Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τη μηχανική συμπεριφορά της οδικής σήραγγας Μακύνειας που βρίσκεται στο νομό Αιτωλοακαρνανίας και διανοίχθηκε ως μέρος του υπό κατασκευή οδικού άξονα της Ιονίας Οδού. Ύστερα από μία σύντομη εισαγωγή, όπου δίνονται βασικά χαρακτηριστικά της υπό μελέτη σήραγγας και αναπτύσσεται το αντικείμενο της παρούσας, ακολουθούν τα γενικά στοιχεία για την σήραγγα της Μακύνειας. Τα στοιχεία αυτά αφορούν την γεωλογία-υδρογεωλογία και τεκτονική της γενικότερης περιοχής του έργου. Επίσης περγράφονται οι κατηγορίες βραχόμαζας που προβλέφθηκαν από τον μελετητή του έργου και οι αντίστοιχες κατηγορίες υποστήριξης. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στον τρόπο εκσκαφής και υποστήριξης της σήραγγας καθώς και στα διάφορα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για το πέρας των εργασιών σημειώνοντας και τις διαφορές μεταξύ μελέτης και κατασκευής. Τέλος υπάρχουν στοιχεία σχετικά με τις μεθόδους παρακολούθησης του έργου κατά την κατασκευή.
Στο κυρίως μέρος της εργασίας, πραγματοποιείται λεπτομερής ανάλυση και μελέτη μιας εκ των διατομών. Οι αναλύσεις που πραγματοποιήθηκαν έγιναν με το πρόγραμμα πεπερασμένων στοιχείων Phase2.
Στο Κεφάλαιο 7 γίνεται εκτενής αναφορά στον τρόπο λειτουργίας του προγράμματος Phase2, όπως επίσης και ο τρόπος ανάλυσης των αποτελεσμάτων που εξάγονται από αυτό. Το πρόγραμμα χρησιμοποιείται για να την προσομοίωση των φάσεων διάνοιξης και υποστήριξης της υπό μελέτης σήραγγας.
Επίσης πραγματοποιήθηκαν δοκιμές για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την συμπεριφορά της βραχόμαζας γύρω από την εκσκαφή, κάτω από διαφοροποιούμενες συνθήκες.
Τέλος το σύνολο των αποτελεσμάτων παρουσιάζεται στο Κεφάλαιο 9, όπου και γίνεται σχολιασμός των αποτελεσμάτων.
The present diploma thesis focuses on the mechanical behaviour of the Makyneia road tunnel, situated in the prefecture of Aitoloakarnania and constructed as part of the- still under construction- Ionia Odos highway. After a brief introduction, where basic features of the said tunnel are given, some general information about Makyneia tunnel follows. These include geology, hydrogeology and tectonics of the area surrounding the construction site. Additionally we present the rock mass categories used by the project designers and their corresponding support categories. The next part includes the description of the excavation and support procedures of the tunnel, as well as the various materials used throughout the construction, noting any differences between design and construction. Furthermore a part is included, where project monitoring devices are presented, both during the construction period and after its completion.
In the main part of this thesis, a detailed analysis of a cross section is presented. All simulations were realized with the use of the finite element program Phase2.
In Chapter 7 a meticulous reference is made, on the way the program works, as well as the way of analyzing the produced results. This program is used to simulate the tunnel’s construction and support phases.
Though the use of Phase2, several tests were made, in order to acquire useful results concerning the rock mass around the excavation, under various circumstances.
In the last part, in Chapter 9, the sum of our simulation results is presented, followed by explanations and comments.