Η παρούσα διδακτορική διατριβή μελετά ένα πλαίσιο διαχείρησης του νατικού ρίσκου το οποίο εστιάζει στην οικονομική αποτίμηση επιπτώσεων μέσω της μελέτης Κόστους Ωφέλειας που αφορούν σε κινδύνους στην ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής και στην προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος από την ακούσια εκροή πετρελαίου (πετρελαιοκηλίδες) και από τις αέριες εκπομπές κυρίως του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) το οποίο σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή.
Στη συνέχεια παρουσιάζεται μια μεθοδολογία αποτίμησης μέτρων αποτροπής του κινδύνου που σχετίζονται με την ανθρώπινη ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος.
Ειδικότερα το κομμάτι που αφορά στις εκροές πετρελαίου αποτελεί τμήμα εργασίας που πραγματοποιήθηκε μέσα στα πλάισια του Διεθνή Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και συνέβαλλε στη διαμόρφωση των σχετικών κανονισμών.
Shipping as any other human activity poses some risk to human health and the environment, especially due to oil spills and ship air emissions. Individuals(firms) and the society (as a part of the public policy making) try to implement measures to reduce such risks. These measures should be both effective in reducing risk and economically sound investments. Therefore it is necessary to 'valuate' and 'evaluate' alternatives that have the potential to reduce the relevant risk. The focus of this thesis is to present methods for economic valuation and evaluation, mainly based on cost effectiveness and cost benefit analysis, within the maritime risk assessment frameworks.
Note that the work related to evaluating the damage from oil spills within the so-called Formal Safety Assessment was performed in the context of the International Maritime Organisation (IMO) and contributed to the formulation of the relevant regulation.