στα πλαίσια πάντα της γενικότερης ανάγκης για συνεργασία και διαδραστικότητα μεταξύ των δύο πλευρών.
Λέξεις Κλειδιά: Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, Ιστός 2.0, Κοινωνικά Μέσα, Αυτόματη Εξόρυξη Γνώμης, Αυτόματη Εξόρυξη Συναισθήματος.
The exponential technological development changes radically human daily routine by creating new innovative services and exploiting every potential occurrence. The governments worldwide could not abstain from the above mentioned challenge, so they have imported the electronic government (e-government) in the context of transition to electronic democracy. The electronic delivery of public services to citizens and businesses constituted undoubtedly a vital action for the improvement of their quality, the creation of more rapid and more direct services and the final development of a healthier relationship between citizens and public sector. Although, in the beginning, the electronic government was directly interwoven with the technological infrastructure and the development of contemporary software and advanced computer networks, later it was clear that in order to be this project successful there needed to be something more, mainly the introduction of digital and technological culture to the citizens. The knowledge of the subjective opinion of the others was always of paramount importance to the people and inevitably constitutes an integral factor to the success of electronic public services’ delivery. In addition, the growth of Web 2.0 is of utmost importance as it contributed to the direct interaction between the web users and changed radically the usual way of communication as also as information delivery all around the world. Web users are now able to share their thought and opinion without limits and make the aforementioned available through the World Wide Web, affecting by this way the subjective thought of other users. The information overflow through the World Wide Web consists a treasure and simultaneously a challenge for the researchers in order to make the most out of it. Without doubt, automatic classification and categorization of opinion, no matter the subject, is far from being described as an easy task. However, many classification algorithms as well as a lot of programs have been created which can achieve this goal. The field of automatic opinion extraction has gained the researchers’ interest through the last decade and has been developed rapidly in the terms of the general development of the wider field of Artificial Intelligence. The aforementioned field of opinion extraction has been significant not only for the businesses, as they need to get knowledge of how their customers feel about their services or products in order to take advantage in the competition between other companies, but also for the governments as the knowledge of their citizens’ opinion about their campaigns and strategies is of paramount importance. To this direction, governments’ goal is now to extract the opinion of their citizens about the electronic delivery of public services in order to improve the quality of them because of the general necessity of collaboration and interactivity between the two sides.
Keywords: Electronic Government, e- government, Web 2.0, Social Media, Opinion Extraction, Opinion Mining, Sentiment Analysis.