Ως Ψηφιακό Χάσμα (Digital Divide), ορίζουμε τη διαφοροποίηση ομοειδών
συνόλων ατόμων (ηπείρων, εθνών, οργανισμών) σε θέματα πρόσβασης και
διαθεσιμότητας σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών. Εξειδικεύοντας τον
προαναφερθέντα ορισμό στην περίπτωση ακαδημαϊκών δικτύων έρευνας και
τεχνολογίας, το Ψηφιακό Χάσμα αντιπροσωπεύει τη διαφοροποίηση στην ικανότητα
συμμετοχής σε ερευνητικά προγράμματα, υλοποίησης εξεχουσών ψηφιακών
τεχνολογιών (τηλεδιασκέψεις, ηλεκτρονική μάθηση) αλλά και πρόσβασης σε
ηλεκτρονικές αποθήκες δεδομένων επιστημονικού περιεχομένου.
Η αποτίμηση της Ψηφιακού Χάσματος παρουσιάζει ουσιαστικές δυσκολίες,
λόγω εγγενών τεχνικών ή μη-τεχνικών ζητημάτων. Ωστόσο, η δημιουργία ενός
μοντέλου για τη μελέτη, μέτρηση και ανάλυσή του, χρήζει ιδιαίτερης σημασίας για
την ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα, καθώς είναι σε θέση να υποδείξει τα
ακαδημαϊκά δίκτυα κορμού που χρειάζονται υποστήριξη και πιθανά οικονομική
βοήθεια, ώστε να αναπτύξουν καινοτόμους μεθόδους εκπαίδευσης και να έχουν
καλύτερη πρόσβαση στα σύγχρονα ψηφιακά αγαθά.
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να προτείνει ένα πλαίσιο
εργασίας, εφοδιασμένο με ένα σύνολο μετρικών παραμέτρων και μία μεθοδολογία
διεξαγωγής μετρήσεων, για την ποσοτικοποίηση του Ψηφιακού Χάσματος.
Ειδικότερα, πραγματοποιείται αναφορά στα βασικά θέματα σχεδίασης συστημάτων
χαρτογράφησης και εποπτείας δικτύων και περιγράφονται τα κυριότερα από αυτά.
Έπειτα, αναλύονται εκτενώς οι μετρικές παράμετροι που χρησιμοποιούνται και
αναλύεται η αρχιτεκτονική του συστήματος μετρήσεων. Εν τέλει, παρουσιάζονται τα
αποτελέσματα της λειτουργίας του συστήματος και σχολιάζεται το πώς μπορούν να
εμπλουτιστούν οι υπάρχοντες χάρτες δικτύων, με μετρήσεις του μεγέθους του
Ψηφιακού Χάσματος.
Digital Divide is widely known as the difference in access and availability of
digital resources between continents, nations or groups of people sharing common
attributes. A common definition provided by the popular electronic encyclopedia,
Wikipedia, defines Digital Divide as “the gap between those with regular, effective
access to digital techologies and those without”. From the point of view of the
academic and research community, the electronic access mainly includes the ability to
participate in research collaborations, e-learning, video-conferencing and accessing
major scientific databases and repositories.
Since in our days the educational process is closely related to the use of the
Internet and new technologies, the Digital Divide between academic networks defines
their ability to establish innovative educational methods and to efficiently contribute
to the collaboration of distributed research groups. Therefore, it is crucially important
to measure the range of this gap in order to identify the regions that need attention and
possibly economic support.
Measuring Digital Divide entails significant complications, due to the fact that
such a notion is of non-technical nature. Thus, absolute parameters to quantify such
an idea are absent and significant work needs to be done to set up a framework for
studying, measuring and analyzing Digital Divide.
The purpose of this Thesis is to propose, apply and examine the efficacy of
such a framework in the European academic and research network community.