Η παρούσα Διπλωματική εργασία πραγματεύεται τη διάνοιξη και προσωρινή υποστήριξη της δίδυμης οδικής σήραγγας Καλυδώνας, η οποία αποτελεί τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε55 της Ιονίας Οδού. Εντοπίζεται στο νοτιοδυτικό τμήμα του νομού Αιτωλοακαρνανίας και ειδικότερα βόρεια του Ευηνοχωρίου, και σε απόσταση περί τα 8 χλμ. βορειοανατολικά του Μεσολογγίου. Γενικά στοιχεία για τη σήραγγα και την ευρύτερη περιοχή του έργου παρουσιάζονται στο πρώτο κεφάλαιο.
Στο κεφαλαίο 2, παρουσιάζονται τα γεωλογικά - γεωτεχνικά στοιχεία για το σχηματισμό του φλύσχη, τα οποία προέκυψαν ύστερα από γεωτεχνικές έρευνες στην περιοχή. Στο τέλος αυτού του κεφαλαίου περιγράφονται οι κατηγορίες βραχομάζας, οι υδρογεωλογικές συνθήκες αλλά και τα γεωτεχνικά προβλήματα που συναντήθηκαν κατά τη κατασκευή.
Το κεφάλαιο 3 σχετίζεται με τον τρόπο εκσκαφής και προσωρινής υποστήριξης της σήραγγας καθώς και τα υλικά κατασκευής προσωρινής υποστήριξης που χρησιμοποιήθηκαν. Επιπλέον γίνεται μια σύγκριση των προβλεπόμενων από το μελετητή τεχνικογεωλογικών συνθηκών και μέτρων υποστήριξης με τις συνθήκες που συναντήθηκαν και τα μέτρα υποστήριξης που εφαρμόσθηκαν στην κατασκευή.
Στο κεφάλαιο 4 περιγράφονται τα γεωτεχνικά συστήματα παρακολούθησης που χρησιμοποιήθηκαν και στο κεφάλαιο 5 αναλύεται ο κύκλος εργασιών στην περιοχή του εργοταξίου.
Στη συνέχεια, το επόμενο κεφάλαιο αναφέρεται στη μέθοδο διάνοιξης της σήραγγας με εκρηκτικά. Περιγράφονται, αναλυτικά, το σχέδιο ανατίναξης, ο κάνναβος διατρημάτων, ο τύπος των εκρηκτικών με τα οποία γομώνουν τα διατρήματα, καθώς και το κύκλωμα έναυσης. Επιπλέον, παραθέτονται οι διεργασίες που σχετίζονται με τη μεθοδολογία ανατινάξεων, όπως η γεωλογική χαρτογράφηση, η αποκομιδή προϊόντων και ο αερισμός της σήραγγας.
Στο κεφάλαιο 7, το οποίο αποτελεί το τελευταίο κεφάλαιο αυτής της διπλωματικής εργασίας, παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από την κατασκευή της σήραγγας Καλυδώνας.
The present Diploma thesis concerns the excavation and primary support of Kalydona twin road tunnel, which is part of the E55 motorway of Ionia Odos. It is located at the southwest part of Aitoakarnania prefecture and in particular north of Evinochori village, at an approximate distance of 8 km northeast of Messolonghi. General data about the tunnel and the wider project area of the construction are presented in the first chapter.
In chapter 2, the geological - geotechnical data of the flysch formation are presented. These data were obtained after a series of geotechnical investigations that were executed at the proposed tunnel area. At the end of this chapter rock mass categories, hydrogeologic conditions and also the geotechnical problems encountered, are described.
Chapter 3 is related to the excavation and primary support of the tunnel, and also to the construction materials which were used for the primary support. In addition, the predicted geotechnical conditions from the project designer are compared with the actual ones encountered and also the predicted primary support measures are compared with the ones applied during the construction process.
In chapter 4 the geotechnical monitoring systems, which were used during the construction, are described and in chapter 5 the sequence of tunnelling works at the construction site are analyzed.
Following, in the next chapter the tunnel excavation method of drill and blast is described. There is a detailed description of the blasting design, the pattern of drilled holes, the type of explosives used to fill the drilled holes, and also the ignition circuit. In addition, there is a presentation of the processes which are related to the excavation method of drill and blast, such as the geological mapping, the disposal of excavated rock and the tunnel ventilation.
In chapter 7, which constitutes the last chapter of this diploma thesis, the conclusions derived from the construction of Kalydona tunnel are presented.