Η παρούσα Διπλωματική Εργασία χωρίζεται σε δύο μέρη.
Στο πρώτο μέρος, γίνεται μια ανασκόπηση των Προδιαγραφών για τον Έλεγχο Οδικής Ασφάλειας (ΕΟΑ) που εκδόθηκαν στη Μεγάλη Βρετανία, στην Αυστραλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Αρχικά έγινε μια βιβλιογραφική έρευνα για την εξέλιξη των εγχειριδίων και του ίδιου του ΕΟΑ σε κάθε χώρα από τις εξεταζόμενες. Στη συνέχεια, γίνεται μια σύγκριση μεταξύ των τριών προσεγγίσεων για τον ΕΟΑ που βρίσκονται επί του παρόντος σε ισχύ, σε κάθε μια από τις προαναφερθείσες χώρες, θεωρώντας κάποια βασικά χαρακτηριστικά για χάρη αυτής της σύγκρισης. Αφορμή για την έρευνα που αναπτύσσεται στο δεύτερο μέρος και που περιγράφεται στη συνέχεια, αποτέλεσε ο προβληματισμός γύρω από την αξία που έχει ο ΕΟΑ ως διαδικασία για τον μελετητή.
Στο δεύτερο μέρος αναπτύσσεται η έρευνα που διεξήχθηκε με σκοπό τη διερεύνηση των απόψεων των μελετητών οδοποιίας σχετικά με την ασφάλεια του σχεδιασμού της οδού και τον ΕΟΑ. Ο ΕΟΑ, ως ένα μέτρο που θεσμοθετήθηκε στο τέλος του 2011 από την Ελληνική Πολιτεία, αποτελεί μια ευκαιρία για τους Μελετητές στην Ελλάδα, ώστε να αναπτυχθεί μια παιδεία ασφαλούς σχεδιασμού. Η διερεύνηση των στάσεων των Μελετητών απέναντι σε κάτι που αναμένεται να αλλάξει τη δουλειά τους θεωρήθηκε σημαντική αλλά και ενδιαφέρουσα. Γι’ αυτό τον λόγο, διεξήχθηκαν 23 συνεντεύξεις με σύμβουλους-μελετητές οδοποιίας. Οι συνεντεύξεις έγιναν με τη βοήθεια ερωτηματολογίου που αναπτύχθηκε ειδικά για αυτό τον σκοπό. Τα αποτελέσμτα της έρευνας έδειξαν ότι η πλειοψηφία των μελετητών έχουν θετική στάση προς τον ΕΟΑ, παρόλο που η έλλειψη ενημέρωσης για την οδική ασφάλεια, όπως αποτυπώνεται μέσα από τις απόψεις των μελετητών, είναι εμφανής σε αρκετό ποσοστό του δείγματος. Στα αποτελέσματα της έρευνας περιλαμβάνονται επίσης και κάποιες συσχετίσεις απόψεων και χαρακτηριστικών των ερωτώμενων, οι οποίες ήταν στατιστικά σημαντικές σε επίπεδο σημαντικότητας 5% και οι οποίες κυρίως αφορούν στις απόψεις των μελετητών για την αποτελεσματικότητα του ΕΟΑ στη μελέτη, για την επίδραση του ΕΟΑ στο ελληνικό οδικό δίκτυο, για τον ρόλο της ασφάλειας στον σχεδιασμό, για το αν ο μελετητής έχει συμμετάσχει σε ΕΟΑ κ.ά.
Τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έρευνας μπορεί κατ’ αρχήν να συντελέσουν στην αναβάθμιση των ισχυουσών Προδιαγραφών για τον ΕΟΑ, καθώς επίσης και στην ανάπτυξη εγχειριδίων για τον ΕΟΑ σε χώρες όπως η Ελλάδα, όπου ο έλεγχος βρίσκεται ακόμη σε πρώιμα στάδια.
The present diploma thesis is divided in two parts.
In the first part, a critical review of the Road Safety Audit (RSA) Guidelines published in the United Kingdom, Australia and the United States of America is conducted. Initially, the evolution of each RSA guideline and the RSA process itself in each country is presented. Consecutively, a comparison is done between the three RSA guidelines that are currently in use in each country of those abovementioned, considering some key elements, for the sake of this comparison. The value of the RSA process to the designer was the motive for carrying out the research described in the second part of the thesis, as described below.
In the second part of the present thesis, the research that was carried out to examine the views of Greek highway designers regarding road safety and the RSA process is presented. RSA is a measure that was legislated in Greece at the end of 2011 by the Greek state, following a European Directive issued in 2008. As a new measure in Greece, RSA could be seen as an opportunity to develop a road safety culture among designers. Twenty three (23) interviews with highway designers in Greece were conducted. A questionnaire was designed especially to assist the interview process. The results of the research suggest that the majority of highway engineers have a positive attitude towards the RSA process, even though significant lack of information for road safety issues can be observed through their responses. The results of this research also include some correlations between certain views and personal characteristics of the designers; these correlations were significant at a significance level of 5%.
The conclusions of this thesis may contribute to the enhancement of the existing guidelines, as well as to the development of relevant guidelines in countries like Greece, where the RSA process is to be introduced.