Αντικείμενο εστίασης της παρούσας εργασίας είναι τα περιβαλλοντικά ζητήματα που δημιουργεί ένας ειδικότερος τομέας των αεροπορικών μεταφορών, αυτός της συντήρησης και εξυπηρέτησης των αεροσκαφών στο έδαφος. Η εργασία έχει ως στόχο την καταγραφή των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τις εργασίες συντήρησης και εξυπηρέτησης των αεροσκαφών, κυρίως όσον αφορά τα απόβλητα που παράγουν οι εργασίες αυτές, την αναφορά στις μεθόδους μείωσης, ανακύκλωσης και επεξεργασίας των παραπάνω αποβλήτων και τη μελέτη της περίπτωσης του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών, φορέα εργοστασιακής συντήρησης αεροσκαφών, των περιβαλλοντικών του επιπτώσεων και δυνατοτήτων μείωσης τους με επανεξέταση των διαδικασιών μείωσης και επεξεργασίας των αποβλήτων που παράγει.
Στο πρώτο κεφάλαιο αναλύονται οι δραστηριότητες της αεροπορικής βιομηχανίας, όσον αφορά τις εργασίες συντήρησης και υποστήριξης των αεροσκαφών. Αναλύονται οι εργασίες που έχουν περιβαλλοντικές επιπτώσεις, τα απόβλητα που παράγουν και η επίδραση τους στο περιβάλλον.
Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται ανασκόπηση των μεθόδων μείωσης και ανακύκλωσης αποβλήτων που έχουν εφαρμογή στην αεροπορική βιομηχανία. Παρατίθενται συγκεκριμένες στρατηγικές και δράσεις ανά πεδίο και είδος δραστηριότητας, εστιασμένες στη φύση της εργασίας και στο μηχανισμό παραγωγής αποβλήτων από αυτή.
Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται ανασκόπηση των μεθόδων και των συστημάτων επεξεργασίας αεροπορικών αποβλήτων.
Στο τέταρτο κεφάλαιο αναλύεται η περίπτωση του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών (ΚΕΑ), οι δραστηριότητες του όσον αφορά τη συντήρηση αεροπορικών μέσων και γίνεται καταγραφή του είδους και του όγκου των ρευμάτων αποβλήτων που παράγει από τις εργασίες αυτές, υγρών, αέριων και στερεών.
Στο πέμπτο κεφάλαιο καταγράφεται η παρούσα διαχείριση ανά ρεύμα αποβλήτου και συνολικά σαν σύστημα, και διαπιστώνονται τα θετικά σημεία και οι αδυναμίες του. Επίσης αξιολογούνται τεχνικοοικονομικά και περιβαλλοντικά εναλλακτικές προτάσεις διαχείρισης, με την εφαρμογή μεθόδων ανακύκλωσης και επεξεργασίας σε κάθε ρεύμα αποβλήτων. Από τις προτάσεις αυτές σχηματίζεται πρόταση εναλλακτικού συστήματος διαχείρισης που φαίνεται να παρουσιάζει περιβαλλοντική και οικονομική ωφέλεια καθώς μειώνει τον όγκο των αποβλήτων προς αποκομιδή και το σχετικό κόστος κατά 92,5%, ενώ ταυτόχρονα μειώνει άμεσα τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του εργοστασίου.
This thesis focuses on the environmental issues that arise from a specific sector of air transport industry, the sector of aircraft maintenance and support on ground. It aims to refer to the environmental consequences of aircraft maintenance in terms of waste, and strategies and methods for the reduction, recovery and treatment of this waste. Also it studies the case of the Hellenic Air force Aircraft Depot (in greek KEA), a military aircraft depot maintenance industry, its environmental impact and the reduction of it by tracking the industry’s waste streams and reviewing its waste management system.
In the first chapter, the aircraft maintenance industry is briefly overviewed in terms of specific actions and jobs of aircraft maintenance that create waste and their environmental concern.
The second chapter refers to reduction and recovery strategies for aircraft maintenance waste, focused on specific maintenance jobs and the way that create waste.
The third chapter reviews the treatment methods and systems for the aircraft maintenance waste.
The fourth chapter deals with the case of KEA industry and its depot maintenance work profile. The type and volume of waste created from this work, liquid (wastewater) solid and air waste is reported.
In the final fifth chapter the KEA waste management for each stream and as a system is reviewed. Options for better waste management are examined technically and in terms of financial and environmental cost. These options form an alternative waste management system that seems to have environmental and financial benefits by reducing the wastewater volume that currently is collected for external treatment under cost while the environmental consequences of the industry are immediately reduced.