Οι ορεινές περιοχές της Ελλάδας αποτελούσαν για χρόνια και αποτελούν ακόμη ένα παραμελημένο πεδίο έρευνας στον τομέα των μεταφορών και της κυκλοφοριακής τεχνικής. Μέχρι σήμερα, το σύνολο σχεδόν των μελετών και βιβλίων ασχολούνται με αστικές και υπεραστικές οδούς ταχείας κυκλοφορίας, παραμερίζοντας έτσι τη μελέτη ορεινών παραδοσιακών οικισμών, με τα ιδιόμορφα χαρακτηριστικά τους. Ωστόσο, ένα κυκλοφοριακό πρόβλημα σε μία ορεινή περιοχή χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην αντιμετώπισή του, λόγω των ειδικών γεωμορφολογικών/κοινωνικών στοιχείων που τη χαρακτηρίζουν. Αντικείμενο της εργασίας είναι η ανάλυση των χαρακτηριστικών της κυκλοφορίας στις ορεινές περιοχές, μέσα από τη μελέτη της περιοχής του Μετσόβου, η οποία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ορεινής περιοχής με σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα. Πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου και μετρήσεις στάθμευσης στην περιοχή του Μετσόβου και ακολούθησε επεξεργασία και ανάλυση των στοιχείων, καθώς και συγκεκριμένες προτάσεις αντιμετώπισης του προβλήματος. Δεδομένης της έλλειψης κανόνων προσαρμοσμένων σε αντίστοιχες περιπτώσεις ορεινών οικισμών, εξετάστηκε κατά πόσο οι τύποι και οι κανόνες που αναφέρονται σε αστικό οδικό δίκτυο μπορούν να εφαρμοστούν με ασφάλεια στην περιοχή μελέτης. Από την ανάλυση αποδείχθηκε ότι το ισχύον σήμερα σύστημα για αστικές οδούς, το οποίο βασίζεται στη μέση ταχύτητα, δεν είναι αντιπροσωπευτικό των κυκλοφοριακών συνθηκών στη συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης, αφού βρέθηκε πως η ταχύτητα εξαρτάται περισσότερο από τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του οδικού δικτύου και λιγότερο από τον κυκλοφοριακό φόρτο. Έτσι, αναζητήθηκαν εκ νέου οι παράμετροι εκείνες που θεωρούνται «κρίσιμες» για μια ορεινή περιοχή, μέσα από την ανάλυση και συσχέτιση των μεγεθών της κυκλοφορίας. Από την ανάλυση αυτή αποδείχθηκε ότι η πυκνότητα των οχημάτων, αποτελεί έναν ικανοποιητικό δείκτη εκτίμησης της κυκλοφοριακής ικανότητας στην περιοχή μελέτης. Στη βάση αυτή, επιχειρήθηκε μία πρώτη απόπειρα διαμόρφωσης ενός κατάλληλου συστήματος για την εκτίμηση της κυκλοφοριακής ικανότητας των δρόμων, προσαρμοσμένου στις ορεινές περιοχές. Η προσπάθεια αυτή, μαζί με μελλοντικές έρευνες και αναλύσεις, μπορούν να οδηγήσουν σε ένα γενικευμένο μοντέλο για την εκτίμηση και αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στις ορεινές περιοχές.
The mountainous regions of Greece were for years and are still a neglected area of research in the field of transport and traffic technique. So far, almost all studies and books deal with urban streets and highways, setting aside the study of mountainous traditional settlements, with their peculiar characteristics. However, dealing with a traffic problem in a mountainous region needs specific attention, because of its special geomorphological/social features. The subject of the thesis is the analysis of traffic characteristics in mountainous regions, through the study of Metsovo region, which represents a typical example of a mountainous region with serious traffic problem. For the first time, traffic volume measurements and parking measurements took place in the region of Metsovo, followed by processing and analysis data, as well as specific suggestions in order to settle the problem. Given the fact that there are no rules adapted to the respective cases of mountainous settlements, it was examined, whether the types and rules related to urban road network can be implemented safely in the study area. The analysis proved that the current system for urban streets, based on the average speed is not representative of the traffic conditions in this case study, as it was found that speed is more dependent on the geometric characteristics of the road network and less on traffic volume. So, new parameters, considered "critical" in a mountainous region were sought, through analysis and correlation of traffic features. The analysis demonstrated that the density of vehicles is a good indicator for assessing the traffic capacity in the study area. On this basis, a first attempt was made in order to form an appropriate system for assessing the traffic capacity of streets, adapted to mountainous regions. This effort, along with future research and analysis, can lead to a generalized model for assessing and facing traffic problems in mountainous regions.