Η ξεκάθαρη αντίληψη στα αναπτυγμένα κράτη της διεθνούς σκηνής περί
αποτελεσματικότητας και υγιούς ανάπτυξης που οφείλει να επιτυγχάνει ο δημόσιος
τομέας, ώστε να συνεισφέρει στη συνολική ανάπτυξη του κράτους, συνοδεύτηκε από
την ταχεία αφομοίωση και εφαρμογή των δεδομένων της επιστήμης και τεχνολογίας
της πληροφορικής και επικοινωνιών, ενώ έθεσε τη διαλειτουργικότητα στο επίκεντρο
του διεθνούς ενδιαφέροντος. Στην κατεύθυνση μίας φιλόδοξης στρατηγικής
ενοποίησης περιβαλλόντων και συστημάτων που να μπορούν να υπερβαίνουν τα
στενά τοπικά, αλλά και εθνικά όρια, πληροφοριακά συστήματα εγκαταστάθηκαν και
οργανώθηκαν ώστε, όντας σε σχέση διαδραστικής συνεργασίας μεταξύ τους, αλλά
και με άλλα συστήματα, με την εκ παραλλήλου εκπαίδευση και επιμόρφωση των
υπαλλήλων σε ένα μεγάλο εύρος, να εξυπηρετείται ο πελάτης - πολίτης "στη μία
στάση" (one stop). Στα πλαίσια αυτά, η παρούσα εργασία έχοντας ως στόχο την
ανάπτυξη ενός μοντέλου αξιολόγησης της ωριμότητας μίας χώρας σε δράσεις
διαλειτουργικότητας, εξετάζει αρχικά τη διαλειτουργικότητα στις διάφορες διαστάσεις
της (π.χ. σημασιολογική, συντακτική, τεχνική, επιχειρησιακή, οργανωσιακή) και σε
σχέση με το πολιτικό, νομικό, θεσμικό πλαίσιο (Interopability Governance), καθώς και
τα εμπόδια που συναντά και τις υποδομές που απαιτούνται για την ανάπτυξή της.
Ακολούθως, παρουσιάζει, ενδεικτικά, υφιστάμενα μοντέλα αξιολόγησης της
ωριμότητάς της (SPICE-ISO 15504, LISI, LCIM, OIMM, EIMM, CNICMM, Μοντέλο
για ψηφιακή διακυβέρνηση).
Στο εγχείρημα ανάπτυξης του νέου μοντέλου αξιοποιούνται αφενός τα
υφιστάμενα μοντέλα αξιολόγησης, αφετέρου το σύγχρονο μοντέλο διοίκησης, η
Διοίκηση Ολικής Ποιότητας και το εργαλείο αξιολόγησής της, το επονομαζόμενο
Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η δημόσια
διοίκηση, ακόμα και στις δράσεις διαλειτουργικότητας, ολιστικά, ώστε οι
παρατηρήσεις – προτάσεις που ακολουθούν την αξιολόγηση να είναι απόλυτα
στοχευμένες για το σύνολο των συνιστωσών της δημόσιας διοίκησης. Έτσι, αφού
παρουσιάζεται προηγουμένως η φιλοσοφία της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας και το
Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης, επιχειρείται η κατασκευή του προτεινόμενου μοντέλου
και διατυπώνονται προτάσεις για τον τρόπο εφαρμογής του. Τέλος, περιγράφονται τα
μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματά του προτεινόμενου μοντέλου και διατυπώνονται
προτάσεις για περαιτέρω έρευνα και βελτίωσή του.
The unequivocal conception in the developed countries of the international scene
of the effectiveness and healthy growth that the public sector ought to achieve, in
order to contribute to the overall development of a country, was accompanied by the
quick assimilation and implementation of Information and Communication
Technology. At the same time this conception set interoperability in the center of
international interest. In the direction of an ambitious strategic integration of entities
and systems that could go beyond narrow, local but also national boundaries,
information systems were established and organized so that, being in an interactive
relation with each other and with other systems as well, the customer – citizen will be
served in one stop by well trained civil servants. Within this framework, the present
study having as a main goal the development of a maturity model assessment of a
country in interoperability actions, examines initially interoperability in its multiple
aspects (e.g. semantic-syntactic-technical-enterprise-organizational) and also in
relation to the political, legal and institutional framework. Additionally, it examines the
obstacles it encounters and the substructures required for its development. Following
that, it presents indicative existing assessment models of its maturity (SPICE-ISO
15504, LISI, LCIM, OIMM, EIMM, CNICMM, Maturity model for Interoperability in
Digital Government)
In attempting to develop this new model, existing assessment models, on the one
hand, and the contemporary Total Quality Management with its assessment tool - the
so-called Common Assessment Framework - on the other, are utilized. This attempt
intends to deal with public administration in a holistic way, even in interoperability
actions, so that the remarks – proposals following the assessment will be target to
the public administration components in their entirely. Thus, after the presentation of
Total Quality Management philosophy and the Common Assessment Framework, the
proposed model is being constructed and proposals for its implementation are set
out. Finally, advantages and disadvantages of the proposed model are specified and
proposals for its future research and improvement are outlined.