Το ζήτημα της ασφάλειας των σηράγγων και υπογείων έργων είναι εξαιρετικά σημαντικό ιδιαίτερα κατά τα τελευταία χρόνια που η υιοθέτηση τέτοιων κατασκευαστικών λύσεων αλλά και η χρήση τους γίνεται ολοένα και πιο ευρεία.
Βασικός στόχος της εργασίας είναι η αξιολόγηση του κινδύνου, η ανάλυςση των βασικών αιτιών καθώς και τησ συχνότητας ατυχυμάτων που συνέβησαν κατά τη λειτουργική φάση οδικών και σιδηροδρομικών σηράγγων. Ταυτόχρονα, αξιολογούνται οι επιδόσεις με βάση τα αποδεκτά όρια κινδύνου που υπάρχουν σε διάφορες χώρες και γίνεται η εκτίμηση του κόστουσς ατυχημάτων.
Γίνεται η καταγραφή και ανάλυση των ατυχημάτων που συνέβησαν σε υπόγεια δίκτυα μεταφοράς σε παγκόσμιο επίπεδο, σχεδόν από την αρχήτου 20ου αιώνα. Κάτι τέτοιο μπορεί να δώσει σημαντικές πληροφορίες για το επίπεδο ασφάλειας των συγκεκριμένων υποδομών. Ταυτόχρονα, μπορεί να βοηθήσει στην αξιολόγηση και τη σύγκριση του επιπέδου ασφάλειάς τους σε σχέση με τα επιφανειακά δίκτυα. Συνολικά καταγράφθκαν 89 ατυχήματα σε οδικές σήραγγες, 32 ατυχήματα σε σιδηροδρομικές σήραγγες και 42 ατυχήματα σε υπόγεια αστικά δίκτυα (μετρό). Για τα ατυχήματα αυτά που υπήρχαν διαθέσιμα δεδομένα γίνεται η στατιστική ανάλυση, ομαδοποιούνται ανά δεκαετία, ανά ήπειρο και ανά ευρωπαϊκή χώρα για καλύτερη κατανόηση των αποτελεσμάτων. Μελετήθηκαν τα αίτια των ατυχημάτων και η συχνότητα εμφάνισης τους και έγινε σύγκριση του αριθμού των νεκρών και των τραυματιών ανά δεκαετία.
Επιπλέον θέμα που αναλύεται στην εργασία είναι οι μέθοδοι που εφαρμόζονται για την ανάλυση κινδύνου σε σήραγγες για διάφορες χώρες που ανήκουν στην PIARC (World Road Association), ενώ συγκεντρώνονται για πρώτη φορά όλοι οι διαθέσιμοι στατιστικοί δείκτες ατυχημάτων σε σήραγγες σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι δείκτες αυτοί είναι απαραίτητοι ως βασικό σημείο εκκίνησης για την εκπόνηση μελετών εκτίμησης του κινδφνου και συνεπώς η ολοκληρωμένη και στοιχειοθετημένη εξέταση και επιλογή τους είναι κρίσιμη για την πιστότητα των αποτελεσμάτων.
Δίνονται οι ορισμοί βασικών εννοιών και αναλύονται οι αρχές οι οποίες χρησιμοποιούνται για την αποδοχή ή όχι των κινδύνων και εξετάζεται μέσω της χρήσης καμπυλών F-N το επίπεδο του αποδεκτού κοινωνικού κινδύνου για τα υπόγεια δίκτυα μεταφοράς. Εκτός από τη συνολική απεικόνιση των θανατηφόρων ατυχυμάτων κάθε κατθγορίας, γίνεται διαχωρισμός των οδικών ατυχυμάτων κάποιων χωρών και η σύγκριση τους με τα όρια που έχουν προταθεί από τις αντίστοιχες χώρες. Επιπροσθέτως, γίνεται η σύγκριση των δύο τελευταίων δεκαετιών, για κάθε κατηγορία σηράγγων, ώστε να διαπιστωθεί αν έχει μειωθεί η συχνότητα των θανατηφόρων με την εφαρμογή των μέτρων ασφάλειας.
Τέλος, γίνεται μια απόπειρα εκτίμησης του κόστους των ατυχυμάτων που έχουν συμβεί σε υπόγεια δίκτυα μεταφοράς βάσει του κόστους της ανθρώπινης ζωής όπως έχει διαμορφωθεί από το Υπουργείο Μεταφορών της Μεγάλης Βρετανίας.
The issue for the safety of the tunnels and underground works is extremely important especially during the last years that the use of such constructive solutions, becomes more and more extended.
The basic goal of this study is the risk evaluation, the analysis of the main causes along with the frequency of accidents that took place during the operational phase of the road and railway tunnels. Furthermore, the performances based on accepted risk limits that apply in several countries , are evaluated and the cost of accidents is estimated.
Accidents in underground transfer networks are recorded and analysed in a global level, almost from the beginning of the 20th century. This may provide important information for the safety level of these specific infrastructures. In addition, it might help in the evaluation of the safety levels in comparison to the surface networks . In total, 89 accidents have been registered in road tunnels, 32 accidents in railway tunnels and 42 accidents in underground urban networks (metro).
The accidents, for which facts are available, are grouped by decade, continent and European country and a statistical analysis is carried out. The causes of accidents and the frequency of their appearance have been studied and a comparison of the number of deaths and injuries throughout the decades took place.
Another issue which is analysed in the study is the methods that are implemented for the risk evaluation in tunnels for several countries that belong to PIARC (World Road Association), while for the first time all the available accident indicators in tunnels are gathered worldwide. These indicators are necessary as a basic starting off point for the production of the studies, concerning the evaluation of risk and consequently their complete and evidenced examination is crucial for the credibility of the results.
The definitions of the basic concepts are given and the principles which are used for the acceptance or not of the risks, while it is examined, through the creation of curves F-N, the level of the accepted social risk for the underground transfer networks. Apart from the total display of lethal accidents of each kind, there is a separation of road accidents in some countries and a comparison with the limits that are proposed by these countries. Moreover, the comparison in the last two decades is done for every tunnel category, so as to be confirmed if the frequency of lethal accidents have been reduced with the implementation of the safety measures.
Finally, an indicative estimation of the cost of accidents, that have occurred in underground transfer networks, is given based on the cost of human life as this is established by the Department of Transportation of Great Britain.