Η Διαχείριση Γνώσης αποσκοπεί στο να βοηθήσει τις εταιρείες και τους οργανισμούς να αυξήσουν την αποδοτικότητα των επιχειρηματικών λειτουργιών τους αλλά και να προσδώσουν σε αυτές καινοτόμα χαρακτηριστικά μέσω της αποτελεσματικής εκμετάλλευσης της γνώσης τους. Ως εκ τούτου, για μια σύγχρονη επιχείρηση είναι βασικό να αναπτύξει και να εφαρμόσει συστηματικές πρακτικές και μηχανισμούς για την διοίκηση και ανάπτυξη της γνώσης ώστε να εκμεταλλευτεί κατά το βέλτιστο δυνατό τα πλεονεκτήματα που αυτή προσφέρει.
Ένα φαινόμενο όμως που παρατηρείται συχνά στην επιχειρηματική γνώση, αλλά δεν αντιμετωπίζεται συνήθως, είναι αυτό της ασάφειας, της εγγενούς δηλαδή αοριστίας και ανακρίβειας με την οποία συνήθως εκφράζεται και αναπαρίσταται η γνώση της επιχείρησης. Η ασάφεια αυτή επηρεάζει αναμφισβήτητα τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείται η γνώση σε μια επιχείρηση και κατ’ επέκταση υπάρχει η ανάγκη για μεθόδους και συστήματα διαχείρισης γνώσης που να μπορούν τη διαχειριστούν και να την εκμεταλλευτούν. Προς την κατεύθυνση αυτήν έχει προταθεί από την ερευνητική κοινότητα το πλαίσιο IKARUS-CBR, το οποίο συνδυάζει διάφορες τεχνικές από τους χώρους των Οντολογιών, της Βασισμένης σε Περιπτώσεις Συλλογιστικής και της Ασαφούς Λογικής στοχεύοντας στην αναπαράσταση και ανάκτηση ασαφούς επιχειρηματικής γνώσης.
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής αποτελεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας γραφικής διεπιφάνειας χρήστη η οποία θα παρέχει τη δυνατότητα στο χρήστη με απλό και εύχρηστο τρόπο να χρησιμοποιεί το πλαίσιο IKARUS-CBR για την υλοποίηση πρακτικών εφαρμογών διαχείρισης ασαφούς γνώσης. Η διεπιφάνεια αυτή σχεδιάστηκε ως εφαρμογή βασισμένη στο διαδίκτυο και επιτρέπει τη μοντελοποίηση ασαφούς γνώσης με τη μορφή οντολογιών καθώς και την παραμετροποίηση του μηχανισμού ανάκτησης γνώσης του πλαισίου IKARUS-CBR.
Knowledge Management aims in helping companies and organizations not only to increase the efficiency of business operations, but also to offer them innovative features through exploiting knowledge with effective way. Therefore, it is essential for modern companies to develop and use systematic practices and mechanisms for the management and development of knowledge in order to gain the most of the advantages it offers.
But a phenomenon often observed in business knowledge, which is not usually solved, is that of fuzziness. Fuzziness refers to the inherent vagueness and imprecision that exists in the representation of business knowledge. This fuzziness certainly affects the way knowledge is manipulated in companies and therefore there is need for methods and knowledge managing systems that can manage and exploit it. Towards this direction has been proposed by the research community the IKARUS – CBR Framework, which combines various techniques from the fields of Ontologies, Case – Based Reasoning and Fuzzy Logics aiming at the representation and retrieval of vague business knowledge.
The aim of this diploma thesis is to design and implement a graphical user interface (GUI) which will provide user the ability to manipulate IKARUS – CBR with simple and practical way in order to cope with scenarios referring to managing fuzzy knowledge. This interface was designed as a web-based application and allows user to model fuzzy knowledge in the form of Fuzzy Ontologies and to parameterize the knowledge retrieval mechanism of IKARUS – CBR framework.