HEAL DSpace

Μεθοδολογικό πλαίσιο αξιολόγησης τρωτότητας σε παράκτιες περιοχές και λιμένες

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Κουλούρη, Μαρία el
dc.contributor.author Koulouri, Maria en
dc.date.accessioned 2023-01-23T12:47:13Z
dc.date.available 2023-01-23T12:47:13Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/56844
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.24542
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Επιστήμη και Τεχνολογία Υδατικών Πόρων” el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Δείκτης παράκτιας τρωτότητας el
dc.subject Δείκτης τρωτότητας λιμένων el
dc.subject Κλιματική αλλαγή el
dc.subject Πατραϊκός κόλπος el
dc.subject Coastal vulnerability index en
dc.subject Port vulnerability index en
dc.subject Climate change en
dc.subject Gulf of Patras en
dc.subject Αξιολόγηση τρωτότητας el
dc.subject Vulnerability assessement en
dc.title Μεθοδολογικό πλαίσιο αξιολόγησης τρωτότητας σε παράκτιες περιοχές και λιμένες el
dc.title Methodological framework of the coastal and port vulnerability assessment en
heal.type masterThesis
heal.classification Coastal Engineering el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2022-10
heal.abstract Η παράκτια ζώνη αποτελεί ένα δυναμικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο σύστημα υποβαλλόμενο στις δυνάμεις της θάλασσας και στις ανθρώπινες υποδομές και δραστηριότητες τις οποίες φιλοξενεί. Οι παράκτιες περιοχές αποτελούσαν ανέκαθεν την πρώτη επιλογή εγκατάστασης και ανάπτυξης των κοινωνιών, ενώ εντός των ζωνών τους κατασκευάζονται μεγάλα έργα υποδομής, όπως οι λιμένες και τα τουριστικά συγκροτήματα. Σε αυτό το πλαίσιο, δημιουργείται ένα σύνολο λειτουργιών και χρήσεων που συνδέονται άμεσα και αλληλεξαρτώνται. Από τη μία πλευρά λαμβάνουν χώρα οι φυσικές διεργασίες της ακτής και από την άλλη αναπτύσσεται η τουριστική βιομηχανία και το πλήθος των λιμενικών λειτουργιών για την εξυπηρέτηση της ναυτιλίας. Σήμερα, υπό το πρίσμα των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στο σύνολο της παράκτιας ζώνης, η αντιμετώπιση και προσαρμογή των συστημάτων αποτελεί ένα πολύπλευρο θέμα διαχείρισης, που απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται η κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική ισορροπία. Η έλλειψη ολοκληρωμένων σχεδίων διαχείρισης και σχεδιασμού, η ανεπαρκής νομοθεσία, η επιστημονική άγνοια των προηγούμενων δεκαετιών και η ένταση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής οδήγησαν στην επιβάρυνση των ακτών με ρυπαντικό φορτίο, στην οπισθοχώρηση της ακτογραμμής, στην άναρχη παράκτια χωροταξία και έθεσαν σε κίνδυνο τη βιοποικιλότητα. Η Ολοκληρωμένη Διαχείριση της Παράκτιας Ζώνης αποτελεί τη στρατηγική για μια ολοκληρωμένη προσέγγιση σχεδιασμού λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη με τρόπο συμμετοχικό. Για την αξιολόγηση της τρωτότητας των συστημάτων στα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής και τη χρήση των αποτελεσμάτων στα σχέδια διαχείρισης έχει αναπτυχθεί μια σειρά δεικτών τρωτότητας, που προκύπτουν από μαθηματικές σχέσεις λαμβάνοντας υπόψη διάφορες παραμέτρους. Στη διεθνή βιβλιογραφία, η τρωτότητα της παράκτιας ζώνης μελετάται μέσω του Δείκτη Παράκτιας Τρωτότητας (CVI), ο οποίος αναδιαμορφώνεται μεθοδολογικά με το πέρασμα των ετών και ανά τους ερευνητές. Παράλληλα, μια λιμενική υποδομή και οι λειτουργίες αυτής μελετώνται ως ένα ξεχωριστό σύστημα που υπόκεινται στις πιέσεις της κλιματικής αλλαγής μέσω Δεικτών Λιμενικής Τρωτότητας (PVI). Μέχρι σήμερα, δεν έχει επικρατήσει μία συγκεκριμένη μεθοδολογία και ο υπολογισμός της τρωτότητας παραμένει αποσπασματικός, χωρίς να συνδυάζει την άμεση σχέση και εξάρτηση παράκτιας ζώνης και λιμενικών συστημάτων ως μια ενιαία περιοχή. Στην παρούσα μεταπτυχιακή εργασία, αναλύεται το μεθοδολογικό πλαίσιο της αξιολόγησης της τρωτότητας της παράκτιας ζώνης και των λιμενικών υποδομών υπό το πρίσμα της κλιματικής αλλαγής. Παράλληλα μελετάται η περιοχή του Πατραϊκού κόλπου, που εντάσσεται στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης προσέγγισης παράκτιας περιοχής που διαθέτει λιμένα και χαρακτηρίζεται από πολύπλοκες χρήσεις και αλληλεξαρτώμενες δραστηριότητες. el
heal.abstract The coastal zone is a dynamic and constantly changing system subject to the forces of the sea and of the human infrastructure and activities that it hosts. Coastal areas have always been the primary option for settlement and development of societies, while large infrastructure projects, such as ports and tourist complexes, are built within their zones. In this context, a set of functions and uses is created that are directly connected and interdependent. On the one hand, the natural processes of the coast take place, and on the other, the tourism industry and the multitude of port functions to serve shipping are developed. Today, due to the effects of climate change on the entire coastal zone, the response and adaptation of systems is a multifaceted management issue, which requires strategic planning in such a way as to ensure social, economic and environmental balance. The lack of integrated management and planning, inadequate legislation, scientific ignorance of the previous decades and the intensity of the impacts of climate change have led to the pollution overload on the coasts, the retreat of the coastline, the unregulated coastal planning and have put biodiversity at risk. Integrated Coastal Zone Management is the strategy for an integrated planning approach taking into account all stakeholders in a participatory manner. To assess the vulnerability of the systems due to climate change phenomena and use the results in management plans, a series of vulnerability indices have been developed, resulting from mathematical relationships, taking into account various parameters. In the international literature, the vulnerability of the coastal zone is studied through the Coastal Vulnerability Index (CVI), which is methodologically reformulated by the years and by researchers. At the same time, a port infrastructure and its functions are studied as a separate system subject due to climate change pressures through Port Vulnerability Index (PVI). To date, no specific methodology has prevailed and the calculation of vulnerability remains piecemeal, without combining the direct relationship and dependence of coastal zone and port systems as a single area. In this master's thesis, the methodological framework of the vulnerability assessment of the coastal zone and port infrastructures in the light of climate change is analyzed. Moreover, the area of the Gulf of Patras is being studied, which is part of the integrated approach of a coastal area that has a port and is characterized by complex uses and interdependent activities. en
heal.advisorName Tsoukala, Vasiliki en
heal.advisorName Τσουκαλά, Βασιλική el
heal.committeeMemberName Χατζημπίρος, Κίμων el
heal.committeeMemberName Μαλαμής, Συμεών-Αλέξανδρος el
heal.committeeMemberName Hadjibiros, Kimon en
heal.committeeMemberName Malamis, Simeon-Alexandros en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος. Εργαστήριο Λιμενικών Έργων el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 163 σ. en
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα