Η παρούσα διπλωματική εργασία διαπραγματεύεται ναυτικά ατυχήματα πλοίων τύπου Γ/Φ που έλαβαν χώρα την περίοδο 1995-2010.Στόχος της εργασίας είναι η διερεύνηση της μεταβολής των ατυχημάτων τόσο αριθμητικά όσο και σε σχέση με τη σοβαρότητα των συνεπειών τους,αλλά και η αποσαφήνιση πιθανών παραμέτρων που πιθανόν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο γεγονός του ναυτικού ατυχήματος.
Από τη μελέτη που πραγματοποιήθηκε καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως ο αριθμός των ατυχημάτων του συγκεκριμένου τύπου πλοίου σημειώνει μεγάλη αύξηση την τελευταία 15ετία γεγονός που πρέπει να συγκεντρώσει την προσοχή των ιθυνόντων.Η ανάλυση των ατυχημάτων έγινε για 3 κατηγορίες μεγέθους και 6 κατηγορίες ατυχημάτων,και προέκυψε πως τα περισσότερα ατυχήματα οφείλονται σε μηχανική βλάβη,Ωστόσο αυτά είναι τα ατυχήματα που προκαλούν τις μικρότερες συνέπειες.Επιπλέον,διευρενήθηκε η σημασία της ηλικίας του πλοίου τη στιγμή του ατυχήματος και διαπιστώθηκε πως αυτή εμφανίζει αυξητικές τάσεις μέσα στην υπό μελέτη περίοδο.Επίσης,τα δεδομένα υποβλήθηκαν σε κατάλληλα στατιστικά τέστ από τα οποία διαπιστώθηκε πως το μέγεθος του πλοίου παίζει ρόλο σε ένα ναυτικό ατύχημα για τα πλοία τύπου Γ/Φ.
Στη συνέχεια επιλέχτηκε ένα μικρό δείγμα του συνολικού πληθυσμού των ατυχημάτων για μεγαλύτερη ευελιξία.Αποφασίστηκε να μελετηθούν 7 παράμετροι των οποίων οι τιμές καταγράφηκαν και με βάση αυτές παράχθηκαν οι αντίστοιχες πιθανοθεωρητικές κατανομές.Από τις κατανομές και με εφαρμογή κατάλληλης μεθόδου δειγματοληψίας καταλήξαμε σε 1000 πιθανά σενάρια ατυχημάτων.Για την ευκολότερη μελέτη αυτών των σεναρίων,αποφασίστηκε η κατάταξή τους σε 3 κλάσεις συνεπειών από τις οποίες το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει φυσικά αυτή με τις υψηλότερες συνέπειες.
Προέκυψε λοιπόν,πως κανένα ατύχημα δεν συνέβη ενώ οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές.Στη μεγάλη πλειοψηφία των σεναρίων υπήρχαν καιρικές συνθήκες τυφώνα,ενώ ο μ.ο της ηλικίας των πλοίων υπολογίστηκε στα 12 έτη.Η παράμετρος της ισχύος εμφανίζεται ως αυτή με τη μικρότερη συμβολή στην κατάταξη των σεναρίων.
Ελπίζουμε η διπλωματική εργασία και τα συμπεράσματά της να αποτελέσουν βάση μελλοντικών ερευνών με σκοπό την ελαχιστοποίση του αριθμού των ναυτικών ατυχημάτων πλοίων τύπου Γ/Φ και των ανεπιθύμητων συνεπειών αυτών.
This thesis deals with marine accidents concerning General Cargo ships,which occurred during the period 1995-2010.The purpose of this thesis is to investigate the fluncuation of accidents both numerically and in relation with the severity of their consequences.Also an effort is put on clarifying the potential parameters likely to play a significant role in the event of a marine accident.
The study was concluded with the fact that the number of accidents for this type of ship has presented a great increase in the last 15 years which should attract the attention of the organisations responsible for marine safety.The accident analysis was carried out for three diiferent size categories and six different type of casualties.The results showed that accidents of machinery damage where the majority of the total although these accidents seem to have the least consequences among the six types.Furthermore,the importance of the ship’s age during the accident was investigated and it became clear that this parameter has been increasing since 1995.In addition, statistical tests were carried out for the data gathered and the results showed that ship’s size is also an importany parameter in marine accidents of General Cargo ships.
After that,we selected a small sample of the population of the marine accidents to gain some flexibility in our calculations.It was decided to study seven parameters,the data of which was recorded.On these data the corresponding probability density curves were produced.By applying an appropriate method of sampling 1000 accident scenarios were finally produced.In order to study these scenarios we decided to classify them in three classes of consequences.
The class with the higher consequences became our focus.It came out that none accidents occurred when the weather was good.The majority of tha accidents occurred when a hurricane was taking place and the average age of the ships involved was 12 years.The power of the ships’s engine seems to have the smallest contribution in the classification process.
We hope this thesis and its conclusions to be the basis of future research in order to minimize the number of the General Cargo ships’s accidents and their consequences.